Gå til innhold

Ønsker å bli hjemmeværende husmor..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har vi planlagt nå mens vi venter på barn nr.2, første barnet gjorde at jeg så hvor galt det var å ikke være hjemme med barna noen år etter fødsel. Eller ha de deltid i barnehage, karriere og barn passer dårlig synes jeg. Man mister det viktigste tiden i livet som er med barna sin oppvekst ❤️ Bedre å ha litt dårlig råd, ha tiden og familien i stedet ❤️.

Kom også over denne: https://www.vg.no/nyheter/i/Av2Apr/tradwife-trender-linn-therese-oensker-aa-bli-hjemmevaereende-husmor

Hun har instagram med mange gode refleksjoner: https://www.instagram.com/linnyslivsstil/

Ei venninne av meg klikket fullstendig, at dette kunne hun ikke hatt råd til. Men så gikk vi igjennom alt hun brukte penger på!! Dyr bil, reiser, materialistiske ting som mennesker ikke må ha....etterpå ser vi at hun sløste ca 20 000kr pr mnd 😆. På tull, som take-away kaffe+bakeverk 1-2 ganger om dagen...vesker til 10-20 000kr+. 

Jeg synes det trist å se egoet til kvinner som føder barn, skal dyrke seg selv. Men det er barnet du skal ta deg av, du har valgt å føde et barn :) Som trenger deg noen år før du kan bli ego igjen ❤️

Anonymkode: f2ccb...b23

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg synes det er trist at du ikke klarer å få frem poenget ditt uten å rakke ned på andre. Du har valgt å føde barn så da har du et ansvar for at de blir rause mennesker:) De trenger at du er en rollemodell som lærer dem å behandle andre bra❤️

Anonymkode: c36b6...35b

Tist at du tar det personlig, går i offerrolle ❤️

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du og din familie får til det som føles rett for dere.

Jeg er forøvrig enig med den over her. Det går fint ann å få frem et sånt poeng uten at man må rakke ned på de som velger annerledes.

Anonymkode: da014...d7f

• Liker 37
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske flere så verdien av å være hjemme med barna!

Men tror vi er i en trend der dette holder på å snu og flere og flere velger som deg ❤️❤️

Anonymkode: 6d25f...a5e

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker å være mor og unne meg ting..så flott at du vil ta på det forkledd og bli husmor..men jeg likte å sende barna mine i barnehagen... jobbe litt og gjøre det jeg ville.

Flott at du vil gå hjemme.. bare pass p måten du skriver/ sier det på

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var hjemme med barnet mitt til han var over 2 år, pga flytting og diverse. Vi hadde god nok økonomi til det.

Men det andre året begynte jeg å kjede meg veldig. Og barnet trengte kontakt med andre barn, jeg med voksne. Ingen hjemme på dagtid i mitt boligfelt. Og jeg kunne ikke akkurat banke på døren hos venner med barn kl 17 når de hadde vært på jobb hele dagen.

Man får ofte mye dekket på jobb. Utfordringer for hjernen, sosial kontakt med voksne, mestringsfølelse, personlig utvikling osv.

Gutten elsket barnehagen fra første stund. Virkelig stortrivdes. Jeg jobbet 80% en periode, før jeg gikk over til 100%.

Å gå hjemme passet absolutt ikke meg. Fikk ikke fylt opp dagene, og gikk rundt og var lite tilfreds. Men for noen få kan det sikkert være ok. Da må man få dekket behov via hobbyer osv, tenker jeg. Gå noen kurs, finne andre som er hjemme på dagtid. Både barn og voksne trenger sosial kontakt utenfor hjemmet.

Anonymkode: dbb7f...a3a

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor gjorde det samme. Gav opp karrieren for å være hjemme med barna. Så fant faren min seg en ny dame. Min mor hadde dessverre blitt så syk at hun ikke klarte å komme tilbake i arbeidslivet etter skilsmissen. Min far betalte ikke barnebidrag og ville ikke se oss heller. Så vi vokste opp på sosialen pga det. 

Det er ikke et valg jeg ville tatt. Men flott hvis det fungerer for dere. 

Anonymkode: 7b3f3...325

• Liker 21
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tror jeg savner litt om hva dette vil gi deg TS, hva du selv tenker du og familien har igjen for det. Heller et velbegrunnet avsnitt om det enn avsnittet hvor du rakker ned på venninna di og hennes økonomiske valg. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns barn har godt av å være i barnehagen. De kommer til et stadiet hvor foreldre ikke er nok for aktivisering, og det er barn de vil leke best med. 

Og som ei som har levd mye hjemme uten jobb, det er forferdelig kjedelig, du har absolutt ingen anelse hva som venter. Sosialiseringen jobb og barnehage gir oss er viktig så fremt det er gode sosiale miljøer. 

Støtter veninnen din sitt forbruk, heller bakverk og takeway enn å kjede seg hjemme. 

Du er faktisk ei veldig frekk dame. Spesielt når du legger til hjerte og det frekkeste smilefjes etter å påstå at ndre mødre er egoe. Vennskapet deres henger kanskje i en tynn tråd om du fortsetter å presse på med dette. Om det handler om skammen rundt det å ønske å ikke jobbe og at du angriper andre fordi du er redd for å få høre at du er lat og diverse, den forstår jeg.

Anonymkode: f90c5...834

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det trist å se egoet til kvinner som føder barn, skal dyrke seg selv. Men det er barnet du skal ta deg av, du har valgt å føde et barn :) Som trenger deg noen år før du kan bli ego igjen ❤️

Hva med far? Dyrker ikke han egoet sitt? Hvorfor får bare mor kjeft? Hvorfor skal mor ofre alt hun er, men ikke far? 

Anonymkode: 329a2...45a

• Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel litt hjemmeværende, jeg er deltidsstudent med 3 små barn, elsker det

Anonymkode: 6afc3...884

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som andre, hvorfor nødvendigvis mor? Og så tror jeg den litt enkle ideologien der passer best for damer som ser verden litt ..enkelt, altså ikke allverdens med utdanning og interesser utover de nære ting.

De bør huske på å ivareta egne interesser, økonomisk og dessuten å beholde visse bånd til yrkesliv sånn at de kan vende tilbake til en karriere når/hvis de får behov for det.

Anonymkode: fe9f8...6a7

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette har vi planlagt nå mens vi venter på barn nr.2, første barnet gjorde at jeg så hvor galt det var å ikke være hjemme med barna noen år etter fødsel. Eller ha de deltid i barnehage, karriere og barn passer dårlig synes jeg. Man mister det viktigste tiden i livet som er med barna sin oppvekst ❤️ Bedre å ha litt dårlig råd, ha tiden og familien i stedet ❤️.

Kom også over denne: https://www.vg.no/nyheter/i/Av2Apr/tradwife-trender-linn-therese-oensker-aa-bli-hjemmevaereende-husmor

Hun har instagram med mange gode refleksjoner: https://www.instagram.com/linnyslivsstil/

Ei venninne av meg klikket fullstendig, at dette kunne hun ikke hatt råd til. Men så gikk vi igjennom alt hun brukte penger på!! Dyr bil, reiser, materialistiske ting som mennesker ikke må ha....etterpå ser vi at hun sløste ca 20 000kr pr mnd 😆. På tull, som take-away kaffe+bakeverk 1-2 ganger om dagen...vesker til 10-20 000kr+. 

Jeg forstår ikke helt meningen med innlegget ditt. Henger ikke helt sammen med overskriften synes jeg. 

Er du ikke helt sikker på om du vil være hjemmeværende? Eller er du usikker på om det er sosialt akseptert? Kan nesten høres ut som sistnevnte. 

Det hele er jo veldig enkelt; hvis du har mulighet og ønske om å være hjemmeværende, så er det ingenting i veien med det. Like lite som det er noe galt med å velge å ikke være det. 

Du behøver ikke være enig i alt folk sier og gjør, men det er lurt å forstå og akseptere at folk er forskjellige og tar ulike valg i livet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Syns barn har godt av å være i barnehagen. De kommer til et stadiet hvor foreldre ikke er nok for aktivisering, og det er barn de vil leke best med. 

Anonymkode: f90c5...834

Men det ene utelukker ikke det andre. Men da slipper hvertfall barna 8 timer i barnehagen hver dag.

Anonymkode: f862d...a9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker som andre, hvorfor nødvendigvis mor? Og så tror jeg den litt enkle ideologien der passer best for damer som ser verden litt ..enkelt, altså ikke allverdens med utdanning og interesser utover de nære ting.

De bør huske på å ivareta egne interesser, økonomisk og dessuten å beholde visse bånd til yrkesliv sånn at de kan vende tilbake til en karriere når/hvis de får behov for det.

Anonymkode: fe9f8...6a7

Jeg har tre år på universitetet, to år med videreutddanning og var hjemme i to år med sønnen min. Nå jobber jeg 60-80 % av hensyn til barnets beste. Videre har jeg besøkt 40 ulike land og kjenner mennesker over hele verden. Enkel er ikke akkurat det ordet folk ville ha brukt for å beskrive meg og min livsstil. 

Jeg skulle gjerne vært 100 % hjemmeværende, men i dagens samfunn er ikke det et lett valg. Å være avhengig av en mann kan gi store konsekvenser ved et evt. brudd, så å tjene egne penger og være økonomisk uavhengig av andre mener jeg er smart mtp. hvordan samfunnet har utviklet seg. Når barnet begynner på skolen vil jeg jobbe minst 80-100 %. 

Anonymkode: 45728...e0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd er det jo bare å bli hjemmeværende? Så hvorfor gjør du det ikke?

Anonymkode: 868e5...26b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som kvinne står du fritt til å ta dine egne valg. Dette ufattelige privilegiet har norske kvinner, grunnet at vi lever i et likestilt Norge i 2024. 

Det er trist at du i samme åndedrag som du forkynner ditt valg, velger å rakke kraftig ned på andre som ikke gjør som deg. Jeg mistenker at du er en mann som ønsker å pleie karriere og egentid anno 1960, uten å måtte forholde deg til barn og hjem. 

Anonymkode: f1435...ed3

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med pensjon? 

Hull i CV? 

Om du blir syk og ufør uten et godt inntektsgrunnlag? 

Anonymkode: 441cc...5f8

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med pensjon? 

Hull i CV? 

Om du blir syk og ufør uten et godt inntektsgrunnlag? 

Anonymkode: 441cc...5f8

Mtp alle giftige stikk mot kvinner generelt i HI, og forventningen om at det kun er kvinnene som alltid skl ofre seg, så er nok dette en mann som ønsker seg hjelpeløs kone som må be om lommepenger og finne seg i hva som helst fra ham for å unngå sosialstønad. 

Anonymkode: f1435...ed3

• Liker 10
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...