Gå til innhold

Lurer på om jeg kan kjøpe bolig og ta lån m noen som jobber i bank eller som eiendomsmegler her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en inntekt på rundt 24000 etter skatt. Dvs 240 tusen i året etter skatt. Her ikke regnet ut Brutto 

Jeg har 370 000 spart opp i start Kapital. 

Kan jeg da kjøpe en leilighet til 1, 5 uten fellesutgifter?

Jeg har 50 utføre og 50 % jobb 

Anonymkode: 29555...a90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva du tjener etter skatt er helt irrelevant og gir ikke et grunnlag for å kunne svare. Fellesutgiftene er også sentrale. Er det snakk om fellesgjeld?

Anonymkode: e36bd...3ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å kunne svare må vi vite brutto inntekt, annen gjeld, har du bil / hjemmeboende barn etc.

Regnet raskt med 320000 i brutto inntekt, uten annen gjeld, bil og barn. Da kan du låne ca. 900000 - 1 mill

Anonymkode: f317b...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Rar trådtittel her. Det høres ut som du lurer på om en bankansatt eller eiendomsmegler kan være medlåntaker.

Anonymkode: 757b1...14d

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en inntekt på rundt 24000 etter skatt. Dvs 240 tusen i året etter skatt. Her ikke regnet ut Brutto 

Jeg vil tro du har best mulighet dersom du kontakter kommunen du bor i om et kommunalt startlån. Eventuelt kontakt husbanken direkte. Lån fra disse aktørene har vilkår tilpasset folk med lavere inntekt.

Eventuelt ville jeg kontaktet lokalbanken, men der er det nok mer krevende å få lån.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å kunne svare må vi vite brutto inntekt, annen gjeld, har du bil / hjemmeboende barn etc.

Regnet raskt med 320000 i brutto inntekt, uten annen gjeld, bil og barn. Da kan du låne ca. 900000 - 1 mill

Anonymkode: f317b...2ef

Ok vil tippe jeg betaler Ca 100 k i skatt per år så har nok en brutto på ca 340 000 i året. 

Har ikke barn men det kan jo skje at jeg får barn etter at jeg har kjøpt leilighet. Jeg har ikke lån på bil eller noe annet gjeld på noe. Jeg har en katt da men han er ikke så dyr i drift. Men regner med man må fylle ut skjema når man søker og legge inn om man har kjele dyr osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Rar trådtittel her. Det høres ut som du lurer på om en bankansatt eller eiendomsmegler kan være medlåntaker.

Hehe jeg beklager om det virker sånn. Men nei. Saken er den at veninna mi har nettop kjøpt bolig og hun måtte ha en million i egenkapital for å kjøpe en leilighet til 1,8 . Men hun er ikke i jobb akkurat nå og er alenemor. Jeg ble bare sjokkert over at man må ha så mye egenkapital og hvis jeg skal spare så mye mens jeg leier så får jeg ikke kjøpt meg bolig før jeg er 57 år gammel. 

Men det er kanskje andre regler om man ikke har barn og hvis man har fast jobb.

Jeg begynte å lure på om det var slik at alle måtte ha en million på konto for å kjøpe en rimelig bolig.

Skrevet

Hvor finner du leilighet ut fellesutgifter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hehe jeg beklager om det virker sånn. Men nei. Saken er den at veninna mi har nettop kjøpt bolig og hun måtte ha en million i egenkapital for å kjøpe en leilighet til 1,8 . Men hun er ikke i jobb akkurat nå og er alenemor. Jeg ble bare sjokkert over at man må ha så mye egenkapital og hvis jeg skal spare så mye mens jeg leier så får jeg ikke kjøpt meg bolig før jeg er 57 år gammel. 

Men det er kanskje andre regler om man ikke har barn og hvis man har fast jobb.

Jeg begynte å lure på om det var slik at alle måtte ha en million på konto for å kjøpe en rimelig bolig.

Alle må ikke ha en million på konto for å kjøpe en rimelig bolig. Du har nok egenkapital til å kjøpe for inntil 2,45 mill kr, men det er bare ett av kravene. Du må også ha råd til å betale renter og avdrag på boliglån samt andre bokostnader, så det er ikke sikkert at du kan kjøpe så dyrt, og lånet kan være maksimalt 5 * brutto inntekt. Det er slett ikke alle som kan få så mye lån. Beregningen svært enkelt forklart: fast inntekt - utgifter til livsopphold for husstanden = de pengene du har igjen til å betale lån og andre utgifter ved å eie.

Venninna de har større utgifter til livsopphold som alenemor enn en enslig person. Det, og kanskje usikker/lav inntekt, er nok årsaken til at hun ikke kunne får mer lån og derfor måtte ha mer egenkapital enn minimumskravet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 12 måneder i året, så du har 288.000 netto. Du har i og for seg nok egenkapital til å kjøpe en leilighet til 1, 5 mill, selv om inntekten er lav. Du skiver at det ikke er fellesutgifter, men blander du fellesutgifter og fellesgjeld?

Alle leiligheter har fellesutgifter og noen steder kommunaleavgifter i tillegg. 

Anonymkode: e51a3...2d5

• Liker 1
Skrevet

du kan høre med servicekontoret i din kommune ts, de kan hjelpe deg med startlån og så låne resten i bank.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør lære litt om privatøkonomi og økonomistyring før du gjør noe som helst. Dette er så basic for voksne mennesker at jeg er usikker på om du egentlig er i stand til å styre egen økonomi. 

Anonymkode: 77312...f97

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får du 24 000 pr måned til å bli 240 000 på ett år?

Du må ha 15% egenkapital. Du får nok ikke låne mer enn 3,5x inntekten din.

Hvis man tenker at du har 350 000 i året, så kan en bolig til totalpris ca 1,5 være oppnåelig, hvis du ikke har bil, barn, kredittkort eller andre lån.

Men hvis du har bil så reduseres betjeningesevnen din betraktelig, så da er det lite håp for bolig til mer enn 1,2.

Banken bryr seg overhodet ikke om katt, eller andre kjæledyr.

Anonymkode: 5a4a4...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...