Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

-

Endret av popla
Ønsker å slette tråden men det går visst ikke
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får kontakte banken og forklare, så får du sikkert en ny vurdering.

Anonymkode: 1d8a2...eee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kredittrammen på kredittkort blir alltid registrert som gjeld. Selv om du ikke har noe utestående 

Anonymkode: 730d7...dbe

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 11.51):

Kredittrammen på kredittkort blir alltid registrert som gjeld. Selv om du ikke har noe .

Endret av popla
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kredittrammen på kredittkort blir alltid registrert som gjeld. Selv om du ikke har noe utestående 

Anonymkode: 730d7...dbe

Men det er ikke vanlig at de avslår på grunnlaget TS skriver, at man har oppgitt 0 i gjeld mens man har kredittkort.

Jeg har gjort det flere ganger, og jeg har 750 000 i kredittkortramme, det har aldri blitt noen sak at oppgitt gjeld ikke inkluderer rammen.

Vet at rammen regnes med når de avgjør om man får låne og hvor mye, men det med samsvar synes jeg er rart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, popla said:

Har det da noen betydning at jeg skrev null og de får frem et annet beløp? For jeg mener at det sto i søknaden at at banken forbeholder seg retten til å avvise søknaden dersom opplysningene ikke stemmer, det er den delen jeg er bekymret for. Altså samsvaret mellom det jeg oppga og opplysningene som ble innhentet?

Dette er jo bare en bagatell, ring dem og forklar, så finner dere ut av det 🙂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 11.49):

Du får kontakte banken og forklare, så får du sikkert en ny vurdering.

.

Endret av popla
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, popla said:

Burde jeg i så fall vente og se om det blir avslått eller ikke først? Eller ta kontakt med en gang på mandag? Jeg har tid til å vente i et boligkjøp perspektiv, dvs jeg behøver ikke finansieringsbeviset med en gang.

jeg leste for kjapt hva du skrev i første, trodde det var avslått, men ser nå at du er redd for at det kan avslåes! Beklager det!

Da kan bare avvente, det skal ikke være noe problem dette 🙂

Skrevet (endret)

.

Endret av popla
Skrevet
popla skrev (25 minutter siden):

Hei. Jeg har søkt om finansieringsbevis og der skal man blant annet oppgi gjeld. Jeg har ikke gjeld så jeg har oppgitt null. Men banken har innhentet opplysninger fra gjeldsregisteret og der sto det et beløp på usikret gjeld, som er kredittkort. Dette har sammenheng med at jeg vanligvis bruker kredittkort når jeg handler og betaler inn summen (grense på 20 000 så under dette) på det på et fast tidspunkt i måneden. Det slo meg ikke at dette kom til å dukke opp som gjeld i gjeldsregisteret da jeg nettopp har betalt ned summen og det er i null der og pluss på brukskonto. Så er det slik at finansieringsbeviset blir avslått fordi det ikke er samsvar mellom det jeg har oppgitt og det som de har innhentet, fra et gjelsregister som tydeligvis ikke oppdateres daglig? Er det noen som vet noe om dette?

Etter de nye reglene som kom for noen år siden er kredittkort gjelder selv om du ikke har brukt av kreditten. Det sier seg litt selv egentlig, om du får godkjent et finansieringsbevis og så tar opp kredittgjeld kan dette endre forutsetningene som banken har beregnet på. Om du ellers har en solid økonomi så regner bare banken inn dette i det maksimale beløpet du kan låne. Så det trenger ikke å ha noe å si, har du en stram økonomi risikerer du at de sier nei. 

Skrevet (endret)

.

Endret av popla
Skrevet

Jeg fikk beskjed av banken at de så jeg hadde mye TILGJENGELIG kreditt stående, og de ville ikke godkjenne boliglånssøknaden før jeg hadde gjort noe med den summen. Jeg hadde null i gjeld, kredittkortene hadde saldo null, men de sto der - tilgjengelige - og banken bekymret seg over at jeg kunne øke gjelden min med 150 000 i dyr kredittgjeld på noen minutter pga kortene. Så de ba meg kvitte meg med noen kort. Det gjorde jeg, og beholdt kun to, og senket i tillegg kredittgrensen på de to. Så kontaktet jeg banken igjen, og da ble boliglånssøknaden godkjent uten problemer.

