Bari Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Som overskriften viser, hva tenker du om skoleuniformer? Ser at flere elever er positive da det kan forhindre mobbing på grunn av klær og foreldrenes økonomi. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-at-sandefjordelever-skal-bruke-skoleuniform-1.16816367 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEk1AQ/frankrike-innfoerer-skoleuniform 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Hvor utbredt er det at mobbing skyldes klær? Jeg tenker at det er feil vei å gå. Det er mobberene som må takes tak i og som må endre seg, det er ikke ofrene som skal måtte tilpasse seg. Og hva viser undersøkelser, er det mindre mobbing på skoler med uniform? Og barn treffes jo utenom skolen også, med "sivile" klær, så den økonomiske statusen vil jo komme frem uansett. Og hva koster det med uniform? Hvis hvert barn må ha mange sett med dyre uniformer, og kanskje uniformene endres litt fra år til år slik at man ikke kan kjøpe brukt eller arve fra storesøsken, og da blir det jo en ekstra kostnad for foreldrene. Intensjonen er god, men har mine tvil på at det har ønsket effekt. Anonymkode: 60fe4...cac 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Skoleuniform kan være en god ide, men da må den være uniform, altså ensartet, lik for både gutter og jenter. Anonymkode: 17f19...49e 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 Nei, for et kaos det hadde blitt. Med tre gutter ville det blitt mye jobb å vaske og holde styr på klær de MÅ ha, også kun på skolen. De ville jo ønsket vanlige klær etter skolen. I Norge ville uansett uteklærne motarbeidet målet. Å lage uniform-uteklær også (vinterjakke, boblebukse, regnjakke, sommerjakke, utebukse, utebukse, votter, luer) ville gjort det kjempedyrt for folk. Og hvis noen kommer med Parajumper jakke over uniform er poenget borte Anonymkode: 69f1b...ec4 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 Nei. De finnes i mange forskjellige stoff blant annetbog det vil også gu grunner til mobbing Anonymkode: 5aee1...e0a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #6 Skrevet 10. mai 2024 Er for. Så selv i min egen oppvekst mye gikk på klær. Og hører og nå mange blir mobbet fordi de har klær fra H&M eller ikke har den og den type genser osv. Det hadde å gjort en del med klesutgifter . Da var det kun det de ska bruke på skolen og ferdig med det Så selv nå i år fikk ene ungdommen her utdelt 2 gensere fra skolen, med beskjed at skolen ønsket de skulle brukes mest mulig. Og skolen sa selv at 95% av elevene hadde brukt genseren stort sett hver dag og de hadde merket mindre mobbing i forhold til klær. De hadde og sett det ble et bedre skolemiljø. Anonymkode: 93bcd...444 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 Absolutt positiv til skoleuniform, men opplever igrunn ikke at mobbing pga klær er så utbredt lengre, men jeg kan ta feil - kanskjestore variasjoner i landsdeler og byer. Så spørsmålet er om det bare ville blitt merarbeid og ekstra kostnad for familier. Anonymkode: 57477...78c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 Det er mange positive sider ved skoleuniform. Det er vel ingen tvil om at dagens barn og unge er veldig opptatt av hvordan de kler seg på skolen. Det skaper ofte et stort kjøpepress hvor de som ikke henger med på siste mote, uansett hvor dyrt det er, lett havner utenfor "gjengen". Jeg tror nok det finnes en del barn og unge som til og med går til det skritt å stjele klær som de ikke har råd til å kjøpe bare for å være inkludert i "gjengen". En skoleuniform ville ta bort mange av disse utfordringene. Uniform har også den fordel at det ikke blir forskjell på "fattig og rik". Alle blir like og stiller likt. Jeg tror også at det kan bidra til at flere vennskap knyttes på tvers av status og samfunnsklasser. Jeg støtter skoleuniform, men det forutsetter at gratisprinsippet for skolen fortsatt skal gjelde. Uniformen må betales av det offentlige slik at ikke en innføring av uniform blir en stor økonomisk byrde for lavinntektsfamilier. Anonymkode: 43a16...428 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #9 Skrevet 10. mai 2024 Skoleuniform koster penger. Må man kjøpe den+ vanlige klær til utenfor skolen,vil det bli dyrere for familiene. Anonymkode: ec468...69f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #10 Skrevet 10. mai 2024 Det finnes jo en million andre ting å mobbe hverandre for uansett da. For eksempel utseende, hva slags jobb eller bil foreldrene har, om man har muligheten til å reise på ferie hver sommer (og helst i andre ferier også) eller om man var nødt til å være hjemme hver enste sommerferie. Jeg kan faktisk ikke huske noe særlige kommentarer på klær eller sko når jeg gikk på skolen. Det var helst hvordan man så ut / hadde fregner / måtte bruke briller / merkelig frisyre, eller dersom noen mente at han var "stygg" av en eller annen grunn. Uniformer på skolen kommer selvfølgelig aldri til å forandre en forbanna dritt. Så det blir vel bare bortkastet tid å innføre noe sånn i Norge. Anonymkode: 62f6b...922 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 10. mai 2024 #11 Skrevet 10. mai 2024 Hadde hatet det veldig hvis jeg ble tvunget til å gå i klær jeg ikke vil gå i.
Gjest Spade Skrevet 10. mai 2024 #12 Skrevet 10. mai 2024 Vi trenger ikke skoleuniformer, vi trenger voksne som ikke lærer barna sine å si hm klær og Cubus klær og name it klær
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #13 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mange positive sider ved skoleuniform. Det er vel ingen tvil om at dagens barn og unge er veldig opptatt av hvordan de kler seg på skolen. Det skaper ofte et stort kjøpepress hvor de som ikke henger med på siste mote, uansett hvor dyrt det er, lett havner utenfor "gjengen". Jeg tror nok det finnes en del barn og unge som til og med går til det skritt å stjele klær som de ikke har råd til å kjøpe bare for å være inkludert i "gjengen". En skoleuniform ville ta bort mange av disse utfordringene. Uniform har også den fordel at det ikke blir forskjell på "fattig og rik". Alle blir like og stiller likt. Jeg tror også at det kan bidra til at flere vennskap knyttes på tvers av status og samfunnsklasser. Jeg støtter skoleuniform, men det forutsetter at gratisprinsippet for skolen fortsatt skal gjelde. Uniformen må betales av det offentlige slik at ikke en innføring av uniform blir en stor økonomisk byrde for lavinntektsfamilier. Anonymkode: 43a16...428 Joda det vil fortsatt være forskjell , så lenge uniformene ikke kliss like og lager av samme stoff Anonymkode: 5aee1...e0a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #14 Skrevet 10. mai 2024 Jeg er helt for uniform. MEN, det må være valgfritt ang skjørtet. Og gjerne flere lengder. Bukser bør alle få muligheten til å velge. Anonymkode: fabdb...1b1 1
snurk Skrevet 10. mai 2024 #15 Skrevet 10. mai 2024 Men skoleuniform brukes jo allerede i en rekke land, men nivået av mobbing er jo uendret? https://ehe.osu.edu/news/listing/school-uniforms-don-t-improve-child-behavior-study-finds 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #16 Skrevet 10. mai 2024 Så har vi alle dem som kler en uniform og er vakre og populære i selv sånne plagg, kontra alle som ikke kler det de har fått utlevert og blir mobbet av den grunnen. "De stygge"! Jeg sier nei til uniformer fordi mennesker skal være forskjellige. Ta tak i mobbing og få det inn som et eget fag så lenge unger går på skole. Ta det på alvor. Anonymkode: 3b832...18a 5
Bari Skrevet 10. mai 2024 Forfatter #17 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skoleuniform kan være en god ide, men da må den være uniform, altså ensartet, lik for både gutter og jenter. Anonymkode: 17f19...49e Jeg har sett at enkelte land har en slags joggedress for de minste barna, men når de er i 10 års alderen så er det forskjell på uniformene til jentene og guttene. Bukser og en slags V-hals genser for gutter, genser og skjørt for jentene. Tenker at det her til lands ville blitt bukser til begge kjønn på grunn av klimatiske forhold.
Bari Skrevet 10. mai 2024 Forfatter #18 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda det vil fortsatt være forskjell , så lenge uniformene ikke kliss like og lager av samme stoff Anonymkode: 5aee1...e0a De eksemplene jeg har sett er helt like i både tekstil og farger. Farger og mønster på uniformen varierer selvsagt mellom de ulike skolene, litt som ulike fotballag
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #19 Skrevet 10. mai 2024 Ikke innafor. Jeg ville ikke gå med korte skjørt eller korte gensere da jeg gikk i syvende og åttende feks.. Anonymkode: 4b754...338 1
Bari Skrevet 10. mai 2024 Forfatter #20 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke innafor. Jeg ville ikke gå med korte skjørt eller korte gensere da jeg gikk i syvende og åttende feks.. Anonymkode: 4b754...338 Tror neppe dette vil bli et problem her til lands, da vi har et klima som ikke alltid tillater skjørt og den slags. Uansett så regner jeg med jentene kan velge mellom skjørt eller bukse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå