Gå til innhold

Barn over 3 år som bruker bleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi drev også EC og han sluttet dag/natt 13mnd. Gikk veldig greit, lite stress.

Norske barn er ikke utviklingshemmede på gruppenivå, klart de klarer å slutte med bleie når alle andre barn i verden klarer det rundt to (maks tre) års alder. Latskap og prioriteringer.

Anonymkode: 8460c...09d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bleiene i dag er nok for komfortable, om du får se og kjenne på en bleie fra 80-90 tallet vil du skjønne hvorfor vår generasjon var flinkere å slutte med bleier

fant noen i dukketingene, seriøst tunge og plastikk aktig

Anonymkode: 15626...428

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere begynte jo alt for sent hvis hun sluttet da hun var 4/6 og dere da hadde holdt på i 2 år.

Igjen...du vet ikke noe om hvordan vi hadde det. For det første vi hadde ikke hastverk at våres måtte bli bleie fri når hun var 2. 

Men ok da..siden du og mange andre tror vi som foreldre er late og begynte seint...og dere tror dere komme med slike kommentarer 

Vår datter begynte å øve på å tisse i potte når hun fylte 3...men så fikk hun uvi og det ente med at hun holdt seg og ikke turte å tisse på potta på nesten 6 mnd. Vi prøvde alt. Men tilslutt tisset hu på do.

Men...hun ville bare tisse på do med meg de første 3 mnd...så jeg kunne ikke gjøre så mye ute. Hun ville heller ikke tisse i barnehagen. Og om hun skulle sove hos bestemor så måtte jeg komme opp og tisse med henne da hun ikke ville tisse med bestemor.

Så gikk det en stund og da ville hun tisse med pappa..og etter litt tisse med bestemor og tilslutt barnehagen.

Vi var over 1 kneik.

Så kom det å bæsje...og dere som mener vi begynte for seint...vi begynte med tissing når hun ble 3 år og vi tok for oss da tissing og ikke begge.

Som jeg skriver vi begynte fort å prøve med å bæsje...men hun bare holdt seg og vi prøvde mye og lenge og med alt.( Les innlegg lenger over)

Og så for 2 mnd siden slapp det..men igjen hun ville bare bæsje med meg...så med pappa. Hun vil ikke bæsje hos bestemor...og innimellom kan hun få for deg at det er kjempe skummelt å bæsje på do.

Så jeg synes dere andre foreldre som hadde lette barn som tisset og bæsje på do når de var 2-3 år...flott for dere..men ingen barn er like. 

Men ikke tro at vi er late..at vi ikke gadd og da begynte seint...

Vi har en sønn som var helt motsatt av sin søster..han tisset og bæsje på do når han var over 3 år.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår barnehage motarbeidet oss der. Hadde nesten sluttet sommeren han var 1,5, men for barnehagen passet det best å slutte på storebarnsavdeling, så de gadd ikke følge han på do. Begynte med bleier igjen  i barnehagen. 

Anonymkode: a67fa...617

Samme her. Veldig frustrerende. Barnet hadde ingen uhell hjemme, men barnehagen insisterte på bleie i nesten ett år etter bleieslutt. 

Anonymkode: 37c37...2c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var null problem å slutte å tisse i bleie for vår eldste. Det sluttet han med da det ble sommer etter han var to (jeg orker ikke å stå i bleieslutt på vinterstid 🤮) Å bæsje derimot. Han syntes det var så utrygt, og holdt seg i dagesvis så vi måtte igang med movicol og masse styr. Det gikk seg også til, selvsagt, men han var nesten fire før han gikk på do for å bæsje uten å gråte enda vi hadde helt ekstreme rutiner, hadde identifisert alle potensielle utrygge punkter på den eneste doen han var villig til å forsøke å bæsje på (gjett hvor mye ferie vi var på i noen år 🙃) og han fikk ha med seg alt han selv mente kunne være til hjelp, inkludert mamma klemt innunder vasken med ryggen til 😂 Barn er like forskjellige som voksne - det er ikke noe galt med vår, han hadde bare for mye fantasi til å kunne stole på at det var trygt å være så sårbar som man jo er på en kald porselenstrone 😵‍💫😂❤️

Anonymkode: 7b841...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde over to lange perioder, med klistremerker, premier, spesielle potter, dotrenings-bøker, tøybleier og Gud vet hva.. Null resultat annet enn tiss i møbler og alt mulig.

Da sønnen vår akkurat hadde blitt 4, så ble han plutselig tørr både på dag og natt nærmest over natta. Det opplevdes faktisk som han plutselig var klar. Det var virkelig ikke slik at vi ikke prøvde før.

Anonymkode: 29cf6...807

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste i barnehagen hvor jeg jobber er at barna slutter med bleie en gang mellom 3 og 3,5 år. Det er få som er ferdig med bleie før 2,5 eller etter 4,5. 

Og som barnehageansatt burde du vite at barn er ulike, og der bleieslutt er ufordrende for noen, går det veldig raskt og lett for andre. Dovegring, frykt og forstoppelse er typiske utfordringer noen møter på. 

Det sagt så mener jeg at "vente til barnet er klart" i en del tilfeller er unødvendig og feil. Men merk at jeg sier i en del tilfeller. Har man f.eks. et livredd barn, eller et barn som får store magesmerter ifbm. bleieslutt, så er det helt klart klokest å ta det rolig og avvente. Det jeg tenker på, er at jeg syns stadig flere venter på at barnet skal klare å gå på do eller potte mens det har bleie på. De tar av bleiene når bleiene stort sett er tørre. Og her skylder jeg litt på både gode og behagelige bleier, og buksebleiene, som gjør det enkelt å gjøre det slik. Barna klarer det gjerne etter hvert, men de er som regel ganske store innen de kommer dit. En toåring klarer svært sjelden å gå på do med buksebleie på.

Men toåringer kan fint lære å bruke do eller potte gjennom å gå uten bleie, og gjerne uten klær på underkroppen i det hele tatt mens det øver hjemme, for å ærfare hvordan dette med tiss og bæsj og tissetrang fungerer, bli fulgt til potta og vist når det tisser på seg, uten noe press eller sure mine, men oppmuntring når det kommer en dråpe på rett sted. 

Noen ganger blir det likevel krøll og utfordringer, og det trenger ikke å handle om at foreldrene har gjort noe galt. Min eldste sluttet med bleie rett før hun var 3 år, og var den første i sin barnehage. Den gangen jobbet jeg ikke med barnehagebarn selv, og vi tok av bleien fordi en barnehageansatt foreslo det. Vi hadde ikke peiling, vi så på det folk rundt oss gjorde. I dag tenker jeg at hun sikkert kunne sluttet et år tidligere. Nr. to sluttet da hun var 2 år, det tok ca. en måned med daglige uhell før hun plutselig knakk koden helt, og vi gjorde det i sommerferien. I barnehagen hadde det ikke gått, de hadde sannsynligvis og forståelig nok ikke vært med på det. Den eldste brukte ca en uke. Men ingen av mine barn hadde noen fysiske plager som forstyrret bleieslutten, og ingen syntes do eller potta var skummel. 

Jeg var forøvrig nesten 4 før jeg sluttet med bleie selv, og jeg husker det godt. Jeg var veldig plaget med forstoppelse, og skikkelig redd for å bæsje på do fordi det gjorde vondt. Jeg var redd for do også, fordi det suste. 

Anonymkode: daa19...a0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du jobber i bhg og har ikke forstått at bleieslutt ikke bare handler om NÅR foreldre lærer barna å slutte, men om når barnet er klar for å slutte? 

Ikke alle barn er klar like tidlig. Sånn er det bare. 

Egne barn har vært sluttet mellom 2 og 3 år, men med nr 3 var det en evig kamp. Barnet var ikke klart. Ville ikke gå på do eller potte. Men når våren og sommeren kom og barnet hadde fått noe mnd ekstra så var det ikke noe problem. 

Når 2 åringen sluttet med bleie var det et ork for bhg - det ble merarbeid for dem og ulempe når de var ute om vinteren. Så ikke alt er så svart/hvitt som du maler det. 

Anonymkode: a7fb8...bd8

Rart at de klarer det i alle andre land. Det er visst kun norske barn som bruker lang tid på å bli klar....

Eller: Handler det om at bleier i Norge er billigere enn i andre land så foreldrene har råd til å ikke gidde å styre med bleieslutt?

Anonymkode: 527e9...27a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Igjen...du vet ikke noe om hvordan vi hadde det. For det første vi hadde ikke hastverk at våres måtte bli bleie fri når hun var 2. 

Men ok da..siden du og mange andre tror vi som foreldre er late og begynte seint...og dere tror dere komme med slike kommentarer 

Vår datter begynte å øve på å tisse i potte når hun fylte 3...men så fikk hun uvi og det ente med at hun holdt seg og ikke turte å tisse på potta på nesten 6 mnd. Vi prøvde alt. Men tilslutt tisset hu på do.

Men...hun ville bare tisse på do med meg de første 3 mnd...så jeg kunne ikke gjøre så mye ute. Hun ville heller ikke tisse i barnehagen. Og om hun skulle sove hos bestemor så måtte jeg komme opp og tisse med henne da hun ikke ville tisse med bestemor.

Så gikk det en stund og da ville hun tisse med pappa..og etter litt tisse med bestemor og tilslutt barnehagen.

Vi var over 1 kneik.

Så kom det å bæsje...og dere som mener vi begynte for seint...vi begynte med tissing når hun ble 3 år og vi tok for oss da tissing og ikke begge.

Som jeg skriver vi begynte fort å prøve med å bæsje...men hun bare holdt seg og vi prøvde mye og lenge og med alt.( Les innlegg lenger over)

Og så for 2 mnd siden slapp det..men igjen hun ville bare bæsje med meg...så med pappa. Hun vil ikke bæsje hos bestemor...og innimellom kan hun få for deg at det er kjempe skummelt å bæsje på do.

Så jeg synes dere andre foreldre som hadde lette barn som tisset og bæsje på do når de var 2-3 år...flott for dere..men ingen barn er like. 

Men ikke tro at vi er late..at vi ikke gadd og da begynte seint...

Vi har en sønn som var helt motsatt av sin søster..han tisset og bæsje på do når han var over 3 år.

3 år er sent å begynne …

Anonymkode: d7243...92e

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt sluttet i sommerferien i fjor, da var hun nesten 3 år. Så kom hun tilbake til barnehagen på høsten, og det ble uhell på uhell på uhell, og hun gikk med urin og avføring i klærne altfor lenge til tider. Så hun begynte med bleie igjen fordi hun ikke hadde det bra uten i barnehagen. Har brukt bleie i barnehagen i hele år. Går uten hjemme, men har endelig fått en ny pedleder på avdelingen som gjør en innsats sammen med oss😊

Anonymkode: 514dd...5a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om late foreldre. Mange venter med pottetrening for lenge og barnet begynner å vegre seg for å slutte med bleie.

Anonymkode: 83dbd...d1c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Latskap. Undres på hvordan asiatiske barn slutter med bleie det første leveåret.

Anonymkode: d13da...98d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

JEG PRØVER! Tro meg, jeg synes heller ikke det er så jævlig kult at hun fortsatt bruker bleier. Men hun er skikkelig i vranglås og nekter å gå på potte eller do. 

Har du noen idiotsikre triks for å en totalt uvillig unge til å ville tisse og bæsje på potta? Vi har prøvd ros, vi har prøvd snakk om at alle de kule store ungene bæsjer på do, vi har prøvd motiverende klistremerker, vi har til og med prøvd løfter om is og godteri. HVA SKAL JEG GJØRE?!

Anonymkode: 9d692...036

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

JEG PRØVER! Tro meg, jeg synes heller ikke det er så jævlig kult at hun fortsatt bruker bleier. Men hun er skikkelig i vranglås og nekter å gå på potte eller do. 

Har du noen idiotsikre triks for å en totalt uvillig unge til å ville tisse og bæsje på potta? Vi har prøvd ros, vi har prøvd snakk om at alle de kule store ungene bæsjer på do, vi har prøvd motiverende klistremerker, vi har til og med prøvd løfter om is og godteri. HVA SKAL JEG GJØRE?!

Anonymkode: 9d692...036

Vanlig do med doring?

potte med musikk 

Anonymkode: d7243...92e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et av mine barn var fire år da han sluttet med bleie. Det skjedde ikke så sent pga mangel på innsats fra vår side, men pga barnet i ettertid fikk en diagnose. 
Noe mer du lurer på? Når man jobber i barnehage skulle man jo tro at ansatte skjønner såpass. 

Anonymkode: 17067...01b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I barnehagen der jeg jobber er det noen store barn som fortsatt bruker bleie. Det er ikke akkurat gøy å skifte bæsjebleier på så store barn. Hva er grunnen til at ofreldre ikke lærer barna å slutte med bleier tidligere?

Anonymkode: 8050c...369

Her har du tydligvis misforstått. Det at barn brukter bleier til dem er 3-4-5 og kanskje 6 år, har mest med barnet selv. Det er ikke alle barn som er klare for å slutte med bleier i 2-3 års alderen. Og mye er hormonelt. Hvis du jobber i barnehage og synes DET er ekkelt, da er virkelig ikke barnehage yrket noe for deg.

Anonymkode: ad9b0...159

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje anbefalt veiledning i hjemmet 

Anonymkode: 7ed24...aa4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I barnehagen der jeg jobber er det noen store barn som fortsatt bruker bleie. Det er ikke akkurat gøy å skifte bæsjebleier på så store barn. Hva er grunnen til at ofreldre ikke lærer barna å slutte med bleier tidligere?

Anonymkode: 8050c...369

Det er ikke bare å lære det. Barn må også være klare for det.... 

Anonymkode: c01fd...471

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv. Men vi prøvde å slutte med bleien når baret var 2,5 år. Gikk på do. Fikk klistremerker hver gang vi var på do. Gjorde det litt artig ut av det. Men nei. Det gikk ikke. Jeg tenkte hun må bestemme selv når hun er klar. Hun var vel sikkert 3-3,5 år når hun slutta. For da fant hun ut at det var jo ekkelt med bleie. Mye bedre med truse og gå på do. 

Anonymkode: 34c63...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn sluttet med bleier sommeren han fylte to. Men da det var barnehage etter ferien så ble han skremt av å se de eldre barna (ble flyttet på storebarnsavdeling) som hadde uhell hele tiden, siden de ansatte ikke la til rette for toalettbesøk osv, og da nektet han å ikke bruke bleier i barnehagen for han ville jo ikke oppleve uhell.. så det er ikke så svart hvitt som det du @oj skriver her. Barnehagen er også en faktor i prosessen, både på godt og vondt, uavhengig av foreldrene. 

Anonymkode: 3bd0e...46e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...