Gå til innhold

Jente 12 med mye hårvekst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

søker virkelig råd her. Datteren min på 12/13 år har veldig mye hårvekst. Hun har bart og på armene har hun mer her lenger hår en pappaen sin. Pappaen er fra Midtøsten. Men ingen av jentene i hans familie har slik hårvekst. Ikke søstra heller. Generelt mye hår på bena også men det er jo litt mer normalt. Hun ble ertet allerede i 3 klasse for de lange svarte hårene på armene. Heldigvis har ikke noen sagt noe mer nå. Men jeg tror det plager henne. Har blitt verre etter puberteten. 

Hun sier ikke noe til oss foreldre om at det plager henne. Men jeg tror det gjør det. Hun sliter litt med andre ting også og har ikke så mange som «vil» være med henne. 

noen som vet om man kan få dekket hårfjerning med laser? Noen som har prøvd sånn hårfjerner laser og funker det? Noen som har samme situasjon?

Anonymkode: d9171...43c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det litt som datteren din da jeg vokste opp. «Du har bart!» var virkelig den verste kommentaren jeg kunne få på skolen, det var som er slag i magen. Moren min var klar over det og husker at hun kommenterte på det en gang, men ikke på en konstruktiv «la oss ta en prat og finne ut av dette»-måte. Vil anbefale deg at du tar en varsom og konstruktiv prat med henne om dette etter du har undersøkt muligheter for å fjerne det.

Vet ikke om laser dekkes, tror nok ikke det. Men det går jo an å betale selv hvis dere f.eks starter med overleppa. Hun bør i hvertfall unngå barbering.

Anonymkode: ef68e...b45

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt oppskriften til å bli tykkhudet og mobberesistent hadde jeg gladlig delt men det har jeg ikke.Får håpe hun klarer å riste det av seg,vi er alle forskjellige heldigvis.

Anonymkode: e9add...027

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha PCOS? Ganske vanlig for de med PCOS å få mye hårvekst på kroppen og i ansiktet også.

Anonymkode: 517bc...bfe

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne til legen for utredning mtp pcos.

Jeg hadde regelmessig menstruasjon, var slank selv om de fleste med pcos er tykke og var hårete og litt kvisete.

Fikk diagnosen hirsutisme som gir rett til økonomisk dekning av hårfjerning som elektrolyse og laser.

Anonymkode: 3d7cf...dbc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

En 12-åring har som oftest knapt begynt å menstruere, veldig usannsynlig at det er årsaken. Diagnosen stilles ved blant annet at man har uregelmessig mensen over lengre tid, noe man ofte har i tidlig tenårene uansett. 

Må skyte inn at det å ha mer hårvekst enn normalt ikke er et sykdomstegn i mange tilfeller. Dette viser egentlig bare hvor stor forakt vi har for kroppshår på kvinner i samfunnet. Vi vet ikke at svært mange kvinner har mye kroppshår verden over - fordi de blir bedt om å skjule seg og ikke minst skamme seg. Lett å google seg frem til erfaringer fra andre kvinner i land verden over - for eksempel kvinner fra alt fra Pakistan til Italia kan ofte være "mer hårete enn normalt". 

Men, om det er PCOS så har det ikke noe å si uansett. Er ikke spesielt mye hjelp man får, man får ikke dekket laserfjerning og det er generelt lite å gjøre. 

Anonymkode: 02d49...561

Selv hadde jeg hatt menstruasjon i flere år innen jeg var 12 så jeg vet at det er mulig, derfor jeg tenkte på at det kunne være PCOS. Det var på ingen måte at jeg ville prøve å fremstille noe forakt mot hår på kvinner. 

Er selv en kvinne som har mye hår og som hadde det som ungdom. Men jeg reagerte på at ts skrev hårvekst i ansikt, fordi det ofte kommer hos de med PCOS. Det var ikke vondt ment. Og selv om man ikke får dekket laserfjerning om det er PCOS, så tenker jeg at det er jo bra å oppdage PCOS tidlig hvis det kunne være det..

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror det plager henne? Kan godt hende det gjør det, men det kan du ikke vite for sikkert. 

Misforstå meg rett her nå; du ser at datteren din har litt mer kroppshår enn hva som er normalen, og du har tenkt å foreslå til henne, en 12-13 år gammel jente, at hun skal ta laser? 

En ting er at jenter skal gå gjennom press hva angår kropp og utseende i samfunnet og miljøet de vokser opp i, men det er så grusomt når det kommer fra ens egen mor. Jeg vokste opp med en mor som konstant kritiserte sitt eget utseende og snakket om at hun skulle operere både hake og nese. Gjett hvem som hadde identisk nese og hake! Jo, det var meg, gitt. 

Det skal mye til for å få dekket hårfjerning med laser, og at hun har litt lange hår på armene er ikke grunnlag nok. Nå skal det sies at jeg også var et barn med mer hårvekst enn andre, jeg fikk tidlig kroppshår på ryggen av alle steder, syntes det var så rart at klassevenninnene mine ikke hadde det. Hadde også mye hår på armene, men litt lyse, så det var ikke så veldig synlig - jeg begynte å barbere etter at jeg ble ertet litt for det, men sluttet med det i 16-års alderen. Nå bryr jeg meg ikke noe særlig lenger. Jeg kan få ryggen og de andre stedene på kroppen hvor jeg sliter med hårvekst vokset, men jeg gidder ikke, det plager meg ikke så mye. 

Helt ærlig.. Du sier ikke en dritt. La henne komme til deg om det er noe som plager henne. Ikke sett mer usikkerheter i hodet på en tenåring enn de allerede har. Vil hun fjerne hårene så gjør hun det, vil hun ta laser så sier hun ifra om det. Det med at hun sliter med andre ting og ikke har så mange som vil være med henne har ikke noe særlig med dette temaet å gjøre, men da sier det seg selv at hun trolig har nok å tenke på.

Håper du gjør det rette her, for kjente jeg ble lei meg av å lese dette. Legg til rette for at datteren din kan dele usikkerheter med seg uten å bli møtt med "jepp, dette er galt med deg og dette må vi fikse". Jeg skulle ønske mamma var mer selvsikker selv når jeg vokste opp, ikke projiserte sine usikkerheter over på meg og ikke minst skapte trygge nok rammer til at jeg kunne komme til henne om det var noe, og føle meg bra nok som jeg var. 

Hilsen en som har slitt med selvtilliten helt siden barndommen (er i dag snart 30 år) og mye av skaden skjedde i tenårene. 

Vi har ett veldig godt forhold og nå føler jeg du projiserer din egen barndom og forhold til din mor over til meg. Jeg vil selvfølgelig ikke si noe til henne på en slik måte at hun føler at jeg bryr meg om det. For det gjør jeg jo ikke. Jeg elsker henne uansett og syntes selvfølgelig hun er nydelig uansett. 

men jeg ser jo at det plager henne. Særlig hårene på armene. Hun går bare med gensere selvom det er veldig varmt blant annet. Men hun er en engstelig sjel og syntes barbering osv er skummelt. 

du neglisjerer også problemet hennes ved å bruke hersketeknikker som å skrive «litt mer hårvekst» enn normalen. Hadde det vært litt mer hadde jeg ikke bedt om råd. Men når du som 12 årig jente har lenger og mer hår på under og overarm enn din far som er utenlandsk. Så er det jo mer enn litt mer hår. Men jeg er enig med deg at jeg ikke vil påføre mer skam enn det hun allerede antagelig føler på. Men samtidig er det også noe med å ikke neglisjere problemene hun opplever med det ved å avfeie det med å si at noen har mer hår enn andre. Hun er ung og ikke voksen og da er det vanskeligere å stå i føle seg annerledes. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Selv hadde jeg hatt menstruasjon i flere år innen jeg var 12 så jeg vet at det er mulig, derfor jeg tenkte på at det kunne være PCOS. Det var på ingen måte at jeg ville prøve å fremstille noe forakt mot hår på kvinner. 

