AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #21 Skrevet 11. mai 2024 Bari skrev (7 timer siden): De eksemplene jeg har sett er helt like i både tekstil og farger. Farger og mønster på uniformen varierer selvsagt mellom de ulike skolene, litt som ulike fotballag Vel det er ikke vanlig at de er like i stoffet Anonymkode: 5aee1...e0a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #22 Skrevet 11. mai 2024 Jeg som er trans ville gjerne brukt skjørt på skolen, men ikke slips. Anonymkode: 13df7...200
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #23 Skrevet 11. mai 2024 Det vil ikke hjelpe noe. Man vil alltid ha sko, smykker, frisør, yttertøy, gymklær, vanlige klær på fritiden. Turdag en dag i uk a osv. Anonymkode: f813d...d03 2
Arkana Skrevet 11. mai 2024 #24 Skrevet 11. mai 2024 Forskning har vist at skoler med skoleuniform ikke har mindre mobbing. Selv med skoleuniform må elevene fremdeles bruke egne ytterjakker, skolesekker og annet som fremdeles vil være en markør for penger eller popularitet. I tillegg får man problemet med at skoleuniformer er dyrt og må kjøpes i tillegg til vanlige klær. For de som ikke har råd til dette må de enten kjøpe de billigste uniformene (hvor alle skjønner at det er den billige varianten som igjen kan bli et mobbemoment), man må kjøpe brukt uniform (som igjen kan være synlig fordi den ser brukt ut, kanskje ikke er den riktige størrelsen osv) eller man kjøper de mest nødvendige delene av uniformen og dropper de dyreste (som igjen blir synlig for andre). Slik jeg ser det innebærer skoleuniform ingen som helst fordeler. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #25 Skrevet 11. mai 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Hvor utbredt er det at mobbing skyldes klær? Jeg tenker at det er feil vei å gå. Det er mobberene som må takes tak i og som må endre seg, det er ikke ofrene som skal måtte tilpasse seg. Anonymkode: 60fe4...cac Er det første kødd? Det har vært sånn i alle år endel steder i Oslo. Går du ikke sånn og sånn kledd, så er du en taper. Mobberne må tas tak i? Foreldrene må tas tak i. 11 hours ago, AnonymBruker said: I Norge ville uansett uteklærne motarbeidet målet. Å lage uniform-uteklær også (vinterjakke, boblebukse, regnjakke, sommerjakke, utebukse, utebukse, votter, luer) ville gjort det kjempedyrt for folk. Og hvis noen kommer med Parajumper jakke over uniform er poenget borte Anonymkode: 69f1b...ec4 Det er kaldt i England og. De har IKKE noe av det tullet du skriver opp der. De har uniform som består av: «a plain cotton polo shirt, school jumper, smart trousers/skirts, or a dress in the colour of the rest of the school uniform, and plain smart shoes. Secondary schools differ in that they usually implement ties and blazers with school colours or emblems.» Sånn til opplysning, de klarer det i Afrika! Er man så dårlig stilt i Norge altså? Anonymkode: 0b1f4...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #26 Skrevet 11. mai 2024 Bari skrev (9 timer siden): Jeg har sett at enkelte land har en slags joggedress for de minste barna, men når de er i 10 års alderen så er det forskjell på uniformene til jentene og guttene. Bukser og en slags V-hals genser for gutter, genser og skjørt for jentene. Tenker at det her til lands ville blitt bukser til begge kjønn på grunn av klimatiske forhold. Hahahaha det tror du blir godtatt? Anonymkode: ab83d...b7f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #27 Skrevet 11. mai 2024 Jeg sier nei. Jeg har gått på skole i et land med skoleuniform, og det var ikke mindre mobbing der enn på norsk skole. Barn vil alltid finne noe å mobbe for. Det var også familier som ikke hadde råd til alt i skoleuniformen, noe som førte til at disse barna ikke alltid kom på skolen. Anonymkode: affbe...ecf 3
Bari Skrevet 11. mai 2024 Forfatter #28 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hahahaha det tror du blir godtatt? Anonymkode: ab83d...b7f Det vet vi ikke, det er fremdeles oppe til debatt. Men hvis dette blir innført må elevene innrette seg. Nå er riktignok britiske skoler annerledes fra norske, men her er hva de gjør dersom en elev nekter; Pupil non-compliance Teachers can discipline pupils for breaching the school’s rules on appearance or uniform. This should be carried out in accordance with the school’s published behaviour policy. They may have to serve detentions, be put into in-school suspension rooms, or even face suspension. Her til lands tror jeg det ville blitt anmerkninger, samtale med foreldre og i verste fall nedsatt oppførselskarakter. 1
dinfarsrevolver Skrevet 11. mai 2024 #29 Skrevet 11. mai 2024 tenker skoleuniform er flott. Ikke pga. mobbing per se, men fordi økt fellesskapsfølelse og mindre STRESS. Aldri krangling om hva som skal være på om morgenen, ingen grining over paljetter som har detti av fra tskjorter, det ser bedre ut, og det blir lettere å arve klær. de mest basic ungene har jo allerede uniform, med lik boblejakke og bukser og hvite joggesko og hvit hettegenser. De ser jo like ut uansett. eneste nedsiden jeg kan se for meg er at ungene ikke lærer å kle seg opp sjøl. Dette ser du om du har vært i storbritannia eller irland, de kan jo virkelig ikke å kle seg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #30 Skrevet 11. mai 2024 Bari skrev (På 10.5.2024 den 20.41): Som overskriften viser, hva tenker du om skoleuniformer? Ser at flere elever er positive da det kan forhindre mobbing på grunn av klær og foreldrenes økonomi. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-at-sandefjordelever-skal-bruke-skoleuniform-1.16816367 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEk1AQ/frankrike-innfoerer-skoleuniform jeg ønsker det ikke og blir barn mobbet er det ikke alltid pga klær Anonymkode: c69a7...01b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #31 Skrevet 11. mai 2024 Funker fint i England og Australia, ikke så j… kaldt der. Kan ikke se for meg skjørt som uniform i 20 minus her !!! Anonymkode: b3088...739
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #32 Skrevet 11. mai 2024 Bari skrev (På 10.5.2024 den 20.41): Som overskriften viser, hva tenker du om skoleuniformer? Ser at flere elever er positive da det kan forhindre mobbing på grunn av klær og foreldrenes økonomi. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-at-sandefjordelever-skal-bruke-skoleuniform-1.16816367 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEk1AQ/frankrike-innfoerer-skoleuniform Kg-mødrene (eller alle fau'er i Norge) implemrer skoleuniform: Det er ikke ull! Det er ull i dette, sønn tåler ikke ull! Min autistiske datter kan ikke ha rund hals! Min autistiske sønn har aversjon mot fargen grønn! Er ikke bærekraftig! Er for dyrt (selvom gratis koster det stat og kommune, kunne vært brukt på å øke uføretrygd eller senke formueskatt), feil design, feil at jenter har skjørt/tilbud om skjørt/ikke har skjørt/gutter ikke tilbud om skjørt?!, kaldt/varmt/trenger årstidstilpasning, hva med gym/friminutt/tur/museumsbesøk/skolebuss? fritidsaktiviteter i eller rett etter skoletid, hva med sfo-barna? De eldste barna som skal videre? Min datter er plattfot/hulfot/har eksem/er ekstra varm/ekstra kald, jobber/trener/hjelper bestefar før/etter skolen... Min erfaring: dette med klær er viktig fra ca 6.klasse-og ut ungdomsskolen. Så det er på ungdomsskolen det bør overholdes. Jeg tror ikke det er gjennomførbart på en måte som hadde hjulpet på noen mobbetall. Anonymkode: f813d...d03 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #33 Skrevet 12. mai 2024 Nå går mine barn på en skole med vettuge foreldre som ikke kjøper merkeklær til barna, så takk Gud for det. Om man bor på Smestad, er det sikkert en god ide. Anonymkode: 3e14c...685
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #34 Skrevet 12. mai 2024 Jeg har akkurat blitt for skoleuniform. Det som vippet skåla var artikler om elever på barne - og ungdomsskole som bestiller russeklær og bruker klærne til å gruppere seg. Da er det bedre at alle går med uniform innenfor et reglement. Anonymkode: 7fde5...087 1
Bari Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #35 Skrevet 12. mai 2024 Arkana skrev (På 11.5.2024 den 8.27): Forskning har vist at skoler med skoleuniform ikke har mindre mobbing. Selv med skoleuniform må elevene fremdeles bruke egne ytterjakker, skolesekker og annet som fremdeles vil være en markør for penger eller popularitet. I tillegg får man problemet med at skoleuniformer er dyrt og må kjøpes i tillegg til vanlige klær. For de som ikke har råd til dette må de enten kjøpe de billigste uniformene (hvor alle skjønner at det er den billige varianten som igjen kan bli et mobbemoment), man må kjøpe brukt uniform (som igjen kan være synlig fordi den ser brukt ut, kanskje ikke er den riktige størrelsen osv) eller man kjøper de mest nødvendige delene av uniformen og dropper de dyreste (som igjen blir synlig for andre). Slik jeg ser det innebærer skoleuniform ingen som helst fordeler. Skoleuniform blir ikke et tillegg til vanlige klær fordi slik det er nå så kjøper jo foreldre ekstra klær som barna skal bruke på skolen uansett. Jeg vet ikke hvordan det står til i Europa, men på steder med større klasseskiller (For eksempel Asia, Sør-Amerika) er skoleuniform viktig for å få ned noe av mobbingen. Det er ikke en perfekt løsning, men den virker. Det er mulig at bruk av skoleuniform på disse stedene også til for å forbedre barna på arbeidslivet. Det er ikke slik som i Norge at man kan sitte i Jeans og Hoka sko på et kontor. Kleskoden på arbeidsplassene er mye mer formell.
Bari Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #36 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 8.50): Er det første kødd? Det har vært sånn i alle år endel steder i Oslo. Går du ikke sånn og sånn kledd, så er du en taper. Mobberne må tas tak i? Foreldrene må tas tak i. Det er kaldt i England og. De har IKKE noe av det tullet du skriver opp der. De har uniform som består av: «a plain cotton polo shirt, school jumper, smart trousers/skirts, or a dress in the colour of the rest of the school uniform, and plain smart shoes. Secondary schools differ in that they usually implement ties and blazers with school colours or emblems.» Sånn til opplysning, de klarer det i Afrika! Er man så dårlig stilt i Norge altså? Anonymkode: 0b1f4...8c1 Enig. Enkelte ser kun problemer istedenfor løsninger. Jeg vet at noen skoler i Spania krever at joggeskoene til de minste barna skal være hvite. Hvite sko + gress/grus så er de ikke veldig hvite så lenge. Løsningen er at foreldrene må pusse skoene nesten hver dag. De spanske foreldrene ser ikke dette som et problem, tar jo ikke så lang tid. Fortrinnsvis ville jeg valgt sko med mørkere farge, men det er ikke verdens undergang hvis det ikke er mulig.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #37 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå går mine barn på en skole med vettuge foreldre som ikke kjøper merkeklær til barna, så takk Gud for det. Om man bor på Smestad, er det sikkert en god ide. Anonymkode: 3e14c...685 🤦🏻♀️ Anonymkode: 5aee1...e0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå