Gå til innhold

Nicolai Tangen. Noe som vet hvor jeg kan lese om historien hans?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes Nicolai Tangen virker som en interessant mann. Noen som vet hvor jeg kan lese om historien hans?  Tenkte da spesielt på dett med å slutte i finanssektoren for å studere kunst. Og så gå tilbake i finanssektoren 2-3 år etterpå. Virker som et spesielt valg. 

Anonymkode: 34097...aa9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, isw said:

Ville startet her:

Nicolai Tangen – Wikipedia

Og også lest kildehenvisningene.

Takk. Har vært på Wikipedia og sett på kildehenvisningene, men syntes ikke det stod så mye om temaet. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Har vært på Wikipedia og sett på kildehenvisningene, men syntes ikke det stod så mye om temaet. 

TS

Hva lurer du på, sånn at jeg kan se om jeg kan svare?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, isw said:

Hva lurer du på, sånn at jeg kan se om jeg kan svare?

Takk!

På Wikipedia så står det at han ble partner i et finansfirma(Egerton Capita). Der jobber han i fem år  før han slutter i 2002 for å studere kunsthistorie.  Lurer på hvorfor han sluttet. Har sett Tangen skrive at han er "Interessert i kunst". Men tenkte at det må ligge noe litt mer bak. Det å slutte i jobben og spesielt når man har en såpass godt betalt jobb virker jo litt spesielt. De fleste slutter jo ikke i en godt betalt jobb for å studere på heltid. Og etter å ha studert i 2 år? så starter han et hedgefond i 2005 som ikke har noe å gjøre med det han studerte de siste 2 årene. Virker som sagt litt spesielt å først slutte i finanssektoren for å studere kunsthistorie for så å gå tilbake til finanssektoren etter man var ferdig med å studere kunsthistorie. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk!

På Wikipedia så står det at han ble partner i et finansfirma(Egerton Capita). Der jobber han i fem år  før han slutter i 2002 for å studere kunsthistorie.  Lurer på hvorfor han sluttet. Har sett Tangen skrive at han er "Interessert i kunst". Men tenkte at det må ligge noe litt mer bak. Det å slutte i jobben og spesielt når man har en såpass godt betalt jobb virker jo litt spesielt. De fleste slutter jo ikke i en godt betalt jobb for å studere på heltid. Og etter å ha studert i 2 år? så starter han et hedgefond i 2005 som ikke har noe å gjøre med det han studerte de siste 2 årene. Virker som sagt litt spesielt å først slutte i finanssektoren for å studere kunsthistorie for så å gå tilbake til finanssektoren etter man var ferdig med å studere kunsthistorie. 

TS

Han hadde tjent mer enn nok til ta seg noen år fri og fokusere på sin store kunstinterrese. Han har vært og er en ivrig kunstsamler, så at han ville øke kunnskapene sine på det feltet, er ikke så rart. Han virker som en mann med mange interesser og med vilje og evne til å sette seg godt inn i ting. 

Anonymkode: f7c54...8d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tangen var vel med i en episode av "vårt lille land" på TV 2 for noen år siden i alle fall. 

Men jeg har ikke peiling på om det fremdeles er mulig å se denne en eller annen plass lenger da.  

Anonymkode: 78d5f...8b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han hadde tjent mer enn nok til ta seg noen år fri og fokusere på sin store kunstinterrese. Han har vært og er en ivrig kunstsamler, så at han ville øke kunnskapene sine på det feltet, er ikke så rart. Han virker som en mann med mange interesser og med vilje og evne til å sette seg godt inn i ting. 

Han donerte vel og kunstsamlingen sin til Kristiansand. Og den har havnet i den etterhvert så omstridte Kunstsiloen som åpner i morgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk!

TS

Det viser vel først og fremst at han var (er) ekstremt privilegert? Og interessert i kunsthistorie, selvsagt. 

Anonymkode: d5fcd...6a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kanskje han hadde en plan? For å si det sånn den planen funket.
Nå går også økonomi+kunst hånd i hånd, da tenker jeg på hvitvasking av penger. (Sier ikke at han har vært involvert i hvitvasking, bare så det er sagt)

Anonymkode: 9a774...7d3

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er rart. De fleste ville nok studert ved siden av jobben og ikke sluttet i jobben for å studere om de hadde en enormt godt betalt jobb.  Tror ikke jeg vet om andre som har gjort lignende med mindre de har fått sparken og hatt en god etterlønn. Jeg sier ikke at Tangen fikk sparken. Men jeg synes det er spesielt å å slutte i en enorm godt betalt jobb man har jobbet i 7 år for å få kun for å bli student, studere i 2 år og så gå tilbake til den samme sektoren man sluttet å jobbe i. 

Han hadde jo trolig også tilvendt seg et høyt forbruk(bare kunstsamlingen viser jo at han har dyr hobby), høyt lån og han hadde 3 barn.

Er selvsagt mulig det du sier stemmer. Men jeg skulle likt å viss litt mer om Tangens historie og det er derfor jeg lagde denne tråden. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er rart. De fleste ville nok studert ved siden av jobben og ikke sluttet i jobben for å studere om de hadde en enormt godt betalt jobb.  Tror ikke jeg vet om andre som har gjort lignende med mindre de har fått sparken og hatt en god etterlønn. Jeg sier ikke at Tangen fikk sparken. Men jeg synes det er spesielt å å slutte i en enorm godt betalt jobb man har jobbet i 7 år for å få kun for å bli student, studere i 2 år og så gå tilbake til den samme sektoren man sluttet å jobbe i. 

