AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Har et barn på 7 år, og nå begynner jeg å bli lei av alt maset om mobiltelefon. "Mange andre har, så hvorfor kan ikke jeg få?" Vi som foreldre står på vårt, og har ingen planer om å innfri dette ønsket med det første. Synes det er altfor tidlig på mange måter. Og ønsker ikke at barnet skal bli passivt og avhengig allerede. Den tiden kommer tidsnok uansett. Dere foreldre som har yngre barn med mobiltelefon, hva er grunnen til at barna deres har det? Har de i så fall tilgang til internett og det som hører med der? Anonymkode: 5c642...e4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Og hvor mange av dere har mobiltelefoner til barna deres og hvor gamle var de når de fikk det? Anonymkode: 5c642...e4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Barna hadde klokker de kunne ringe til oss fra i 1 og 2 klasse. Etter det fikk de mobiler - dette pga de ikke ønsket å gå på sfo og var hjemme alene mellom skolen og at vi kom ifra jobb. Da ble det noe enklere med mobil enn klokker da de også avtalte ting med nabobarn/klassekamerater etc. Mobil i 1 og 2 klasse var uaktuelt for barna her, men det er opp til hver enkelt forelder. Vet noen av barna i klassen til yngste (går i 4 klasse) har fått mobil, men av den enkle typen. Ingen apper og slik. Kun sms og ringing. Det er jo også en grei løsning. Anonymkode: 384e0...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 8 åringen har ikke telefon, og får ikke heller. Har heller ikke smartklokke. Anonymkode: 8ab7b...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 Min 7-åring har telefon. Fikk brorens gamle iphone for en stund siden. I starten mest for å kunne ringe ved behov etter han er gått hjem fra sfo. Bruker den til å spille med nå. Og ringe/sende meldinger til oss foreldre. Den ligger alltid hjemme, så er ikke med på skolen eller til venner. Har ikke tilgang til internett og kun youtube kids. Får bruke den ca 1 time etter skoletid og før han går til skolen. Må ellers legge den vekk og leke. Tenker at det digitale er kommet for å bli så bruker heller myeeee mer tid på å snakke om hvor viktig det er å ta pauser. At kroppen og hjernen trenger å bevege seg, utfordre seg og leke. Og at det gjelder oss foreldre også! Når barna legger vekk mobilen må vi foreldre også gjør det. Anonymkode: bd869...e34 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #6 Skrevet 10. mai 2024 Jentungen fikk telefon da hun fylte ni og var moden til å være hjemme alene litt. Anonymkode: 14def...4b1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 10 åringen her har tlf.klokke. Ikke tlf. Avtale med de andre jentene i klassen. Helt gull. Vært noen spørsmål innimellom, men har roet seg helt. Ikke så viktig når vennene ikke har. Ser de leker mye enda. Flinke til å finne på ting, aktivisere seg selv. Så glad vi fikk til dette. Anonymkode: 23a27...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 Ikke gjør det, kjøp heller klokke, og om det handler om skjerm er iPad bedre. Anonymkode: 389ad...f63 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #9 Skrevet 10. mai 2024 Snart 8åringen her har ikke mobil. Har derimot klokke, da jeg ikke brukte min så tenkte det kunne være en god løsning om han har behov for å ringe. Den ligger mest i en skuff enn så lenge. Her venter vi med mobil til 13år. Ser ingen grunn til at barna skal få det før, og til lengre vi kan skjerme de fra alt av apper og spesielt sosiale medier desto bedre. Og vi trenger ikke flere skjermer å bli avhengig av. Ringe og sende meldinger til kompiser, kan klokken fint brukes til når behov. Anonymkode: 175b2...63f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #10 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke gjør det, kjøp heller klokke, og om det handler om skjerm er iPad bedre. Anonymkode: 389ad...f63 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snart 8åringen her har ikke mobil. Har derimot klokke, da jeg ikke brukte min så tenkte det kunne være en god løsning om han har behov for å ringe. Den ligger mest i en skuff enn så lenge. Her venter vi med mobil til 13år. Ser ingen grunn til at barna skal få det før, og til lengre vi kan skjerme de fra alt av apper og spesielt sosiale medier desto bedre. Og vi trenger ikke flere skjermer å bli avhengig av. Ringe og sende meldinger til kompiser, kan klokken fint brukes til når behov. Anonymkode: 175b2...63f Helt enig. Smartklokkene er fine, og det har barnet vårt også. At smartklokkene kom burde være enda en god grunn til at foreldre nå bør vente med mobiltelefoner til barna. Anonymkode: 5c642...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #11 Skrevet 11. mai 2024 10 åringen her har ikke mobil. Har Xplora klokke. Ser ikke behovet for mobil ennå. Anonymkode: eeb7c...da7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #12 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har et barn på 7 år, og nå begynner jeg å bli lei av alt maset om mobiltelefon. "Mange andre har, så hvorfor kan ikke jeg få?" Vi som foreldre står på vårt, og har ingen planer om å innfri dette ønsket med det første. Synes det er altfor tidlig på mange måter. Og ønsker ikke at barnet skal bli passivt og avhengig allerede. Den tiden kommer tidsnok uansett. Dere foreldre som har yngre barn med mobiltelefon, hva er grunnen til at barna deres har det? Har de i så fall tilgang til internett og det som hører med der? Anonymkode: 5c642...e4d min fikk når hn begynte i 1 klasse, gått veldig fint, har fortsatt samme tlf nå i 5 klasse, må nok bytte snart Anonymkode: 260ac...002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå