MrsFurbyFurberson Skrevet 11. mai 2024 #1 Del Skrevet 11. mai 2024 Hva er deres ærlige tanker om par som bruker surrogati fordi kvinnen er infertil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Del Skrevet 11. mai 2024 Min mening er at surrogati er forkastelig. Å leie en annen kvinnes livmor for så å kjøpe barnet er en grotesk industri Anonymkode: 9e511...f2f 15 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Del Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Min mening er at surrogati er forkastelig. Å leie en annen kvinnes livmor for så å kjøpe barnet er en grotesk industri Anonymkode: 9e511...f2f Jeg syns det er helt ok. Mange kvinner gjør dette helt frivillig og de får godt betalt og blir ivaretatt. Eggdonasjon er helt vanlig, så å bruke egne egg / donoregg hvor en annen kvinne er surrogat syns jeg er fint at er mulig Anonymkode: 99d1e...90f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Del Skrevet 11. mai 2024 Min personlige mening er at surrogati KAN være en potensiell god løsning. Men det er en del etiske problemer som følger med ved bruk av surrogati når man bokstavlig betaler noen for å bruke kroppen deres. Jeg er per i dag helt enig i at surrogati er ulovlig i Norge, og andre land fordi det finnes ikke gode nok systemer, regler og lover til å ta vare på rettsikkerheten til kvinnen som låner ut kroppen sin, barna som bæres frem og de kommende foreldrene. Samt det å oppdage om kvinnen man betaler gjør dette av rette årsaker, frivillig og om de er fysisk og psykisk oppegående nok til å faktisk gjøre den jobben de blir betalt for. Kompensasjonen for surrogati er også ganske dårlig for dem som er det for "vanlige" folk. Anonymkode: 2b100...d9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Del Skrevet 11. mai 2024 Jeg tenker at det er moralsk forkastelig å benytte seg av surrogati uansett grunn. Noen vil si at det jo er frivillig, og at noen kvinner liker å hjelpe folk til å få barn, men det er frivillig på samme måte som at en rusavhengig også prostituerer seg "frivillig". Er veldig glad og takknemlig for at det er ulovlig i Norge. Tenk hvor mange mødre og søstre og venninner som kunne følt seg tvungen til å tilby kroppen til surrogati. En annen ting er jo at barn som likevel er fremskaffet på dette etisk betenkelige viset må bli behandlet like bra som andre barn. Barna kan ingenting for måten de er laget på. Anonymkode: a0b0f...36a 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 11. mai 2024 #6 Del Skrevet 11. mai 2024 Jeg kunne vært surrogat for søsteren min, men det stopper der. Jeg synes det er fælt å tenke på fattige kvinner som føler seg tvunget til å være surrogat på grunn av penger. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 11. mai 2024 #7 Del Skrevet 11. mai 2024 Jeg er for at NORSKE kvinner skal få være surrogatmor for andre, så lenge de ikke mottar noen godtgjørelse i form av penger (som det uansett ikke er like stort behov for i Norge, siden svangerskapsoppfølging i helsevesnet og fødsel er gratis). Men jeg er veldig sterkt imot at fattige kvinner utnyttes som surrogatmødre fordi de ikke kan la være, økonomisk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Del Skrevet 11. mai 2024 Jeg er sterkt imot surrogati, av flere grunner. Ingen har i utgangspunktet rett på et barn, og når man må ty til å bruke andre kvinners kropp for å få dette, blir det forkastelig. Trist for de som virkelig ønsker seg egne barn men ikke får det, selvsagt. Men det er som sagt ingen rettighet, og det er ganske blærete å leie en livmor av en kvinne som man egentlig ikke vet hvordan kommer til å reagere når hun må gi fra seg babyen som har levd inni henne i 9 måneder. Spiller ingen rolle at hun vet at barnet skal gis bort, det har fortsatt vært en del av henne. Utnyttelse på det groveste, spør du meg. Anonymkode: fd081...bf0 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsFurbyFurberson Skrevet 11. mai 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 11. mai 2024 Takk for svar. Dere som er imot, har dere lest dere opp på hvordan det faktisk gjøres i dag? D 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker at det er moralsk forkastelig å benytte seg av surrogati uansett grunn. Noen vil si at det jo er frivillig, og at noen kvinner liker å hjelpe folk til å få barn, men det er frivillig på samme måte som at en rusavhengig også prostituerer seg "frivillig". Er veldig glad og takknemlig for at det er ulovlig i Norge. Tenk hvor mange mødre og søstre og venninner som kunne følt seg tvungen til å tilby kroppen til surrogati. En annen ting er jo at barn som likevel er fremskaffet på dette etisk betenkelige viset må bli behandlet like bra som andre barn. Barna kan ingenting for måten de er laget på. Anonymkode: a0b0f...36a "Surrogatbarn må behandles like bra som andre barn" no shit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsFurbyFurberson Skrevet 11. mai 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 11. mai 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Min mening er at surrogati er forkastelig. Å leie en annen kvinnes livmor for så å kjøpe barnet er en grotesk industri Anonymkode: 9e511...f2f Grotesk. Hvordan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #11 Del Skrevet 11. mai 2024 MrsFurbyFurberson skrev (59 minutter siden): Takk for svar. Dere som er imot, har dere lest dere opp på hvordan det faktisk gjøres i dag? D "Surrogatbarn må behandles like bra som andre barn" no shit... Ja, det kan du si, men har du lest hvordan Norge har gjort det vanskelig for barn født ved hjelp av surrogati? Kan være vanskelig for foreldrene å bli registrert som foreldre begge to, da fødekvinnen automatisk er registrert som mor. Derfor det er nevnt... Ja, har lest om flere ulike måter det gjøres i dag. Ingen av dem skjer uten utnyttelse av en surrogatmor. Var det noe spesielt du ville vise til? Anonymkode: a0b0f...36a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsFurbyFurberson Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 12. mai 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det kan du si, men har du lest hvordan Norge har gjort det vanskelig for barn født ved hjelp av surrogati? Kan være vanskelig for foreldrene å bli registrert som foreldre begge to, da fødekvinnen automatisk er registrert som mor. Derfor det er nevnt... Ja, har lest om flere ulike måter det gjøres i dag. Ingen av dem skjer uten utnyttelse av en surrogatmor. Var det noe spesielt du ville vise til? Anonymkode: a0b0f...36a Nei, du må lese deg opp litt mer. Men det er lov å være uenig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsFurbyFurberson Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 12. mai 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er sterkt imot surrogati, av flere grunner. Ingen har i utgangspunktet rett på et barn, og når man må ty til å bruke andre kvinners kropp for å få dette, blir det forkastelig. Trist for de som virkelig ønsker seg egne barn men ikke får det, selvsagt. Men det er som sagt ingen rettighet, og det er ganske blærete å leie en livmor av en kvinne som man egentlig ikke vet hvordan kommer til å reagere når hun må gi fra seg babyen som har levd inni henne i 9 måneder. Spiller ingen rolle at hun vet at barnet skal gis bort, det har fortsatt vært en del av henne. Utnyttelse på det groveste, spør du meg. Anonymkode: fd081...bf0 Very judgey Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 12. mai 2024 #14 Del Skrevet 12. mai 2024 (endret) MrsFurbyFurberson skrev (6 minutter siden): Very judgey Hvordan? Velger å ikke skrive under anonymkoden min her. Jeg har erfaring med å snakke med folk rundt om i verden som på en eller annen måte har vært innom dette. Det er en ekstremt utnyttende industri, man utnytter sårbare kvinner i vanskelige livvsituasjoner, kun fordi man på død og liv skal ha det barnet. Koste hva det koste vil. Horribelt. Så lenge man får det barnet sitt, så spiller det ingen rolle hvordan man får det? Surrogatmødre risikerer ødelagt kropp, og ikke minst ødelagt sinn kun for andre. De sitter igjen med nada. Penger kanskje ja, men det betyr ingenting hvis man allerede er ødelagt mentalt av å måtte gi fra seg et barn man har båret frem. Som man aldri får se igjen. Endret 12. mai 2024 av PusheenPusheen 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Del Skrevet 12. mai 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det kan du si, men har du lest hvordan Norge har gjort det vanskelig for barn født ved hjelp av surrogati? Kan være vanskelig for foreldrene å bli registrert som foreldre begge to, da fødekvinnen automatisk er registrert som mor. Derfor det er nevnt... Ja, har lest om flere ulike måter det gjøres i dag. Ingen av dem skjer uten utnyttelse av en surrogatmor. Var det noe spesielt du ville vise til? Anonymkode: a0b0f...36a Det er jo den som går gravid og føder som er barnets mor. Genetikk har ingenting å si. Jeg er adoptert og mine foreldre er i fødelandet mitt. Mine adoptivforeldre er adoptivforeldre. Surrogati er så klart forkastelig. Anonymkode: e999c...5d1 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 12. mai 2024 #16 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo den som går gravid og føder som er barnets mor. Genetikk har ingenting å si. Jeg er adoptert og mine foreldre er i fødelandet mitt. Mine adoptivforeldre er adoptivforeldre. Surrogati er så klart forkastelig. Anonymkode: e999c...5d1 Nettopp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg synes det er ok så lenge man velger et land som gjør dette på en etisk riktig måte. Dvs ikke asiatiske land, som selvsagt er rimeligere, men hvor man vet at kvinnene blir utnyttet og gjør det fordi de trenger pengene. Jeg ville valgt land (som f.eks. Canada) hvor det ikke er lov å betale surrogaten. De får selvsagt dekket alle utgifter, men de skal gjøre det fordi de vil hjelpe noen og ikke fordi de trenger å tjene penger. Jeg ville for alt i verden unngå å føle at jeg utnytter noen for å få barn. Anonymkode: 8eb34...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #18 Del Skrevet 12. mai 2024 MrsFurbyFurberson skrev (5 timer siden): Nei, du må lese deg opp litt mer. Men det er lov å være uenig Og jeg kan parere med nøyaktig samme uttalelse; "Du må nok lese deg litt opp, vennen." Men hva slags samtale blir det av slikt. Mener du surrogati burde vært lov i Norge? Hvorfor, i så fall? Anonymkode: a0b0f...36a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #19 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo den som går gravid og føder som er barnets mor. Genetikk har ingenting å si. Jeg er adoptert og mine foreldre er i fødelandet mitt. Mine adoptivforeldre er adoptivforeldre. Surrogati er så klart forkastelig. Anonymkode: e999c...5d1 Eh, forstår ikke svaret ditt. Jeg mener OG at surrogati er moralsk problematisk, og er veldig glad for at det er ulovlig i Norge. Når du nevnte adopsjon har det jo også vist seg å være moralsk problematisk for mange involverte. Surrogaten/fødekvinnen har jo ofte ikke brukt sitt egg, og er ikke registrert som mor i landet surrogatien gjennomføres, men Norge vil ofte registrere dette som mor når barnet likevel er blitt til. Dette kan gjøre det vanskelig for barn født ved hjelp av surrogat. Mener man må passe på rettighetene til barn født ved hjelp av surrogati, selv om det ikke er lov å drive med det i Norge. Men det er en vanskelig balansegang, det er klart. Jeg forstår at surrogaten i bunn og grunn ER mor, hun har båret det, voktet det og født det, men nå fokuserte jeg på hvordan dette påvirker barnet. Anonymkode: a0b0f...36a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg er i mot surrogati, og liker ikke tanken på at noen leier en annens kropp for å få et barn. Den som går gravid og føder får kanskje masse plager og skader og må gi fra seg barnet med en gang det er født. Lurer på hvordan den følelsen er, å bare være en livmor som noen har betalt for og så gi fra seg barnet. Sitte igjen hormonell og med underlivsskader. For en sum penger personen behøvde kanskje for å hjelpe familien eller betale regninger. Det er jo endel fattige som gjør dette. Ja de gjør det kanskje «frivillig» på samme måte som de som prostituerte i Asia gjør det «frivillig». Jeg tror de færreste ville gått igjennom en så stor belastning og risiko for kropp og psyke som det graviditet og fødsel er - hvis det ikke hadde vært for penger. Som de ikke har mulighet til å få tak i på annen måte Anonymkode: abb39...40b 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå