Gå til innhold

Infertilitet og surrogati

MrsFurbyFurberson

Anbefalte innlegg

Og jeg skjønte argumentet med at familiehjem ikke garanterer noe «for alltid» oss.

Anonymkode: f6742...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er trist at vi som har fått mange barn selv, båret dem, født dem og ammet dem i flere år, skal bli kalt moralister fordi vi ser hvor verdifullt det er, det arbeidet vi gjør. Det er et så tungt og viktig arbeidet, at det aldri kan bli industri.

Har sympati med de som av ulike grunner ikke kan få barn selv, men kan ikke lyve og si at de har en slags moralsk rett til å få andre til å gjøre dette arbeidet for seg. Så får det være så urettferdig som bare det, at menn alene og noen kvinner kvinner ikke kan bære frem egne biologiske barn. Det gjør det ikke moralsk riktig å bruke surrugat. 

Anonymkode: a0b0f...36a

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PusheenPusheen said:

Jeg kan love deg at man aldri glemmer at man er adoptert og har en annen familie et annet sted, uansett hvor stor eller liten man var når man kom. Kynisk å tro noe annet. Men ser jo dette hos mange adoptivforeldre. Blottet for evnen til å tenke på barnet og barnets følelser. De tenker kun på at de nå endelig har fått (kjøpt) seg et barn. Selv for barn der foreldrene har holdt adopsjonen skjult, har de alltid visst at noe har skurret. Biologi og familiære trekk og fakter, interesser osv er faktisk viktigere og en større del av oss enn mange tenker over. 

Og igjen, hvis man adopterer et barn og håper eller forventer at det skal glemme opphavet sitt, er man en stor egoist, og burde aldri få igjennom adopsjonen. Dette kurses adopsjonssøkere i. At barnet faktisk kan føle null tilknytning til en nettopp fordi man ikke er mamma, men en fremmed dame.

Ikke misforstå med vilje nå. Jeg mente at spebarn ikke husker den biologiske familien sin. Fordi de er spebarn. Intet mer, intet mindre. Altså at de er adoptert eller kidnappet (ref til de sakene dere snakket om kring adopsjon) som spebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det er trist at vi som har fått mange barn selv, båret dem, født dem og ammet dem i flere år, skal bli kalt moralister fordi vi ser hvor verdifullt det er, det arbeidet vi gjør. Det er et så tungt og viktig arbeidet, at det aldri kan bli industri.

Har sympati med de som av ulike grunner ikke kan få barn selv, men kan ikke lyve og si at de har en slags moralsk rett til å få andre til å gjøre dette arbeidet for seg. Så får det være så urettferdig som bare det, at menn alene og noen kvinner kvinner ikke kan bære frem egne biologiske barn. Det gjør det ikke moralsk riktig å bruke surrugat. 

Du hadde ikke sympati, derfor du ble kalt moralist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (5 minutter siden):

Du hadde ikke sympati, derfor du ble kalt moralist. 

Med de korte og lett snarky svarene dine, der du ikke svarer ordentlig, så er jeg ikke helt sikker på intensjonen din...

Hvordan mener du jeg og andre bør vise sympati?  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva føler du angående dette ts?

Synes det er veldig fint. Det har vært opp til diskusjon. Men.... Det er ikke det samme å skal "ta over et barn" (Ja, det er egoistisk). På samme måte som vanlige fertile par velger egne barn over dette eller adopsjon.  

+ Det er kun en av oss som er infertil, da må den andre parten som er fertil gi opp drømmen på biologiske barn også. Forstår at det ikke er en menneskerett å få barn, men når muligheten er der, er det svært fristende 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MrsFurbyFurberson skrev (11 minutter siden):

Ikke misforstå med vilje nå. Jeg mente at spebarn ikke husker den biologiske familien sin. Fordi de er spebarn. Intet mer, intet mindre. Altså at de er adoptert eller kidnappet (ref til de sakene dere snakket om kring adopsjon) som spebarn.

Og er ikke det trist? At de allerede som spedbarn blir revet vekk fra det som har vært den viktigste personen i livet deres. Jeg synes det er hjerterått. Tenk å starte et liv på den måten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med de korte og lett snarky svarene dine, der du ikke svarer ordentlig, så er jeg ikke helt sikker på intensjonen din...

Hvordan mener du jeg og andre bør vise sympati?  

3 minutter siden, PusheenPusheen said:

Og er ikke det trist? At de allerede som spedbarn blir revet vekk fra det som har vært den viktigste personen i livet deres. Jeg synes det er hjerterått. Tenk å starte et liv på den måten.

Veldig trist. To ting kan være sant samtidig. Det er trist at de biologiske foreldrene ikke klarte å ta vare på barnet, og det er fint at noen kan ta vare på det i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (4 minutter siden):

Veldig trist. To ting kan være sant samtidig. Det er trist at de biologiske foreldrene ikke klarte å ta vare på barnet, og det er fint at noen kan ta vare på det i Norge. 

Ja, trist at det skal være så enkelt å selge et barn til Norge istedenfor at foreldrene skal få hjelp til å holde familien samlet i hjemlandet. Og jeg synes ikke det er finere at noen for eksrmpel kan ta vare på det her, enn i hjemlandet. Skal det uansett ikke være hos foreldrene, burde øvrig familie spørres. Hvis det er uaktuelt burde barnet få bli adoptert innad i landet. Hvorfor skal det sendes hit? Er ingen her som har rett på et barn fra Ecuador eller Sri Lanka.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PusheenPusheen said:

Ja, trist at det skal være så enkelt å selge et barn til Norge istedenfor at foreldrene skal få hjelp til å holde familien samlet i hjemlandet. Og jeg synes ikke det er finere at noen for eksrmpel kan ta vare på det her, enn i hjemlandet. Skal det uansett ikke være hos foreldrene, burde øvrig familie spørres. Hvis det er uaktuelt burde barnet få bli adoptert innad i landet. Hvorfor skal det sendes hit? Er ingen her som har rett på et barn fra Ecuador eller Sri Lanka.

De bør sendes hit fordi det er bedre å vokse opp her, enn i Sri Lanka og Ecuador. Kanskje bedre er et rart ord å bruke. Men det finnes nesten ikke noe bedre land å bo i, enn i Norge. Vi er så utrolig heldige som er født her, som å vinne i lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (20 minutter siden):

De bør sendes hit fordi det er bedre å vokse opp her, enn i Sri Lanka og Ecuador. Kanskje bedre er et rart ord å bruke. Men det finnes nesten ikke noe bedre land å bo i, enn i Norge. Vi er så utrolig heldige som er født her, som å vinne i lotto.

Nei. De bør vokse opp hos familien sin. At du tror at alt annet utenfor Norge er ræl, er kritikkverdig. Sånne holdninger bør man ikke oppfostret barn på. Si gjerne det når du søket om adopsjon. Da får du avslag tvert. De som adopterer bør hs et åpnere sinn enn du viser her. Ikke alle burde ha barn, og det vet heldigvis de som behandlet søknadene nå til dags.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At få barn er heller ikke bare rosenrødt. Det er svært krevende på mange forskjellige måter. At det «å bare få det der barnet» skal liksom løse alle problem man har er ikke realistisk. Skjønner at det er svært trist å forbli barnefri av ulike anledninger. Men det blir og en slags fiksering, tror jeg. Og jeg er overbevist om at man lever et minst like lykkelig liv barnefri som forelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PusheenPusheen said:

Nei. De bør vokse opp hos familien sin. At du tror at alt annet utenfor Norge er ræl, er kritikkverdig. Sånne holdninger bør man ikke oppfostret barn på. Si gjerne det når du søket om adopsjon. Da får du avslag tvert. De som adopterer bør hs et åpnere sinn enn du viser her. Ikke alle burde ha barn, og det vet heldigvis de som behandlet søknadene nå til dags.

Når sa jeg at alt utenfor Norge er ræl? For det stemmer ikke. Men at det finnes mange ræl-land, DET er fakta. Nord Korea, for å nevne ett. Eller mener du at alle land er like bra å bo i? Jeg har et veldig åpent sinn, jeg er for eksempel veldig åpen når det kommer til surrogati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

At få barn er heller ikke bare rosenrødt. Det er svært krevende på mange forskjellige måter. At det «å bare få det der barnet» skal liksom løse alle problem man har er ikke realistisk. Skjønner at det er svært trist å forbli barnefri av ulike anledninger. Men det blir og en slags fiksering, tror jeg. Og jeg er overbevist om at man lever et minst like lykkelig liv barnefri som forelder.

Takk for god tilbakemelding. Du har nok veldig rett der. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (Akkurat nå):

Når sa jeg at alt utenfor Norge er ræl? For det stemmer ikke. Men at det finnes mange ræl-land, DET er fakta. Nord Korea, for å nevne ett. Eller mener du at alle land er like bra å bo i? Jeg har et veldig åpent sinn, jeg er for eksempel veldig åpen når det kommer til surrogati. 

Drit I nord Korea, det er helt uaktuelt å adoptere fra og har et helt annet system enn resten av verdenen vi snakker om. Ikke alle land er like bra å bo i, men det virket som du mener at hvis de ikke har samme standard som Norge, er det fælt for barn å vokse opp der. Ekstremt dømmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å betale en fattig kvinne for å være surrogat og altruistisk surrogati. Det siste synes jeg er helt i orden. Det første er forkastelig. 

Anonymkode: 70a34...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I en annen artikkel i VG om to fedre (tror jeg det ene barnet, tvillinger, var noe skadet  fra fødsel av). Og fedrene la ikke skjul på at det var veldig tøft å vanskelig å sette seg inn i hva surrogati innebar uten å fysisk oppleve det. De delte et bilde der døtrene var 10 dager gammle. Broke my heart. Begge med hånden i kjeften for å stille suge behovet en nyfødt har, de søker etter brystet. Smokk syns jeg og er forkastelig…

En far vil aldri skjønne dette, unnskyld at jeg sier det. Men de kjenner ikke livet i magen, de går ikke gjennom fødselen, de er ikke der mår melken renner til.

For å sitere NHI, det finnes ingen fullverdig erstatning for morsmelk.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (8 minutter siden):

Takk for god tilbakemelding. Du har nok veldig rett der. 

Angående din make. Det finnes unntak men, menn blir sjelden like investerte i babyen/barnet som mor blir. Dette er rent biologisk. 
Se alle tråder her inne der kvinner blir forlatt i en travel småbarnstid med lite sex og nærhet fordi barnet vil være med moren HELE tiden. Og far trenger mannepleie og sex og har null forståelse for hvor psykisk utmattende det er å ta seg av barn, i 18-20år.

Det finnes unntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Angående din make. Det finnes unntak men, menn blir sjelden like investerte i babyen/barnet som mor blir. Dette er rent biologisk. 
Se alle tråder her inne der kvinner blir forlatt i en travel småbarnstid med lite sex og nærhet fordi barnet vil være med moren HELE tiden. Og far trenger mannepleie og sex og har null forståelse for hvor psykisk utmattende det er å ta seg av barn, i 18-20år.

Det finnes unntak. 

Tenk hvor lite investert de kan bli om det ikke er et biologisk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...