Gå til innhold

Kan jeg ta med mine tenåringsdøtre på føden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mtp den andre tråden om å ta med et mindre barn på fødsel, så lurer jeg litt på om jeg kan ha med mine døtre på 16 og 17 år på føden da de ønsker veldig selv å være med. Er dette innenfor, de er jo såpass store? De ønsker å bevitne at lillesøster blir født og kutte navlestrengen. 

Anonymkode: 80f16...6fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: fc36e...754

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Tror neppe at sexlivet deres noen sinne vil bli det samme igjen ved synet av en hylende mor med et åpent underliv.

Endret av - Brian
  • Liker 9
Skrevet
- Brian skrev (2 minutter siden):

Sexlivet deres vil aldri bli det samme igjen ved synet av en hylende mor med et åpent underliv.

Kan være bra prevensjon da…!

:ler:

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
- Brian skrev (3 minutter siden):

Tror neppe at sexlivet deres noen sinne vil bli det samme igjen ved synet av en hylende mor med et åpent underliv.

De fleste kvinner vet UTMERKET godt hvordan en graviditet oppstår og hva den ender i. Det er det mest naturlige i verden, hvorfor skulle dette påvirke sexlivet deres? 

Anonymkode: 77c56...697

• Liker 5
Skrevet
- Brian skrev (7 minutter siden):

Du tror at jenter på 16-17 tenker veldig på sex når moren føder et barn? Hvilken forskrudd verden lever du i? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Om det oppstår komplikasjoner hos deg eller barnet så vil det oppleves som svært traumatisk. Ville heller latt de komme inn når barnet er født og alt står bra til med dere begge.

Anonymkode: ea427...62f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er godt mulig at fødeavdelingen ville godtatt ja. Men tvilsomt at begge ville fått være med hele tiden - avhengig av hvilket sykehus og kapasitet. 

Ville jeg gjort det selv? Absolutt ikke! Ingen barn har behov for å se foreldre i en sånn situasjon og setting. Man vet aldri hva som skjer. Og da å legge den byrden på ens barn er ikke greit - syns jeg. 

Anonymkode: 811c1...4cd

• Nyttig 7
Skrevet

Jeg ville i så fall hatt en annen voksen i nærheten som kunne ha tatt seg av dem hvis det ble for mye.

AnonymBruker
Skrevet

For min del er ikke fødsel et show med tilskuere. Fødsel er noe av det farligste en kvinne gjør og det kan oppstå mye rart, skremmende og dødelig under en fødsel. Jeg som mor velger å ikke alltid innfri mine barns ønsker så fødsel hadde de ikke fått være med på. 

Anonymkode: b06c3...dfc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tja, nå har ikke jeg døtre i den alderen eller føler meg komfortabel med å være i en slik situasjon med min barn. Men hvis du syns det er greit og døtrene ønsker det, hvorfor ikke? Fødsel er det mest naturlige i verden og de skal kanskje selv gå gjennom det i sitt liv.
Ta en god samtale i forkant! De bør gjøres oppmerksom på at det kan oppstå ting som gjør at de må ut av rommet og at fokuset da vil være på deg og babyen. De kan også velge å forlate om de vil, kanskje er de ikke komfortabel med det likevel når det skjer. Forbered de på hendelsesforløpet og at du som mamma ikke er tilgjengelig slik du vanligvis er. Du kan ikke passe på de mens du føder. Forbered de også på at det kan være DU trekker deg også hvis du ikke vil ha de der. 

Mine fødsler ville vært greie å være med på. Ukomplisert og over på to timer. Men det hjelder langt fra alle fødsler. 

Og til dere som er opptatt av det - selv om de er med på fødsel så betyr det jo ikke at de må stå å glo akkurat der babyen kommer ut.. 

Anonymkode: 6655a...08a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med da min søster ble født. Da var jeg 16.år. En fantastisk opplevelse! Husker jeg var såååå stolt! 

jeg var kun med på slutten - fikk en telefon fra pappa da fødselen nærmet seg slutten. 

Anonymkode: db845...077

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren og broren min var med da jeg ble født på 90-tallet og de syntes det var en fantastisk opplevelse og det nevnes fremdeles at de fikk være med. Broren min ble attpåtil sykepleier senere 🙂 hvis jentene selv ønsker å være med så går det jo an å snakke litt på forhånd om hva som skjer på fødestua og hva som kan skje ved eventuelle komplikasjoner slik at de er litt forberedt. Tror man blir like bekymra av komplikasjoner av om man er der eller ikke, men når man er tilstede får man se at man blir godt ivaretatt. Og dersom det blir meget for de å være med så er det jo lov å gå ut av rommet.

