Gå til innhold

Senebetennelse i skulder - kan det gå over av seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble plaget med vondt i ene armen i fjor høst, antakelig etter å ha slått armen. Det gjorde kun vondt når jeg gjorde enkelte bevegelser med armen, så jeg "glemte" det innimellom og tenkte det sikkert gikk over. Armen fortsatte å gjøre vondt, og jeg har nå hatt vondt i ca 6 mnd. Jeg gikk til lege og han mente jeg har senebetennelse i skulderen, og ga meg resept på Naproxen (Napren-E) og ba meg om å kontakte fysioterapeut. Tablettene ga meg sikkelig magetrøbbel, selv om jeg tok dem sammen med mat, så de klarer jeg rett og slett ikke bruke lenger. Jeg våknet til og med om natten fordi jeg hadde vondt/ekkelt ubehag i magen og halsbrann, og holdt ut i ca tre dager før jeg ga opp. Fysioterapeut er jo dritvanskelig å få time hos, da alle har fulle lister og lang ventetid.

Er det noe håp for at jeg kan bli frisk uten medisin og fysioterapi? Finnes det noen øvelser jeg kan gjøre hjemme, ala det man får anbefalt hos fysioterapeut? Tar gjerne imot tips og linker.

Anonymkode: efe28...1fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min har senebetennelse i skulderen, fysioterapeuten behandler det med sånn maskin støt/puls eller noe, sett deg på venteliste hos fysioterapeut selv om det er mye venting

Anonymkode: 55255...6b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde senebetennelse i armen/skulderen. Fikk ulike strekk-øvelser av fysioterapeut. Du kan jo evt søke på YouTube.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Venninnen min har senebetennelse i skulderen, fysioterapeuten behandler det med sånn maskin støt/puls eller noe, sett deg på venteliste hos fysioterapeut selv om det er mye venting

Anonymkode: 55255...6b9

Det heter trykkbølgebehandling.

Anonymkode: c0184...ba8

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg reagerer også på Naproxen, det gir meg diare. Men jeg har fått et lignende medikament på resept av legen; Vimovo. Det er naproxen i den, men den er snillere mot magen. Denne tar jeg sammen med mat, og magen fungerer helt fint! Den tåler jeg. Kanskje du også tåler den bedre?

Vimovo er et tips bare, da det er virkelig viktig å få tatt betennelsesdempende for den typen plager du har. OBS! Jeg har alltid tatt den tabletten rett etter at jeg er ferdig å spise, når magen er full. IKKE før måltidet.

Jeg har hatt dette med skulderbetennelser i mange, mange år og gått på betennelsesdempende i lange perioder. Eneste som hjelper. Har forsøkt fysioterapi også (flere timer enn jeg har kunnet telle..!) men det eneste som skjer med fysioterapi er at det blir verre, faktisk. De neste to dagene etter en fysio-time, kunne jeg knapt bruke armene for skuldrene ble så vonde. Sluttet etter hvert med all fysioterapi, det funket uansett ikke for plagene. Det irriterte bare allerede betente skuldre og sener skikkelig. Har også fått sånn trykkbølgebehandling med appratet som settes mot skulderen, men det har overhodet ikke hatt noen virkning på meg. Merket aldri noen som helst bedring av det. Bortkastet.

I mitt tilfelle fungerte ingen behandling, kun til en viss grad bedring med Vimovo (jeg tålte ikke ibux heller). Problemet var at betennelsene blusset bare opp igjen med en gang jeg sluttet på Vimovo. Har også fått ganske mange sprøyter med kortison i skuldrene, men måtte slutte med det, pga det ble for mye. De sprøytene fungerte uansett bare en uke eller to, så var betennelsene tilbake.

Du spør om det kan gå over av seg selv... vel, ja. Men det kan ta tid... Etter 17 år med dette hos meg, gikk det plutselig en dag over av seg selv og ble bra igjen, helt uten behandling. I dag har jeg ikke skulder- og seneplager i armer/skuldre lenger.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 11.5.2024 den 11.44):

Jeg reagerer også på Naproxen, det gir meg diare. Men jeg har fått et lignende medikament på resept av legen; Vimovo. Det er naproxen i den, men den er snillere mot magen. Denne tar jeg sammen med mat, og magen fungerer helt fint! Den tåler jeg. Kanskje du også tåler den bedre?

Vimovo er et tips bare, da det er virkelig viktig å få tatt betennelsesdempende for den typen plager du har. OBS! Jeg har alltid tatt den tabletten rett etter at jeg er ferdig å spise, når magen er full. IKKE før måltidet.

Jeg har hatt dette med skulderbetennelser i mange, mange år og gått på betennelsesdempende i lange perioder. Eneste som hjelper. Har forsøkt fysioterapi også (flere timer enn jeg har kunnet telle..!) men det eneste som skjer med fysioterapi er at det blir verre, faktisk. De neste to dagene etter en fysio-time, kunne jeg knapt bruke armene for skuldrene ble så vonde. Sluttet etter hvert med all fysioterapi, det funket uansett ikke for plagene. Det irriterte bare allerede betente skuldre og sener skikkelig. Har også fått sånn trykkbølgebehandling med appratet som settes mot skulderen, men det har overhodet ikke hatt noen virkning på meg. Merket aldri noen som helst bedring av det. Bortkastet.

I mitt tilfelle fungerte ingen behandling, kun til en viss grad bedring med Vimovo (jeg tålte ikke ibux heller). Problemet var at betennelsene blusset bare opp igjen med en gang jeg sluttet på Vimovo. Har også fått ganske mange sprøyter med kortison i skuldrene, men måtte slutte med det, pga det ble for mye. De sprøytene fungerte uansett bare en uke eller to, så var betennelsene tilbake.

Du spør om det kan gå over av seg selv... vel, ja. Men det kan ta tid... Etter 17 år med dette hos meg, gikk det plutselig en dag over av seg selv og ble bra igjen, helt uten behandling. I dag har jeg ikke skulder- og seneplager i armer/skuldre lenger.

Takk for svar! Tenker jeg skal høre med legen om jeg kan prøve den mildere varianten, og så prøve å trene forsiktig selv hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: jeg fikk endelig time hos fysioterapeut, og han mente at jeg har frozen shoulder. Jeg slipper altså å ta Naproxen, og skal bare gjøre noen øvelser og se det an. Kunne visst vare i opp til tre år før jeg blir frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...