Er selv en kvinne som har mye hår og som hadde det som ungdom. Men jeg reagerte på at ts skrev hårvekst i ansikt, fordi det ofte kommer hos de med PCOS. Det var ikke vondt ment. Og selv om man ikke får dekket laserfjerning om det er PCOS, så tenker jeg at det er jo bra å oppdage PCOS tidlig hvis det kunne være det..

Hun er egentlig født med mer hår. Og har hatt svarte lange hår på armene hvertfall siden 3 klasse. Men nå har det blitt enda mer. Hun har hatt mensen i 1,5 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun har også bart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ett veldig godt forhold og nå føler jeg du projiserer din egen barndom og forhold til din mor over til meg. Jeg vil selvfølgelig ikke si noe til henne på en slik måte at hun føler at jeg bryr meg om det. For det gjør jeg jo ikke. Jeg elsker henne uansett og syntes selvfølgelig hun er nydelig uansett. 

men jeg ser jo at det plager henne. Særlig hårene på armene. Hun går bare med gensere selvom det er veldig varmt blant annet. Men hun er en engstelig sjel og syntes barbering osv er skummelt. 

du neglisjerer også problemet hennes ved å bruke hersketeknikker som å skrive «litt mer hårvekst» enn normalen. Hadde det vært litt mer hadde jeg ikke bedt om råd. Men når du som 12 årig jente har lenger og mer hår på under og overarm enn din far som er utenlandsk. Så er det jo mer enn litt mer hår. Men jeg er enig med deg at jeg ikke vil påføre mer skam enn det hun allerede antagelig føler på. Men samtidig er det også noe med å ikke neglisjere problemene hun opplever med det ved å avfeie det med å si at noen har mer hår enn andre. Hun er ung og ikke voksen og da er det vanskeligere å stå i føle seg annerledes. 

Ikke hør på disse kommentarene du får der de projiserer sin egen barndom.

Jeg hadde tenkt som deg hadde det vært min datter.

Ta henne med til legen mor utredning for pcos eller hirsutisme.

Selvfølgelig kommer dette til å plage henne.

Anonymkode: 3d7cf...dbc

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye mere hår enn vanlig og skammer meg for det. 

Anonymkode: e7e11...a34

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere tar med jenta til legen, selvfølgelig. 

Anonymkode: a6ade...d0c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Er jo ikke greit å ta med barn til legen hvis man ikke MISTENKER at de har hirsutisme. Det signaliserer jo "du har så mye hår at jeg tror det må være noe galt med deg". Man bør heller snakke med legen først og spørre om det kan vøre problemet. Ofte er det IKKE det, og bare genetisk mye hårvekst.

Jeg vet det kan være ille, men det er ikke alle som bryr seg like mye om de er hårete. Foreslå løsninger KUN om hun selv sier hun plages, men om hun sier det er plagsomt så bør du heller ikke si at "du er jo så fin som du er" og avfeie at hun kan ha dårlig selvfølelse av dette. Tingen er: IKKE alle plages av slike ting. Kjenner ei som ha ett stort, tykt øyebryn. Hun har aldri vært plaget av at det er slik hun ser ut, og aldri nappet det til å bli to øyenbryn. 

BTW: barbering er helt greit! Før snakket man jo om "det vokser ut tykkere og mørkere", men det vokser faktisk ut litt tynnere, ut ifra studier 😁

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Ta med til lege/hudlege. Man tar med ungdommen til hudlege ved sjenerende kviser også, og andre plager, det skaper ikke kroppspress.

Det er mange midler i dag som hjelper på hårvekst og hirsutisme. Det spiller ingen rolle om det er "litt" utenfor normalt dersom det plager ungdommen. Mye kroppspress skal vi lære dem at er normalt, men mye skal vi også hjelpe dem å gjøre noe med hvis det er vanskelig. Alle skjønner at bart ikke er kult som kvinne, uansett alder. 

Anonymkode: d4bb3...8e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tror det plager henne? Kan godt hende det gjør det, men det kan du ikke vite for sikkert. 

Misforstå meg rett her nå; du ser at datteren din har litt mer kroppshår enn hva som er normalen, og du har tenkt å foreslå til henne, en 12-13 år gammel jente, at hun skal ta laser? 

En ting er at jenter skal gå gjennom press hva angår kropp og utseende i samfunnet og miljøet de vokser opp i, men det er så grusomt når det kommer fra ens egen mor. Jeg vokste opp med en mor som konstant kritiserte sitt eget utseende og snakket om at hun skulle operere både hake og nese. Gjett hvem som hadde identisk nese og hake! Jo, det var meg, gitt. 

Det skal mye til for å få dekket hårfjerning med laser, og at hun har litt lange hår på armene er ikke grunnlag nok. Nå skal det sies at jeg også var et barn med mer hårvekst enn andre, jeg fikk tidlig kroppshår på ryggen av alle steder, syntes det var så rart at klassevenninnene mine ikke hadde det. Hadde også mye hår på armene, men litt lyse, så det var ikke så veldig synlig - jeg begynte å barbere etter at jeg ble ertet litt for det, men sluttet med det i 16-års alderen. Nå bryr jeg meg ikke noe særlig lenger. Jeg kan få ryggen og de andre stedene på kroppen hvor jeg sliter med hårvekst vokset, men jeg gidder ikke, det plager meg ikke så mye. 

Helt ærlig.. Du sier ikke en dritt. La henne komme til deg om det er noe som plager henne. Ikke sett mer usikkerheter i hodet på en tenåring enn de allerede har. Vil hun fjerne hårene så gjør hun det, vil hun ta laser så sier hun ifra om det. Det med at hun sliter med andre ting og ikke har så mange som vil være med henne har ikke noe særlig med dette temaet å gjøre, men da sier det seg selv at hun trolig har nok å tenke på.

Håper du gjør det rette her, for kjente jeg ble lei meg av å lese dette. Legg til rette for at datteren din kan dele usikkerheter med seg uten å bli møtt med "jepp, dette er galt med deg og dette må vi fikse". Jeg skulle ønske mamma var mer selvsikker selv når jeg vokste opp, ikke projiserte sine usikkerheter over på meg og ikke minst skapte trygge nok rammer til at jeg kunne komme til henne om det var noe, og føle meg bra nok som jeg var. 

Hilsen en som har slitt med selvtilliten helt siden barndommen (er i dag snart 30 år) og mye av skaden skjedde i tenårene. 

Jeg har et annet perspektiv å komme med, og det er mer i tråd med det TS er inne på. Jeg hadde nemlig diverse problemer særlig med hud og hår da jeg vokste opp, og jeg er fortsatt bitter for at moren min ikke tok tak i noe av det og hjalp meg til å få et mer normalt og "velstelt" utseende. Det er enkelt å si at barn og tenåringer skal godta seg selv slik de er, og til en viss grad er det selvsagt inni seg man må gjøre den største jobben, men jeg føler meg delvis vanskjøttet som ikke fikk hjelp til å fremstå som andre barn. Man skal jo godtas av andre også.

Anonymkode: dbdfe...5ed

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har et annet perspektiv å komme med, og det er mer i tråd med det TS er inne på. Jeg hadde nemlig diverse problemer særlig med hud og hår da jeg vokste opp, og jeg er fortsatt bitter for at moren min ikke tok tak i noe av det og hjalp meg til å få et mer normalt og "velstelt" utseende. Det er enkelt å si at barn og tenåringer skal godta seg selv slik de er, og til en viss grad er det selvsagt inni seg man må gjøre den største jobben, men jeg føler meg delvis vanskjøttet som ikke fikk hjelp til å fremstå som andre barn. Man skal jo godtas av andre også.

Anonymkode: dbdfe...5ed

Ja, det er noe med det. Et barn vet jo liksom ikke hva det kan få hjelp til og barn er forskjellige. Når jeg var liten hadde jeg nok selv barbert eller klippet bort hårene. Men datteren min er forsiktig og engstelig av seg så hun tør nok ikke(mange andre ting som hun ikke tør) og trenger nok litt hjelp til å komme i gang, selvom hun egentlig vil. Hadde jeg visst at hun var typen som ikke brydde seg så hadde ikke jeg tenkt på det heller. Jeg vil jo bare at hun skal ha det bra ❤️ så derfor jeg syntes det er litt vanskelig for jeg vil jo ikke at hun skal ta det feil opp hvis jeg skal prate med henne om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ta med til lege/hudlege. Man tar med ungdommen til hudlege ved sjenerende kviser også, og andre plager, det skaper ikke kroppspress.

Det er mange midler i dag som hjelper på hårvekst og hirsutisme. Det spiller ingen rolle om det er "litt" utenfor normalt dersom det plager ungdommen. Mye kroppspress skal vi lære dem at er normalt, men mye skal vi også hjelpe dem å gjøre noe med hvis det er vanskelig. Alle skjønner at bart ikke er kult som kvinne, uansett alder. 

Vet du hva som hjelper mot hirsutisme? Det har jeg ikke tenkt på, det du skriver om kviser. Men det er jo egentlig det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ei venninne av meg brukte hårfjerningskrem som mammaen kjøpte til henne fordi hun hadde skikkelig pels på armene. 

Går jo an å vokse ansiktshårene. Er en myte som dessverre henger veldig igjen, og en del folk tror enda på det, at hvis du barberer og vokser så kommer det mer/mørkere hår tilbake. Dette er ikke sant.

Anonymkode: cd39b...9c6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hva som hjelper mot hirsutisme? Det har jeg ikke tenkt på, det du skriver om kviser. Men det er jo egentlig det samme. 

Det er mange ulike behandlinger, og kommer litt an på. Det finnes kremer som demper hårvekst, mange bruker p-piller som er veldig gode på uønsket hårvekst, så finnes det også andre tabletter som hjelper med å regulere hormoner dersom det er hormonelt. Blodprøver kan bekrefte om hun har for mye androgener som fører til hårveksten, så kan behandlingen tilpasses etter det. Mye testosteron kan f.eks gi p piller som senker testosteron. Dette kan lege/hudlege/gynekolog mye om. Og man må ikke ha gynekologisk undersøkelse for å ha konsultasjon hos gynekolog, de hjelper mye med å se på hud, høre om syklus og ta blodprøver.

Vi må slutte å være så redd for å skape kroppspress. Det er stor forskjell på å ta opp noe ungdommen ikke tenker på, og det å anerkjenne noe de synes er vanskelig. Jeg har hadd med ungdommen min til hudlege for kviser, det ble ikke et problem fordi vi dro dit, det ble derimot bedre.

Min yngste datter sluttet å gå i bikini på de varmeste sommerdagene fordi hun hadde fått hår under armene. Jeg spurte om det var derfor hun synes det var ekkelt, fordi jeg veldig tydelig så at det var en greie. Gjorde det klart at kroppshår er helt ok, men at dersom hun ville ta det bort så kunne hun få seg egen barberhøvel. Det ville hun. Siden ikke vært et problem. Vi andre barberer oss også, så hvorfor skal ikke hun få lov? 

Jeg hadde dratt til legen ved bart, da kan man ikke forvente at en tenåring skal måtte stå i og synes at det er greit. Så er det står forskjell på å si "jeg ser at det plager deg, ønsker du at vi skal undersøke muligheten for å gjøre noe med det?" kontra nedsettende måte å snakke om naturlig kropp på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...