Anonymkode: 95132...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mtp den andre tråden om å ta med et mindre barn på fødsel, så lurer jeg litt på om jeg kan ha med mine døtre på 16 og 17 år på føden da de ønsker veldig selv å være med. Er dette innenfor, de er jo såpass store? De ønsker å bevitne at lillesøster blir født og kutte navlestrengen. 

Anonymkode: 80f16...6fa

Hva som er greit og ikke greit, avgjør faktisk ingen på Kvinneguiden. Er det greit for fødekvinnen å ha sine nesten voksne døtre med? Ja, da er neste spørsmål hva som er greit for jordmor og fødestedet. I Tenåringer på 16-17 år kan passe seg selv, dersom de ikke ønsker å følge fødselen underveis og kan gå ut av fødestuen, det samme gjelder dersom noe akutt oppstår og tenåringene må forlate fødestuen. Langt verre å få dette til med et barnehagebarn som den andre tråden handlet om. 

De som nevner prevensjon og sexlivet etter at tenåringene har vært med på mammaens fødsel: ønsker fødekvinnen her å ha med sine døtre under fødsel så er dette en tydelig indikator på at det er et åpent forhold mellom mor/døtre. Og det er mulig å avtale med døtrene at de skal oppholde seg bak fødekvinnen livhøyde el. Når kvinnen er i aktiv fødsel. Eller følge jordmors instrukser og ikke gå i veien for dem som faktisk har sin arbeidsplass på fødestuen. 

Lykke til dette kan bli en fin opplevelse for alle. 

Anonymkode: 5f304...470

Skrevet

Da jeg gikk på videregående var en av jentene i klassen med på fødselen til lillesøsteren sin. Det var en flott opplevelse etter det hun fortalte.

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at det ikke rent sjelden oppstår litt dramatikk. Utrolig mange jeg kjenner har opplevd noe, selv om det ofte går bra.

På den ene fødselen ble mor veldig dårlig pga en slags "forgiftning" man kan få ( husker ikke eksakt hva det var, men noen her vet kanskje?. Fosterlyden ble svak, alt stoppet opp og det endte med hastekeisersnitt. Som om ikke det var nok mistet hun alvorlig mye blod fordi noe gikk galt med keisersnittet. Såret gikk opp litt etterpå tror jeg.

Det gikk helt bra til slutt, men det var ikke en vakker opplevelse. Jeg er glad jeg var der uansett.

Mvh en pappa.

Anonymkode: b6de5...60f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva som er greit og ikke greit, avgjør faktisk ingen på Kvinneguiden. Er det greit for fødekvinnen å ha sine nesten voksne døtre med? Ja, da er neste spørsmål hva som er greit for jordmor og fødestedet. I Tenåringer på 16-17 år kan passe seg selv, dersom de ikke ønsker å følge fødselen underveis og kan gå ut av fødestuen, det samme gjelder dersom noe akutt oppstår og tenåringene må forlate fødestuen. Langt verre å få dette til med et barnehagebarn som den andre tråden handlet om. 

De som nevner prevensjon og sexlivet etter at tenåringene har vært med på mammaens fødsel: ønsker fødekvinnen her å ha med sine døtre under fødsel så er dette en tydelig indikator på at det er et åpent forhold mellom mor/døtre. Og det er mulig å avtale med døtrene at de skal oppholde seg bak fødekvinnen livhøyde el. Når kvinnen er i aktiv fødsel. Eller følge jordmors instrukser og ikke gå i veien for dem som faktisk har sin arbeidsplass på fødestuen. 

Lykke til dette kan bli en fin opplevelse for alle. 

Anonymkode: 5f304...470

Ved den siste fødselen min, var det så liten plass at far endte opp med utsikt rett mellom beina mine i starten. Andre steder var han bare i veien. Kom aldri til pressfasen på grunn av navlestreng i klem og hastekeisersnitt. 

Sier ikke med dette at jeg fraråder at de blir med, men det kan være at det ikke er så lett å holde to personer unna innsikt midt mellom beina dine.

Anonymkode: 090ab...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Min eldste har vært med på fødsel både som 7 åring, 13 åring og 19 åring. Har vært veldig fint! 

Anonymkode: 11349...936

Skrevet

Jeg har hatt mine eldre barn med på fødsel (hjemme)  da de var:

10 og 12 (2019)

2, 12 og 14 (2021)

2, 4, 14 og 16 (2023)

Skrevet
- Brian skrev (23 timer siden):

Jeg hadde hatt traumeflashbacks livet ut. Kunne ha blitt med søsteren min, men aldri moren min. 

Plutselig skjer det noe alvorlig, også sitter de der med fødselsangst begge to. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...