Han hadde jo trolig også tilvendt seg et høyt forbruk(bare kunstsamlingen viser jo at han har dyr hobby), høyt lån og han hadde 3 barn.

Er selvsagt mulig det du sier stemmer. Men jeg skulle likt å viss litt mer om Tangens historie og det er derfor jeg lagde denne tråden. 

TS

Det er nok mest sannsynlig fordi han hadde skikkelig mye penger, og dermed hadde mulighet til det. Jeg kjenner noen som er gift med en mann som er skikkelig, skikkelig rik. Da er det jo helt uproblematisk å si opp jobben og drive med hest på heltid (pengesluk), mens ungene går på engelsk kostskole. 

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Tangen var vel med i en episode av "vårt lille land" på TV 2 for noen år siden i alle fall. 

Men jeg har ikke peiling på om det fremdeles er mulig å se denne en eller annen plass lenger da.  

Takk!.

12 hours ago, Kjetil E said:

Han donerte vel og kunstsamlingen sin til Kristiansand. Og den har havnet i den etterhvert så omstridte Kunstsiloen som åpner i morgen.

Ja, den gaven var omstridt for gaven førte jo til at mottakeren måtte bruke enormt mye penger. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

Jeg tror ikke du helt tar inn over deg hvor rik han er. Han er milliardær og har og hadde mer enn nok penger og verdier for resten av livet, at jobben han sa opp var godt betalt, hadde derfor ikke samme betydning for ham, som for en vanlig Ola Nordmann.

Han tok også jobben i oljefondet fordi han så på det som drømmejobben, selv om lønnen var langt lavere og han måtte kvitte seg investeringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok mest sannsynlig fordi han hadde skikkelig mye penger, og dermed hadde mulighet til det. Jeg kjenner noen som er gift med en mann som er skikkelig, skikkelig rik. Da er det jo helt uproblematisk å si opp jobben og drive med hest på heltid (pengesluk), mens ungene går på engelsk kostskole. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke du helt tar inn over deg hvor rik han er. Han er milliardær og har og hadde mer enn nok penger og verdier for resten av livet, at jobben han sa opp var godt betalt, hadde derfor ikke samme betydning for ham, som for en vanlig Ola Nordmann.

Han tok også jobben i oljefondet fordi han så på det som drømmejobben, selv om lønnen var langt lavere og han måtte kvitte seg investeringer. 

Tror man må huske på at Tangen ble milliardær ETTER han var ferdig med kunststudiene sine. Han var ikke milliardær før. Han ble milliardær da han startet hedgefondet sitt.

Som igjen gjør det hele enda merkeligere. For han hadde en svært godt betalt jobb som han sluttet i for  å bli kunsthistoriestudent og da han var ferdig startet han et hedgefond for å bli søkkrik. Så det var ikke slik at da han ikke brydde seg om penger eller ikke ønsket å tjene mye penger da han sluttet i jobben for å bli kunsthistoriestudent. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

kanskje han hadde en plan? For å si det sånn den planen funket.
Nå går også økonomi+kunst hånd i hånd, da tenker jeg på hvitvasking av penger. (Sier ikke at han har vært involvert i hvitvasking, bare så det er sagt)

Anonymkode: 9a774...7d3

Tror ikke Tangen driver med hvitvasking. Om det var det han drev med så hadde han vel prøvd å holde kav profil og ikke bli oljefondsjef eller åpne et kontroversielt kunstmuseum?

Men jeg tror heller ikke at noen blir milliardærer ved å være engler.

AnonymBruker
Skrevet

Mye rart å henge seg opp i. Husker jeg ikke feil så har han studert psykologi og kokkefsget også 

Anonymkode: 62395...70e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror man må huske på at Tangen ble milliardær ETTER han var ferdig med kunststudiene sine. Han var ikke milliardær før. Han ble milliardær da han startet hedgefondet sitt.

Som igjen gjør det hele enda merkeligere. For han hadde en svært godt betalt jobb som han sluttet i for  å bli kunsthistoriestudent og da han var ferdig startet han et hedgefond for å bli søkkrik. Så det var ikke slik at da han ikke brydde seg om penger eller ikke ønsket å tjene mye penger da han sluttet i jobben for å bli kunsthistoriestudent. 

TS

Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er rart at man gjør ting man har lyst til når man kan.

Jeg har også sagt opp en godt betalt jobb, selvsagt ikke tangentene, for å studere idéhistorie. Etter bachelor begynte jeg i ny stilling innenfor eget område. 

Jeg har også sagt opp jobb fordi vi var ute og reiste et drøyt år. Mannen tok permisjon og jobbet litt innimellom. 

Anonymkode: a4f42...f47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (18 timer siden):

har jeg ikke hørt om en gang. 

hva er egentlig så "omstridt" med noe som heter Kunstsiloen da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har jeg ikke hørt om en gang. 

hva er egentlig så "omstridt" med noe som heter Kunstsiloen da? 

Prosessen rundt gaven var litt problematisk.  Man kan også sette spørsmålstegn ved gaver som krever investering av mottaker. Både kommune og stat har gått inn.med midler, i tillegg til midler fra Tangens kunstform. Bygningen er nettopp åpnet. Ser flott ut.

Anonymkode: a4f42...f47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...