AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Hvorfor er det sånn at når man ikke tenker på forbudte tanker så legger meg ikke merke til det. Siden da tenker du på noe annet. Og når man da glemmer de forbudte tankene så kommer man på dem igjen siden da tenker man på dem. Blir jo ikke bra da når man ikke kan nyte at man ikke tenker på de forbudte tankene. Jeg har tankemyldring av mange forbudte tanker omtrent hele tiden og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem fordi de forbudte tankene ødelegger hele livet mitt og gir meg enda mere angst og indre smerter. Anonymkode: a5dfa...b9a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Det handler om å lære og vite at tanker ikke er farlige på noen måte. De er bare tanker. Så lar man bare tankene surre og gå i bakgrunnen og så gjør man andre ting i mellomtiden, lever livet sitt rett og slett. En behandler vil kunne forklare deg dette på en bedre måte og hjelpe deg med å øve. Anonymkode: f55f8...5a9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Tanker er bare tanker. Når kjipe tanker kommer, registrer at de er der og skift fokus Anonymkode: 56966...802
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 Men tanker gjør vondt i magen. Er det normalt? Anonymkode: a5dfa...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men tanker gjør vondt i magen. Er det normalt? Anonymkode: a5dfa...b9a Har du en behandler du kan snakke med om dette? Hvis ikke, kanskje du kan ta kontakt med fastlegen eller kommunen din? Det er ikke meningen at du skal gå rundt og ha det vondt hele tiden. Det finnes hjelp. ❤️ Anonymkode: f55f8...5a9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Hva mener du egentlig med forbudte tanker? Tanker som å skade andre? Ja det er normalt å få vondt i magen av vonde tanker, da tanker skaper følelser. Men tanker er bare tanker, du trenger ikke lage deg en tilknytning til de, bare la det komme og gå sammen med følelsene. En øvelse du kan teste om du vil er å legge merke til tanken, deretter legge merke til følelsene du får, sette ord på de og være tilstede i kroppen og bare observere følelsene i kroppen. Hver gang tanken dukker opp igjen går du ned i kroppen igjen. For eksempel: Nå kjenner jeg på angst. Nå kjenner jeg smerte nederst i magen, jeg kjenner et hull i brystet, jeg kjenner at jeg spenner meg i kjeven og at jeg blir varm i ansiktet. Jeg kjenner at smerten i magen blir mindre og at hullet i brystet har flyttet seg lenger ned. Bare observer fornemmelsene i kroppen. Anonymkode: 17e33...185
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 Forbudte tanker er alle vonde tanker som gjør vondt og som jeg ikke vil tenke på i det hele tatt fordi det skader livet mitt. Anonymkode: a5dfa...b9a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 De er så smertefulle. Anonymkode: a5dfa...b9a
Kalevala Skrevet 11. mai 2024 #9 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men tanker gjør vondt i magen. Er det normalt? Anonymkode: a5dfa...b9a Ja, tanker kan trigge følelser, og følelser kan sette i gang fysiske reaksjoner i kroppen. Vondt i magen, frysninger, kvalme, svimmelhet, ubehag, etc. Det er helt normale reaksjoner som alle mennesker har. Men det at det plager deg så hyppig at det går ut over evnen din til å fungere i hverdagen, er ikke vanlig. Det kan allikevel være helt normalt ut fra dine forutsetninger og ting du har opplevd. Det finnes god hjelp å få mot at vanskelige tanker gjør livet ditt vanskelig. Det finnes ulike teknikker som hjelper. F.eks. å akseptere tankene, ikke prøve å skyve dem bort, men ri på dem som en bølge. Erfare at det ikke er farlig. Distraksjon er også fint. Gjøre noe du liker, og skifte fokus. Dette kan du lære mer om f.eks. hos rask psykisk helsehjelp i kommunen din. Be om hjelp, jeg heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Forbudte tanker er alle vonde tanker som gjør vondt og som jeg ikke vil tenke på i det hele tatt fordi det skader livet mitt. Anonymkode: a5dfa...b9a Har du opplevd mye vondt i livet som spilles av i tankene igjen og igjen? Anonymkode: 17e33...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå