Gå til innhold

Nødhjelp kink i nakken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått kraftig kink på begge sider av nakken, og holder på å bli sprø, det er så sinnsykt vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Tar Ibux og Paracet fast, men det tar så vidt toppene. Vi har ingen fysio eller kiropraktor i området som jobber nå i helgen. Hva kan man gjøre? Jeg finner ingen stilling som avlaster. Å legge på varme hjelper litt. Men jeg trenger noe mer. Holder på å bli gal. Kan man ringe på legevakten? Det er jo helt ufarlig så føles jo som misbruk av den funksjonen.

Anonymkode: af19b...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har selv opplevd utallige ganger å få så ekstreme smerter i hode og nakke at jeg holder på å besvime. Flere ganger dro jeg til legevakten, men fikk aldri komme inn en gang. De ga meg som regel en Paralgin Forte, og ga meg beskjed om å oppsøke fastlegen, som ikke kunne gjøre en dritt.

Jeg har dessverre ikke troen på at de vil hjelpe med dette, og kommer til å gi deg samme beskjed som jeg fikk. 😞 

Mulig det funker bedre om du har muskelavslappende medisner, og ikke kun smertestillende. I tillegg så kan du forsøke å legge på noe varmt. Smør eventuelt inn området som gjør vondt med muskelavslappende salve/krem. Om du i tillegg klarer å finne noen triggerpunkter rundt skuldre, for eksempel, som er ømme, så kan du massere disse også med muskelavslappende krem/salve. Dette funker for meg i alle fall, når jeg har skikkelig kink i nakken. Nå har jeg heldigvis privat helseforsikring, så om jeg drar på privat legevakt så får jeg smertestillende og muskelavslappende injisert intramuskulært, og det funker alltid mye bedre. Håper det bedrer seg snart. 🤞

Anonymkode: af69f...07a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har selv opplevd utallige ganger å få så ekstreme smerter i hode og nakke at jeg holder på å besvime. Flere ganger dro jeg til legevakten, men fikk aldri komme inn en gang. De ga meg som regel en Paralgin Forte, og ga meg beskjed om å oppsøke fastlegen, som ikke kunne gjøre en dritt.

Jeg har dessverre ikke troen på at de vil hjelpe med dette, og kommer til å gi deg samme beskjed som jeg fikk. 😞 

Mulig det funker bedre om du har muskelavslappende medisner, og ikke kun smertestillende. I tillegg så kan du forsøke å legge på noe varmt. Smør eventuelt inn området som gjør vondt med muskelavslappende salve/krem. Om du i tillegg klarer å finne noen triggerpunkter rundt skuldre, for eksempel, som er ømme, så kan du massere disse også med muskelavslappende krem/salve. Dette funker for meg i alle fall, når jeg har skikkelig kink i nakken. Nå har jeg heldigvis privat helseforsikring, så om jeg drar på privat legevakt så får jeg smertestillende og muskelavslappende injisert intramuskulært, og det funker alltid mye bedre. Håper det bedrer seg snart. 🤞

Anonymkode: af69f...07a

Nei, det er jo ikke så mye å få gjort med, men smertene er nærmest uutholdelige, jeg føder heller 😅

Anonymkode: af19b...ee5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så rart å lese, jeg har det akkurat sånn nå. 

det stråler ned i begge armer, helt ned til håndledd. Og ned mellom skulderbladene i tillegg. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!! 

Anonymkode: f5356...733

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Klart du kan ringe legevakten, kanskje du trenger resept på en kur med Nsaids (vimovo eller lignende)

Anonymkode: 617d0...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så klart du kan kontakte legevakt. Du trenger hjelp,det er ingen grunn til å la være.

Smertene du har er invalidiserende for deg og det kan være at du trenger reseptbelagte medisiner. 

Riktig god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan alltids kontakte legevakt også forteller du til de hvordan det er nå, også tar de en vurdering på hva som er best å gjøre videre :) 

Anonymkode: d6982...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er misbruk av legevakt å gå dit for kink i nakken ja. 

Hvis du har voltaren-tabletter eller voltarol-gel kan du ta det på, det hjelper.

Ellers blir man jo fort bedre av kink. Du får vente/holde ut den lille tiden det tar, som alle andre gjør rundt om i verden hver dag. Helt utrolig at noen i det hele tatt får seg til å nevne legevakt i samme innlegg som kink i nakken. Er det rart helsetjenestene våre kneler...

Anonymkode: 87944...b8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk Voltaren av fastlegen, funket som bare det. Jeg vet hvor vondt sånt kan være og det er altså ikke levelig. Fjotten ovenfor her har tydeligvis aldri opplevd det. Jeg ville i alle fall ringt legevakten og spurt om det var mulig å få noe liknende.

(Ville heller prøvd med kulde enn varme.)

