Gå til innhold

Russisk markering i Kirkenes:– Overrasket over at russere kan samles

Anbefalte innlegg

Skrevet

Russisk markering i Kirkenes:– Overrasket over at russere kan samles
I Russland feires slutten på 2. verdenskrig den 9. mai hvert år. I Kirkenes ble dette markert ved frigjøringsmonumentet. For mange er dette en kontroversiell markering.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russisk-markering-av-frigjoringsdagen-i-kirkenes__-overrasket-over-at-russere-kan-samles-1.16876946

Skammelig at man lar russere markere enn krig de var med på å starte.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

russerne hjalp lokalbefolkninga å bli kvitt tyskerne. Etter at krigen var over trakk også de russiske soldatene seg tilbake. Fra da av burde den norske regjeringa tatt over, sørget for oppbygging og støtte til egen befolkning langt der oppe i nord. 

Det gjorde ikke regjeringa. Istedenfor fulgte år med overvåkning fordi man mente at de fleste i den nordlige landsdelen var kommunister. 

Derfor kjenner man ikke en så enormt dyp takknemlighet og loyalitet overfor den norske regjeringa, men faktisk heller overfor russerne. 

Dette ble jeg fortalt da jeg for noen år siden var på ferie helt der oppe ved grensa. Kan ikke huske at det var lærestoff i skolen - muligens fordi det er et skammelig kapittel norsk historie. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi deg nå med dette jævla russerhatet, selvfølgelig skal de få samles og markere det de vil. 

• Liker 3
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (12 timer siden):

russerne hjalp lokalbefolkninga å bli kvitt tyskerne. Etter at krigen var over trakk også de russiske soldatene seg tilbake. Fra da av burde den norske regjeringa tatt over, sørget for oppbygging og støtte til egen befolkning langt der oppe i nord. 

Det gjorde ikke regjeringa. Istedenfor fulgte år med overvåkning fordi man mente at de fleste i den nordlige landsdelen var kommunister. 

Derfor kjenner man ikke en så enormt dyp takknemlighet og loyalitet overfor den norske regjeringa, men faktisk heller overfor russerne. 

Dette ble jeg fortalt da jeg for noen år siden var på ferie helt der oppe ved grensa. Kan ikke huske at det var lærestoff i skolen - muligens fordi det er et skammelig kapittel norsk historie. 

Sovjeterne, mener du. Sovjeterne, sovjeterne. Det var ikke kun folk fra den russiske sovjetrepublikken som deltok som soldater, så hvorfor later du som det?

Skrevet

Huff. Skammelig av Norge å la dette foregå. Faktisk er det merkelig at russerne får trø fot på norsk jord. 

Skrevet

De som kjempet i 1945 kan ikke anklages for hva Putin gjør i dag. Russere i Norge kan heller ikke klandres for det.

Sovjetunionen mister mange millioner soldater i kamp med Hitler. De var på vår side.

Det hadde vært pinlig om Norge skulle ha stoppet en sånn markering. Vi er ikke nazister. På hvilket grunnlag skulle vi nektet russere å samles? Retten til å samles offentlig er nevnt spesielt menneskerettighetene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Som skrevet ovenfor. Russere hjalp befolkningen i Finnmark. Må heller ikke glemme pomorhandelen. Russland er nabolandet vårt. Det har bestandig vært samarbeid over grensa. Jeg er imot krigen, men ikke russere generelt. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ingenting galt i å være russer. Alle er ikke enige i krigen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er naturlig at russere i Norge feirer denne dagen, da den er sentral for russere. Det står den har pågått i flere tiår, og har neppe noe med den pågående invasjon av Ukraina.

Det er også helt naturlig for norske i utlandet å samles for å feire 17. Mai, og jeg har forstått det slik at frigjøringsdagen står svært sentralt i Russland da de mistet svært mange soldater og også sivile i 2. verdenskrig. 

At det skjer ved et monument i Nord-Norge er egentlig litt fint, da det var russiske soldater som frigjorde denne delen av landet. Tenker det i utgangspunktet er helt uproblematisk og i utgangspunktet en fin ting.

Det er derimot ikke bra om tilhengere av Putin bruker anledningen til å hedre Putins invasjon av Ukraina, og piske opp stemningen mot vesten og Norge, både i ord og symboler. 

Jeg forsto ikke helt hva som hadde foregått der den dagen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...