Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far er irritert fordi han synes jeg er treig med å øve på å sovne uten pupp. I det siste har han hatt permisjon og da har han øvd på at babyen skal sove dupp i senga si på dagtid. Det virker som om det har gått greit, sikkert litt misnøye men stadig kortere. Babyen er 8mnd.

Problemet mitt er at det ofte blir så jævlig mye grining når jeg og babyen skal øve på å sovne uten pupp. Det er rett i maxgråt og det varer lenge. Jeg er litt tynnslitt og orker rett og slett ikke å stå i gråten så lenge. 

Men er det nødvendig at jeg slutter å amme i søvn for at han skal kunne legge? Klarer ikke babyen å skille på at det er slik med pappa og sånn med mamma? Det er jeg som har nettene pga. ammingen selv om jeg skal på jobb på dagtid. Jeg føler rett og slett ikke at jeg har kapasitet til å bruke lang tid på å få henne i søvn igjen om natta, det er fort at det blir fram med puppen for å få sove.

Anonymkode: 20aab...fed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det mannens eller babyens behov som skal prioriteres tenker han? 

Anonymkode: 01b69...ee1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det mannens eller babyens behov som skal prioriteres tenker han? 

Begges, antar jeg. Har en teori om at hun kanskje sover lenger sammenhengende om hun sovner uten pupp. Men det er klart at litt av motivasjonen hans er at han vil tilbake på soverommet. Men det vil jo straffe seg ved at han får mindre søvn om det blir mye gråt...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Begges, antar jeg. Har en teori om at hun kanskje sover lenger sammenhengende om hun sovner uten pupp. Men det er klart at litt av motivasjonen hans er at han vil tilbake på soverommet. Men det vil jo straffe seg ved at han får mindre søvn om det blir mye gråt...

Men hvorfor kan han ikke komme tilbake til soverommet? Sørg for trygg samsoving 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Her la ikke pappa veldig ofte men når han la så brukte han flaske og det gikk fint :) Å amme i søvn var det vi sluttet sist med her.

Vi sov alle på samme soverom da. Baby sov deler av natten i egen seng og deler av natten i vår seng. Hadde sprinkelseng ved siden av sengen vår så den fungerte som sengehest, så lå baby mellom meg og den, så pappaen på sin plass.

Det er ikke noen sammenheng mellom å amme i søvn og å sove i lenger strekk om natta forresten, det er en myte. Du får si at om han ikke lar deg legge på måten som fungerer for deg og baby så får han ta alle leggingene selv. Det er veldig vanlig å fremdeles amme en baby på 8 mnd en del, også rett før leggetid.

Anonymkode: adbd7...edd

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss amma jeg alle i søvn så lenge jeg amma dem. Mannen klarte likevel fint å legge dem (han luktet jo ikke melk). 

Våre tok aldri flaske, eller smokk. 

Anonymkode: a1eb5...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Ingen sammenheng her i alle fall. Jeg har ammet i søvn leeenge. Pappaen har kunnet legge begge barna for det. 😊 Husker ikke, men kanskje ca. rundt 1 år, så har ungen sovnet med å først få pupp, så sovne "selv" ved siden av meg. Men det varierer. Far kan uansett legge og jeg kan reise bort selv om jeg ammer. 

Anonymkode: a8753...845

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke uansett på tide å slutte med nattamming og etablere rutiner med tannpuss før leggetid? Ikke for far sin del, men for deg og babyen.

Anonymkode: 786d7...554

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far er irritert fordi han synes jeg er treig med å øve på å sovne uten pupp. I det siste har han hatt permisjon og da har han øvd på at babyen skal sove dupp i senga si på dagtid. Det virker som om det har gått greit, sikkert litt misnøye men stadig kortere. Babyen er 8mnd.

Problemet mitt er at det ofte blir så jævlig mye grining når jeg og babyen skal øve på å sovne uten pupp. Det er rett i maxgråt og det varer lenge. Jeg er litt tynnslitt og orker rett og slett ikke å stå i gråten så lenge. 

Men er det nødvendig at jeg slutter å amme i søvn for at han skal kunne legge? Klarer ikke babyen å skille på at det er slik med pappa og sånn med mamma? Det er jeg som har nettene pga. ammingen selv om jeg skal på jobb på dagtid. Jeg føler rett og slett ikke at jeg har kapasitet til å bruke lang tid på å få henne i søvn igjen om natta, det er fort at det blir fram med puppen for å få sove.

En baby er da for liten til å skjønne at slik er det når mamma legger og slik er det når pappa legger! For babyen er det rutiner som gjelder, og da er det viktig at du og far gjør mest mulig likt. Kanskje dere begge kan begynne å gi henne flaske på kvelden, slik at overgangen til at far skal legge blir lettere?

• Liker 1
Skrevet

Nei, du trenger ikke å slutte å amme i søvn for at pappaen skal kunne legge. Du har din metode, han må finne sin. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange år siden nå, men jeg slet med det samme. Så lenge jeg var ute på noe gikk legging uten pupp helt fint, men med en gang jeg var der i leggerutinen luktet babyen melk og hylte intenst (føltes det som) til jeg ga etter og ammet babyen i søvn. Løsningen hos oss var at far la babyen i noen uker, fra tannpuss til lesing og skift og det hele, uten at jeg blandet meg i det hele tatt frem til babyen sov. Da var babyen litt over et halvt år. Jeg ammet det barnet til hen var nesten 15 måneder, men etter den runden slapp jeg å amme hen i søvne :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen legger stort sett om kvelden, men når jeg gjør det, ammer jeg i søvn. Det er jo en superkraft, og den har jeg tenkt å beholde😁

Anonymkode: 1c960...8ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...