Gå til innhold

Nymfeparakitt første dag hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

I går hentet vi hjem får første nymfeparakitt. Vi prater masse med den, leser for den og forsøker å gjøre den vant med omgivelsene og stemmene våre. Problemet er at den ikke har rørt maten eller vannet siden i går. Vi fikk den hjem kl. 18, den var svært sliten stakkar etter transporten fra dyrebutikken og er generelt utrygg. På slutten av dagen i går spiste den av hirsestanga mens vi holdt den inn i buret til han, men har ikke lyktes med det i dag. Plasserte en liten eplebit med vitaminpulver til den der den står mest, han har spist litt av den. Det jeg er bekymret for er at han ikke spiser av fõret og ikke drikker av vannskåla. Hvordan skal jeg få den til å drikke? Legger ved bilder, tar i mot tips om plassering av pinner kan gjøres på en bedre måte.

IMG_2766.jpeg

Anonymkode: d7b96...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Først og fremst, skaff en venn til den! De skal ikke være alene, da blir de veldig ensomme 

Anonymkode: d89e1...8f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var den sammen med andre i buret sitt hos dyrebutikken? Hvis ja så burde dere kjøpe en til. De er flokkfugler. Som også finner sin make. 

Mange nymfeparakitter blir avhengige av sitt eget speilbilde fordi de er så ensome, eller annen uheldig adferd. 

Anonymkode: 752aa...d82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først og fremst, skaff en venn til den! De skal ikke være alene, da blir de veldig ensomme 

Anonymkode: d89e1...8f1

Det er planen. Den hadde en venn i forrige da jeg var i dyrebutikken, da jeg kom tilbake i dag var han alene. Den andre var solgt. Planen er å temme denne også få en venn til den om 1 måned. Vi kjøpte den siste nymfeparakitten som var igjen i dyrebutikken. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var den sammen med andre i buret sitt hos dyrebutikken? Hvis ja så burde dere kjøpe en til. De er flokkfugler. Som også finner sin make. 

Mange nymfeparakitter blir avhengige av sitt eget speilbilde fordi de er så ensome, eller annen uheldig adferd. 

Anonymkode: 752aa...d82

Jeg er så bekymret for at den ikke drikker av vannskåla si. 

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Venn i forrige uke* skulle det så.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt ut de pinnene der med naturpinner. For det første er de for tynne, fuglen behøver ikke bruke klørne for å holde seg fast og klørne vil bli for lange. For det andre er alle i samme tykkelse som fort kan føre til leddproblemer. For det tredje er de helt jevne så fuglen har ikke mulighet til å avlaste ved småsår, trykkskader ol. 

Naturpinner, f.eks. selje, rogn eller bjørk, dekker også fuglens gnagebehov og er en fin måte for dem å aktivisere seg på. Jeg bytter alle pinner hos mine vår og høst, i tillegg får de ofte tynne seljekvister de kan gnage på. 

Anonymkode: 4e136...a98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bytt ut de pinnene der med naturpinner. For det første er de for tynne, fuglen behøver ikke bruke klørne for å holde seg fast og klørne vil bli for lange. For det andre er alle i samme tykkelse som fort kan føre til leddproblemer. For det tredje er de helt jevne så fuglen har ikke mulighet til å avlaste ved småsår, trykkskader ol. 

Naturpinner, f.eks. selje, rogn eller bjørk, dekker også fuglens gnagebehov og er en fin måte for dem å aktivisere seg på. Jeg bytter alle pinner hos mine vår og høst, i tillegg får de ofte tynne seljekvister de kan gnage på. 

Jeg tror ikke pinnene er for tynne, da buret er beregnet for papegøyer. Har satt inn en tynnere grein med naturpinner nå, samt ny vannskål jeg kjøpte på dyrebutikken. Håper det hjelper 😊 Ser denne greina ok ut? Fuglen spiser nå og kom til meg da jeg gikk inn med hånda for å mate med hirse og spiste da. 

- TS

IMG_2780.jpeg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke pinnene er for tynne, da buret er beregnet for papegøyer. Har satt inn en tynnere grein med naturpinner nå, samt ny vannskål jeg kjøpte på dyrebutikken. Håper det hjelper 😊 Ser denne greina ok ut? Fuglen spiser nå og kom til meg da jeg gikk inn med hånda for å mate med hirse og spiste da. 

- TS

IMG_2780.jpeg

Pinnene er for tynne, for like i størrelsen og for jevne. At de er kjøpt i dyrebutikk og er beregnet på papegøyer endrer ikke det, mye som selges i dyrebutikker er ikke optimalt for arten det er beregnet på. Det er naturlig for en fugl å kunne fly og endre sittestilling når den vil, tenk på hvordan de ville hatt det i naturen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Pinnene er for tynne, for like i størrelsen og for jevne. At de er kjøpt i dyrebutikk og er beregnet på papegøyer endrer ikke det, mye som selges i dyrebutikker er ikke optimalt for arten det er beregnet på. Det er naturlig for en fugl å kunne fly og endre sittestilling når den vil, tenk på hvordan de ville hatt det i naturen. 

Hvor tykke pinner er det snakk om? Har du et bilde for å vise? 

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor tykke pinner er det snakk om? Har du et bilde for å vise? 

- TS

De skal være i forskjellige størrelser, akkurat som i naturen. I det fri setter fugler seg stort sett innerst mot trestammen når de slår seg til ro, for der er treet minst påvirket av vind, det er der grenene er tykkest. De tykkeste jeg har er 8 cm i diameter. Fuglene trenger variasjon i størrelsen pga. leddene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at fugler liker å sitte høyt i buret! Fuglen kommer ikke til å benytte seg av sittepinnenne du har nederst i buret. Den trenger naturlige pinner i ulik diameter, høyt i buret. Har du skog lett tilgjengelig slik at du får ordnet nye pinner i dag?  Den trenger variasjon slik at han eller hun ikke blir så sliten i føttene 🥰 

Anonymkode: 5174f...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 10.01):

IMG_2768.jpeg

Så fin 🕊 den er prikklik min 🤗

Screenshot_20240512_202033_Messenger~2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De lever i Australia og de klarer seg uten vann en stund i det fri. 

Anonymkode: 89bba...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke du trenger å være så bekymret. Jeg synes du virker som en veldig omsorgsfull fuglemamma, og fuglen vil nok finne seg godt til rette etterhvert. Jeg har hatt flere nymfeparakitter, og ingen av dem har vært ivrige på vann og mat de første dagene. Ønsker deg masse lykke til videre ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror ikke du trenger å være så bekymret. Jeg synes du virker som en veldig omsorgsfull fuglemamma, og fuglen vil nok finne seg godt til rette etterhvert. Jeg har hatt flere nymfeparakitter, og ingen av dem har vært ivrige på vann og mat de første dagene. Ønsker deg masse lykke til videre ❤️

Tusen takk for fine ord, jeg håper den blir tryggere etterhvert🥹 Nå har jeg kjøpt ny vann/matskål og en pinne i ulik pinnestørrelse, endelig spiser og drikker han😍

IMG_2815.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...