Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et ønske om å planlegge dagene mine bedre, og trenger alle mulige innspill/brainstorming på dette. Føler ofte at dagene sklir ut, og at det blir brukt mye tid på å slenge seg ned i sofaen etter jobb, og det går med mye tid til skjerm. Har også en døgnrytme jeg helst skulle ønske at var bedre. Den er ikke krise, men den er litt tilfeldig, og i ukedagene får jeg konsekvent 1-2 timer for lite søvn fordi jeg liker å være oppe/ikke er glad i å legge meg. Ellers blir også dagene ofte påvirket av humøret der og da, at om jeg for eksempel har det dårlig, er det mye mindre sjanse for at ting jeg bør gjøre blir gjort, osv. Jeg liker tanken på at ting man gjør til en vane går automatisk, og at ting omtrent ikke koster noen krefter når man har innarbeidet noe til en vane. For eksempel å pusse tenner, det er omtrent utenkelig for meg å ikke gjøre morgen og kveld. Min umiddelbare tanke er at dette er overførbart også til en dagsplan, dersom klokka 17 i ukedagene er tidspunktet for å rydde i 30 minutt og man gjør det til en vane, vil det vel etterhvert gå helt automatisk. 

Jeg jobber i en 100% stilling stort sett fra 8-16, men med fleksitid. Har fri i helgene. Ukedagene er derfor helt forskjellige fra helgene. Jeg kunne derfor tenke meg to forskjellige dagsplaner, en for hverdag og en for helg. Jeg liker også tanken på å gjøre en skikkelig innsats de første 3-4 timene på dagen i helgene, da jeg tror dette vil gi en god følelse resten av dagen og vil gi mindre «hengende over meg» resten av helgen, noe som vil gi mer rom for avslapning. 

Hvordan gjør dere det? Er det noen som får til dette med planlegging av dagen på en god måte og kan komme med forslag/innspill/brainstorming?

Anonymkode: eae7e...6cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En periode hadde jeg på alarm hver kveld. Tror det var kl.21 eller noe. Bare en påminner om at "hei, nå bør du tenke på å roe ned og vende snuten mot soverommet". Ofte skrudde jeg den bare av og fortsatte med det jeg drev med, mens andre ganger var det en liten vekker om at klokka var blitt mye.

Burde begynne med det igjen egentlig.

Anonymkode: b75a4...f3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 20.22):

Har et ønske om å planlegge dagene mine bedre, og trenger alle mulige innspill/brainstorming på dette. Føler ofte at dagene sklir ut, og at det blir brukt mye tid på å slenge seg ned i sofaen etter jobb, og det går med mye tid til skjerm. Har også en døgnrytme jeg helst skulle ønske at var bedre. Den er ikke krise, men den er litt tilfeldig, og i ukedagene får jeg konsekvent 1-2 timer for lite søvn fordi jeg liker å være oppe/ikke er glad i å legge meg. Ellers blir også dagene ofte påvirket av humøret der og da, at om jeg for eksempel har det dårlig, er det mye mindre sjanse for at ting jeg bør gjøre blir gjort, osv. Jeg liker tanken på at ting man gjør til en vane går automatisk, og at ting omtrent ikke koster noen krefter når man har innarbeidet noe til en vane. For eksempel å pusse tenner, det er omtrent utenkelig for meg å ikke gjøre morgen og kveld. Min umiddelbare tanke er at dette er overførbart også til en dagsplan, dersom klokka 17 i ukedagene er tidspunktet for å rydde i 30 minutt og man gjør det til en vane, vil det vel etterhvert gå helt automatisk. 

Jeg jobber i en 100% stilling stort sett fra 8-16, men med fleksitid. Har fri i helgene. Ukedagene er derfor helt forskjellige fra helgene. Jeg kunne derfor tenke meg to forskjellige dagsplaner, en for hverdag og en for helg. Jeg liker også tanken på å gjøre en skikkelig innsats de første 3-4 timene på dagen i helgene, da jeg tror dette vil gi en god følelse resten av dagen og vil gi mindre «hengende over meg» resten av helgen, noe som vil gi mer rom for avslapning. 

Hvordan gjør dere det? Er det noen som får til dette med planlegging av dagen på en god måte og kan komme med forslag/innspill/brainstorming?

Anonymkode: eae7e...6cf

En ting er å planlegge, en annen ting er jo å følge den planen man har lagt, og så handler det også om innarbeiding av vaner. Det tar litt tid og krever litt innsats før en vane er "automatisert".

Når det gjelder å komme seg tidligere i seng, kan det kanskje hjelpe at du lager deg et koselig lite kveldsrituale. Om du har vanskelig å for å sovne, og det er en av grunnene til at du ikke liker å legge deg, så kan du f.eks. droppe alt av skjermtid en times tid før du går i seng. Planlegg neste dag - legg fram klær, planlegg hva du skal pakke med deg til lunsj, legg fram nøkler og annet nødvendig på en godt synlig plass, så du slipper å lete etter dem. Hør på musikk, en podcast eller en lydbok, eller les en bok i stedet. Sørg for at soverommet er koselig, avslappende og innbydende.  Bestem deg f.eks. at du skal være i seng til kl. 11, sett en alarm/påminnelse på mobilen til kl. 10, da begynner kveldsritualet ditt. 

Du kan, som du sier, også bestemme at du skal rydde i 30 min. på ukedagene. En god vane som forenkler den daglige ryddingen, er å alltid ta med seg ting som ikke hører til i rommet du befinner deg i, til det rommet der det hører hjemme. F.eks. kaffekoppen fra stua til kjøkkenet, skitne klær fra soverommet til vaskerommet/badet, ferdigleste bøker fra nattbordet til bokhylla osv. Lag evt. en ryddeplan f.eks. mandag - vaske og tørke klær, tirsdag - legge sammen klær, onsdag - skifte på senga, torsdag - generell rydding, fredag - rydde plass i kjøleskapet til helgehandelen. Lørdag handler du og gjør rent, søndag legger du planer for kommende uke. 

Om du er som meg og liker å visualisere ting, så er Google Calendar et ypperlig verktøy til dette. Se f.eks. disse videoene om hvordan du kan planlegge dagen din med GCal:

Selv bruker jeg GCal for alle avtaler og faste hendelser, slik som møter (utenom jobb, der bruker vi Outlook), lege/tannlege, frisør, trening, korøving, planlagte reiser, avtalte venninnekvelder, studietid osv. Det går også an å legge inn faste tider/dager for rydding og rengjøring. Da har du en oversikt over alt som er planlagt for den aktuelle dagen, uka eller måneden, og du kan også legge inn påminnelser. Jeg har f.eks. lagt inn alle fødselsdager til venner og nærmeste familie. 

I tillegg til GCal bruker jeg en "to do"-liste der jeg skriver inn ulike gjøremål som ikke faste eller gjentakende, men som må gjøres i løpet av dagen eller uka, f.eks. levere bøker på biblioteket, klippe plenen, legge opp et par bukser som er for lange, ringe mamma etc. Jeg trenger egentlig ikke den lista for å huske å gjøre disse tingene, men for meg blir det mer forpliktende på en måte når jeg skriftliggjør det, og jeg synes også det er veldig tilfredsstillende å "huke av" for det jeg har gjort. Google har Huskeliste/Todo, som fungerer helt greit til det. Selv liker jeg TeuxDeux og Todoist, sistnevnte har en gratisversjon og en premiumversjon med integrasjoner og flere funksjoner. 

Håper dette kan være til litt hjelp og inspirasjon :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...