Gå til innhold

Hvordan blir din feiring av nasjonaldagen ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Med bare tenåringer i hus er dagen veldig annerledes enn før i tiden. Vi skal ned på barneskolen og se ungdommene i toget fra morgenen, før vi hører noen taler og er der litt for å snakke med folk. Etterpå blir det brunsj hjemme hos oss med besteforeldre og de av ungdommene og eventuelt vennene det passer for. Så reiser vi til byen for å se folketoget før vi avslutter kvelden på restaurant ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser ut som at det bare er sånn 10 stk som skal møte opp i Oslo sentrum da? Som skal holde fortet oppe. Mens kongen og dronningen smiler tappert. Blir trangt på fjellet da. Guri Malla. 

Anonymkode: 30a48...cb7

Du vet jo at det kommer til å bli fullt av mennesker rundt slottet? 

Hvordan tror du kg er representativt hvor Oslo og Norge? Hallo? 

Anonymkode: f84ef...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden jeg ikke blir invitert noen steder så blir 17. mai en helt vanlig fridag. Planen er en gjennomgang av klær. Muligens litt i hagen som ikke støyer. Har ikke feiret 17. mai på flere år. 

Anonymkode: fbc8b...5b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Elsker 17mai men har ingen å ferie med.. 

ser sikkert barnetoget fra terrassen, og lager meg noe ekstra godt til middag. 

det er slike dager en føler seg ensom når alt som blir vist på some er «lykkelige familier og venne gjenger»  den voksne meg forstår at det er fasade men kjenner på en tristhet og utenforskap likevel.. 

Anonymkode: 2c0a8...08c

Dette gjorde jeg også under pandemien. Spise et godt målid på balkongen. Viktig å ikke la seg plage over å tro at alle andre har det "fantastisk". Men nå reiser jeg som regel til utlandet, om jeg har mulighet, først og fremst fordi de jo er en "gratis feriedag" og en fin tid å reise på i Europa. Det er også god stemning og hyggelige folk ute så som her i Oslo, så helt OK å gå ute i byen også...

Anonymkode: 2e877...4b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg og mannen pleier å dra til vi barndomsvenninne av meg som bor midt i sentrum, spiser god frokost med eggerøre, spekemant, bobler osv., og så går vi å ser på toget, spiser softis, og går litt rundt:) Så blir det middag og kake utpå kvelden. Akkurat i år blir middag og kake oppe hos meg da jeg har nylig kjøpt hus:)

Anonymkode: 3e940...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se barnetoget med kjæresten og hilse på familie og venner i sentrum. Deretter skal jeg feire med venninner og han med kompiser.

Anonymkode: 10113...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i en større by, og barnetoget har egentlig alltid vært høydepunkt for meg. Det er kjempefin stemning å se det lange barnetoget som snor seg gjennom sentrum. MEN: når oppstilling er kl 08:45, og man må dra hjemmefra senest 07:30 for å få parkert i nærheten av sentrum, så orker jeg ikke det styret. Og ja, jeg har barneskolebarn, så jeg "må" egentlig styre med det der. Men har løst det med å kjøre mann og barn til byen, for så å ta en tur i skogen alene. Mister da barnetoget, korpsene og "Ja, vi elsker" på festplassen, men tar det igjen med nasjonalromantisk stemning i skogen. Så henter jeg mann og barn igjen, lager god lunsj hjemme, og så stikker vi en tur på skolen. Videre er det borgertog, middag og offentlig fyrverkeri. 

Generelt sett er feiringen her i huset mer nedpå enn den var da jeg vokste opp. Det er både deilig og bittelitt kjipt. Orker ikke trippe rundt i stram og varm bunad en hel dag, slik min mor alltid gjorde, men lener meg heller mer tilbake (gjerne i en hagestol). Barna nyter dagen, jeg nyter dagen, og det uten for mye stress. 

Anonymkode: 1193d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette gjorde jeg også under pandemien. Spise et godt målid på balkongen. Viktig å ikke la seg plage over å tro at alle andre har det "fantastisk". Men nå reiser jeg som regel til utlandet, om jeg har mulighet, først og fremst fordi de jo er en "gratis feriedag" og en fin tid å reise på i Europa. Det er også god stemning og hyggelige folk ute så som her i Oslo, så helt OK å gå ute i byen også...

Anonymkode: 2e877...4b4

Ja markerer dagen litt for egen del, kjøper blomster og setter flagg ute, er «med» men samtidig ikke.  Etter jeg ble singel så kjenner jeg på slike dager ekstra da jeg er alene og ikke har familie å ferie merkedager med..

blir glemt da venner er opptatt med sine familier den dagen, ønsker heller ikke å trenge meg på. Nå høres jeg ut som verdens største sutrekopp 😂 

heldige de som ikke trenger å kjenne på ensomhet gjennom livet ❤️ 

Anonymkode: 2c0a8...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir nok som tidligere år, en fjelltur, fisketur eller annet langt fra folk.

Skal en først feire Norge og friheten, så er det for meg å feire der jeg føler meg mest fri og norsk.

Anonymkode: aa841...991

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper alene, med støydempende headset. 

Anonymkode: 8ad53...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok noe 17 mai frokost av noe slag med bobler og kanskje se litt i sentrum her (bor i Oslo), men det er jo et sant helvete å bevege seg i byen denne dagen. Om ikke det plutselig dukker opp en jobbvakt da, har ikke noe i mot å få litt godt betalt.  Men da kan man jo alltids ferie etter jobb er ferdig. :) 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer(?) å ha på meg en bunad (Åmli eller Øst-Telemark) og dra ned til Skien sentrum for å se på toget, men vet altså ikke helt ennå D30ACDD3-1E07-47B5-9CCC-D7F67CE386B4.gif.34d3dd03ed8f7189aca2ed23ccff05ad.gif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser på barnetoget j sentrum, møter noen av ungene etter toget, spiser lunsj hos svigers, ser på folketoget og så er det dessert når vi kommer hjem. Hektisk, men fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det å finne fram  nydressen og få med seg barnetoget og litt senere borgertoget selvsagt..hundrevis av fyllesyk russ som deler ut kondomer skjer jo ikke hver dag..😄😆😂🙈🇧🇻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Elsket 17. mai som barn, spesielt samlingen på kvelden. Da samlet alle naboene seg til kveldsmat og lek, og det var stas for oss barna at voksne var med på lekene.

Sluttet å markere dagen som student, da ble den brukt til å lese til eksamen, og i voksen alder har jeg nesten aldri gjort noe spesielt utenom en champagnefrokost her og der. Personlig foretrekker jeg å dra til Sverige den dagen og ta unna litt handel mens «alle» andre er hjemme i Norge.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan hende jeg møter familien, men savner mer planer. Har ingen jeg kan feire dagen med, har aldri feiret med venner. Å være alene på 17. mai er litt som å være alene på nyttårsaften. 

Anonymkode: 34b74...4b3

Elsker å være alene både 17. mai og nyttårsaften. 

Anonymkode: 70370...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke planlagt noe. Jeg går nok alene på hytta, det er det jeg vil 😁

Slutta å være med og feire når mine barn var små og dritt lei av å stille opp til tog og slite ræva av meg etter å ha vært i ørten konfirmasjoner og andre markeringer i mai allerede. 

Anonymkode: 2c170...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryr meg null om denne dagen. Skal ta på meg løpeklær å løpe meg en tur. Gidder liksom ikke pynte meg for en dag jeg har null interesse av. 

Anonymkode: 36101...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tre barn, så det er fullt program. De har tog og flaggheising på morgenen før fuglene fiser, så må de innom skolen og dra til byen for å gå i barnetoget (vi må så klart se på og hente), og så er det borgertog og leker på skolen etterpå. Vurderer å droppe lekene, ingen av de har noen gang syntes det var gøy 🙈 Og så skal vi grille og kose oss i hagen hjemme etterpå sammen med venner.

Gleder meg til den dagen barna ikke lengre skal alt mulig og vi selv kan bestemme programmet! 

Anonymkode: a4bcd...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...