Noen måneder etterpå økte jeg kredittgrensen på det ene kredittkortet igjen da, banken sier ikke noe på det 😛 

Det er nok å bare ha kortene, som bekymrer banken når de skal innvilge boliglån, med andre ord. Senk kredittgrensen eller kvitt deg med noen kredittkort du kan avstå fra, for å minske tilgjengelig kreditt som banken kan se.

AnonymBruker
Skrevet
popla skrev (2 timer siden):

Ok, da venter jeg og ser, og ber evt om ny vurdering dersom det blir avslått. Takk :)

Jeg ville ringt eller gitt beskjed.

popla skrev (1 time siden):

Jeg søkte gjennom nettbanken, så jeg tror kanskje det er en automatisert prosess?

Det er sjeldent automatisk nå. På grunn av innstramming i låneforskriften og renteøkningene så behandles det meste manuelt nå. Tidligere var det mer automatisert og man fikk svar innen en dag, nå kan det ta to uker før man får svar.

Anonymkode: 91eb3...872

AnonymBruker
Skrevet
popla skrev (7 timer siden):

Burde jeg i så fall vente og se om det blir avslått eller ikke først? Eller ta kontakt med en gang på mandag? Jeg har tid til å vente i et boligkjøp perspektiv, dvs jeg behøver ikke finansieringsbeviset med en gang.

Du trenger ikke ringe å forklare, dette er en ikke-sak og har ingenting med om du får finansieringsbevis eller ikke. Null problem. 

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 9f8bc...63c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er sjeldent automatisk nå. På grunn av innstramming i låneforskriften og renteøkningene så behandles det meste manuelt nå. Tidligere var det mer automatisert og man fikk svar innen en dag, nå kan det ta to uker før man får svar.

Det stemmer ikke, prosessene automatiseres mer og mer. De enkle sakene som er innenfor kravene, that is.

Mvh finansrådgiver 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det stemmer ikke, prosessene automatiseres mer og mer. De enkle sakene som er innenfor kravene, that is.

Mvh finansrådgiver 

Jaok, det er mulig de enkle sakene går automatisk fortsatt, men det er fortsatt ett faktum at bankene nå bruker opptil to uker på å gi tilbakemelding på finansieringsbeviser. De fleste meglere jeg har snakket med sier det samme, mange som skal kjøpe nå venter minst en uke på å få finansieringsbevis. Dette har også vært tatt opp i media, der bankene selv sier det tar mye lengre tid enn tidligere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke. Jeg bruker Dnb. Søkte finansieringsbevis for noen uker siden. Fikk automatisk mld om at det var innvilget før jeg gikk ut av siden til Dnb. 

AnonymBruker
Skrevet
Sansx skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg bruker Dnb. Søkte finansieringsbevis for noen uker siden. Fikk automatisk mld om at det var innvilget før jeg gikk ut av siden til Dnb. 

Jeg har aldri sagt at absolutt ingen får det automatisk lengre... at det meste behandles manuelt betyr ikke at alt behandles manuelt...

AnonymBruker
Skrevet

Har 200.000 "tilgjengelig" kreditt. Intent problem hittil.

Anonymkode: ad831...8c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har aldri sagt at absolutt ingen får det automatisk lengre... at det meste behandles manuelt betyr ikke at alt behandles manuelt...

"Det meste" behandles ikke manuelt i de store bankene som har ressurser til å utvikle automatiske systemer, nei. Har du egenkapitalen, skal låne innenfor gjeldsgrad og har betjeningsevne så går det automatisk hos de største bankene. Altså alle de vanlige lånesakene, som er i flertall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...