Anonymkode: 72a4d...05a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk Voltaren av fastlegen, funket som bare det. Jeg vet hvor vondt sånt kan være og det er altså ikke levelig. Fjotten ovenfor her har tydeligvis aldri opplevd det. Jeg ville i alle fall ringt legevakten og spurt om det var mulig å få noe liknende.

(Ville heller prøvd med kulde enn varme.)

Fjott? Fordi jeg sier det som sant er (at å gå på legevakten for fuckings kink i nakken er misbruk av ressurser?!?!? Det ER jo det, legevakten er for akutt og livstruende sykdom som ikke kan vente. Det er jo rett og slett ikke mulig å mene at KINK i nakken faller innunder hverken livstruende eller akutt som ikke kan vente!)!??!?! Ehhh!?! 

Jeg har selvsagt hatt kink i nakken. Mange ganger. Jeg har både leddsykdom som gjør at man får det ekstra ofte, at det er ekstra vondt når man først får det og det tar også lenger tid før det går over, men likevel har jeg selvsagt aldri vurdert å misbruke legevakt for noe som er fullstendig ufarlig, ubehagelig eller litt vondt. Alvorlig talt altså.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fjott? Fordi jeg sier det som sant er (at å gå på legevakten for fuckings kink i nakken er misbruk av ressurser?!?!? Det ER jo det, legevakten er for akutt og livstruende sykdom som ikke kan vente. Det er jo rett og slett ikke mulig å mene at KINK i nakken faller innunder hverken livstruende eller akutt som ikke kan vente!)!??!?! Ehhh!?! 

Jeg har selvsagt hatt kink i nakken. Mange ganger. Jeg har både leddsykdom som gjør at man får det ekstra ofte, at det er ekstra vondt når man først får det og det tar også lenger tid før det går over, men likevel har jeg selvsagt aldri vurdert å misbruke legevakt for noe som er fullstendig ufarlig, ubehagelig eller litt vondt. Alvorlig talt altså.

Nå må du slutte da. Først må du lese hva jeg skriver. Jeg skriver ringe og spørre. Ikke gå.

Akutte sterke smerter kan vente? Deg om det... Beinbrudd kan vel også vente til mandag da, eller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ringer ambulanse når det er fare for liv og helse, altså farlig!
Man ringer legevakten for alt annet av sykdom og skade. 

Det kan hende du har en delvis skiveutglidning på gang, eller full prolaps. Det kan også være en nerve som er gått i klem, for det kan også være veldig smertefullt. 
Det er synd at du ikke har noen kiro, fysio, naprapat eller gjerne osteopat i nærheten. Men, noen leger har såpass kunnskap og interesse for å lege at de kan noen teknikker for å sjekke og å løsne på dette. så du kan gjøre et forsøk på ringe legevakt, eller dra dit.

god bedring!!

Anonymkode: 9a5c6...744

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Wtf 🙄😖Les over, idiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Legevakt er jo ment for litt mer alvorlige ting, kinkig i nakken er ikke det ..

Anonymkode: 6a738...b26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg deg i sengen. Bytt mellom ispose og varmeflaske. Forsøk massasje om du kommer til. Prøv å holde deg i ro og ikke gå så mye rundt. Da våkner du i morgen og er mye bedre. 

Anonymkode: ce20b...628

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ikke ut som bare en kink i nakken når du har det på begge sider. Vær oppmerksom på om det stråler ut i armene, skuldrene, ryggen. Det kan hende legevakt bare ber deg om å ta mer smertestillende, men så snart du kan kom deg til en ordentlig behandler. Jeg ventet for lenge før jeg gjorde det og kunne ha sluppet unna smerter så lenge. En venninne av meg havnet på sykehus, røntgen viste at hun hadde prolaps. Prolaps er mer vanlig enn vi tror, men ikke alle får såpass skiveutglidning at det oppleves så sterke smerter. Men de smertene er ikke til å ta feil av eller kimse av. Jeg har også hatt kink i nakken, flere ganger. Det er noe HELT annet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i ryggen nå. Klarer knapt og gå/reise meg. God bedring! Fikk akutt time til naprapat i går. Hun knakk meg/masserte og satt nåler. Gjorde at jeg overlevde gårsdagen. Våknet for en halvtime, holder på å spy/besvime av smertene….. Tror jeg må hånden kan si jeg heller føder uten smertelindring igjen. 

Ring legevakten! Jeg vurderer det, men har en annen kronisk sykdom som gjør at jeg ikke klarer og komme meg dit nå, uten så lite søvn. Håper du får god hjelp. En gang jeg hadde det i nakken. La jeg er ganske god og varm varmepute på stedet det var vondt. Tok 1 g paracet og 600 mg ibux, la meg og våknet fin igjen. Du kan forsøke det :)

Anonymkode: f2243...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...