førtiseks Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Hei, Jeg har to katter og har nylig fått en tredje. Problemet er at en kattene mine misliker den nye katten sterkt. Hun stakk av huset og nekter å komme hjem. Jeg har tatt kontakt med selger og hun sa at hun er tilgjengelig til å ta katten tilbake, men vil vente litt for å se om det blir bedre. Men jeg stresser veldig. Katten min har vært ute i fem dager nå, som er ekstremt uvanlig for henne. Hun pleier å være ute bare noen timer. Jeg bruker mye tid på å lete etter henne hver dag, som betyr også at jeg ikke har særlig tid til den nye katten lenger. Jeg tror dette er urettferdig både for katten min, som fortjener å føle seg trygg hjemme, og for den nye katten som fortjener å ha et hjem hvor han føler seg velkommen. Jeg vurderer å omplassere katten om selgeren vil vente mer. Jeg forstår at hun er veldig glad i denne katten men dette var uventet og jeg må prioritere. Hva ville dere gjort?
Spell Skrevet 13. mai 2024 #2 Skrevet 13. mai 2024 De fleste katter er veldig skeptiske til nye ting, men venner seg som regel til det, selv om de kan være blodfornærma i starten. Men det er en kjent sak at katter ikke vil komme hjem igjen når det plutselig er fremmede der. Så du burde lest og forhørt deg mer når du skulle komme med en ny katt hjem... De må ha hvert sine rom hvor de kan lukte hverandre gjennom, og ikke slippe de ut av huset før de har fått hilst. (ny katt må selvfølgelig være inne lenge, men den "gamle" må man også holde inne så lenge som mulig). Om vi vil at våre katter skal hilse på besøkende, så må vi stenge katteluka. Da er de skeptiske i starten, men setter som regel pris på besøket etter en liten stund. Får de kommet seg ut med en gang, så ser vi de ikke før besøket har dratt igjen. Etter at de har blitt kjent med besøket etter noen ganger (også hunder), så er de derimot ikke skeptiske lenger når de kommer neste gang. Så det handler om tilvenning, og at kattene har denne skepsisen som et instinkt for å passe seg mot farer. Jeg synes faktisk det er veldig bra at de ikke er så tilnærmende til alt og alle. 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 Ikke sikkert katten din kommer tilbake selv om du kvitter deg med den nye dessverre... Her er det nok du som har lest deg opp for dårlig på introduksjon av nye katter og tabbet deg ut. Katter er SVÆRT territorielle og aksepterer ikke at det bare plutselig er en fremmed katt i hus... å introdusere en ny katt er en langsom prosess som må skje over flere uker for å unngå problemer som det her. Men er enig med deg i at dette virker som en tap-tap situasjon slik det er nå. Ville returnert katten, så får du se om katten din kommer tilbake. Jo lenger tid den fremmede katten er der jo mer sannsynlig blir det at katten din finner seg et annet hjem og ikke returnerer. Anonymkode: dcbeb...582 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #4 Skrevet 17. mai 2024 Her har det tatt nesten 1 år før min hannkatt aksepterte ny hunnkatt… Han stakk ikke av slik din har gjort, men endret seg totalt i flere måneder. Vi vurderte også lenge om vi skulle levere ny katt tilbake, men nå ser det endelig ut til å ha ordnet seg 😃❤️ Anonymkode: da10b...d2e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #5 Skrevet 17. mai 2024 Jeg tok løveklipp på ene katten min nå for første gang. Den andre katten hatet den i flere uker. Freste bare den kom nært og angrep den et par ganger. de var bestevenner før😅 nå har det ordnet seg igjen! Vi ga de våtfor sammen osv, er det kattunge eller voksen katt du har skaffet deg? Merkelig katten din bare har stukket av. Vi pleier å slippe inn en voksen nabokatt vi synes synd på å gi mat og klippe floker av. Eierne er mye bortereist. Kattene våre reagerer ikke på den Anonymkode: 6c76a...1a0
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 Hvorfor?????? Fikk du en til når du har 2 fra før. Katter er sære sånn og det burde du vite. Anonymkode: 07d15...c08 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Skrevet 17. mai 2024 Har opplevd katter som virkelig ikke tålte trynet på hverandre og kunne ha slåss til døden hvis de fikk holde på. Den ene stakk av selvfølgelig, det var ikke plass til begge på samme territorie. De var søsken da, gikk brått fra å være søte kattunger som sov sammen til å være bitre fiender. Så vi så oss nødt til å omplassere den ene katten. Noen ganger er det virkelig det beste å gjøre for at alle skal ha det trygt og godt. Anonymkode: dd027...d89
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #8 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor?????? Fikk du en til når du har 2 fra før. Katter er sære sånn og det burde du vite. Anonymkode: 07d15...c08 Kanskje fordi hun er glad i katter og de to hun har fra før liker hverandre og så ville hun ha enda en å kose med. (Har én katt og er veldig fornøyd med det, så skjønner egentlig ikke behovet for flere, men folk må jo få lov til å gjøre det som føles bra for seg uten at de må rettfediggjøre hvorfor) Og så var det vel kanskje en smule overdrevet med 6 spørsmålstegn der eller? Kan hende TS opplevde at de to hun hadde ikke hadde noe problem med å bli kjent med hverandre og derfor trodde det samme ville skje med enda en ny. Syns det er unødvendig å hogge hodet av henne. TS. Jeg ville levert den nye katten tilbake, siden du vet at han kommer tilbake der han kom fra og er trygg fra før. Sett ut kattedoen til katten som har gått bort og så vente til hun kommer tilbake. Anonymkode: 5999a...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #9 Skrevet 17. mai 2024 Det kan ta år før kattene blir venner, og de kan bli venner i løpet av minutter. Anonymkode: 9ddbb...c2a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #10 Skrevet 17. mai 2024 Når din stikker av er det ikke noe å vente på. Lever den nye tilbake. Og hold din katt inne noen dager til den har roet seg ned og tatt tilbake huset sitt igjen. Lutkten av den nye sitter i huset, så det vil ta litt tid før den gamle vil finne roen igjen. Må ta det litt på samme måte som flytting. Ikke slippe katten ut, flr den eier huset Anonymkode: c8a1e...9e4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå