Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #1 Skrevet 10. februar 2006 Hei, jeg har en ganske stor fredslilje, den har vært veldig fin i det siste og det er en stur hvit blomst på vei opp. Plutselig forledendag hang bladene på den, jeg vannet den og trodde den skulle bli bra, men den er ikke blitt bra, den henger skikkelig, hva kan ha skjedd, er det noe jeg kan gjøre?
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #3 Skrevet 10. februar 2006 Jo, kanskje. Men jeg tror ikke det, jeg syns det er så rart Men takk
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2006 #4 Skrevet 10. februar 2006 (endret) For mye og for lite kan bli ille begge deler. Fredsliljer er sumpplanter, og protesterer skikkelig hvis det blir for tørt for lenge. Det tåler mye vann om gangen, men må få tid til å tørke opp imellom. (De er mye brukt i akvarier, men der står de uten jord.) Fredsliljer trives derfor svært godt med bøttevanning. Vent til bladene så vidt henger litt, sett planta i ei bøtte vann til det slutter å boble, la den renne godt av før du setter den tilbake på plass, og vent til neste gang den sier ifra før den får vann. Jeg gjetter på ett av fire når det gjelder planta di: 1. Du venta litt for lenge før den fikk vann. Bladene vil trolig henge litt mer enn før, men planta klarer seg. 2. Du ga den "for mye Møllers Tran". Planta står med føttene i vann, og får ikke luft nedenfra. Ta den opp, og la den renne skikkelig av. Om den ikke har stått for lenge kommer den seg fint. 3. Du ga den ikke nok vann når du først vanna den. Prøv igjen, den kommer seg sikkert. 4. Den står for varmt. Om ei fredslilje står for nær en varmekilde vil den ikke trives fordi den ikke klare å frakte vannet dit vannet skal. Fordampinga er stor, og faren for svi/tørkeskader i de tynne bladene er ditto. Fjern blad som blir gule/brune, flytt planta til et kjøligere (men ikke kaldt) sted, og håp på det beste. Kort sagt: Fredsliljer tåler mye, og planta di overlever ganske sikkert. Du må imidlertid være forberedt på at de blada som er på den nå ikke vil være like struttende som før. -Men det kommer snart nye! Edit: Retta en bærepose skrivefeil. Fort skal det gå... Endret 10. februar 2006 av Mimir
Gjest Chrizzy Skrevet 10. februar 2006 #5 Skrevet 10. februar 2006 Tusen takk for godt og informativt svar Jeg tror kanskje jeg ventet for lenge med å vanne den, at det er det som gjør dette. Jeg vannet den i går kveld, tok den ut av potten i dag og den hadde ikke stått i for mye vann over natta. Det var fuktig i bunnen men ikke vått. Takk for tips, jeg skal vanne den i bøtte neste gang
lillesky Skrevet 10. februar 2006 #6 Skrevet 10. februar 2006 Et fredslilje spørsmål til: Min fredslilje begynner å avblomstre, de hvite blomstene blir brune... Kan jeg klippe dem av? Kommer det nye blomster? Eller vil den bare være grønn fra nå av?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #7 Skrevet 10. februar 2006 Klipp den av Lillesky - det vil komme flere blomster senere.
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #8 Skrevet 10. februar 2006 Min fredslilje er grønn og fin, men det kommer jo aldri blomster på den? Hvorfor ikke?
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Klipp av blomstene etter hvert som de blomstrer av. Det varierer veldig hvor ofte og hvor lenge ei fredslilje blomstrer, men den kommer igjen før eller senere. I mellomtida har du ei flott grønnplante. Fredsliljer blir gjerne definert som grønnplanter som blomstrer, altså ikke primært som blomstrende planter.
anna-josefine Skrevet 10. februar 2006 #10 Skrevet 10. februar 2006 Fredsliljer er ganske hardføre mht lys. De kan gjerne stå litt inne i rommet uten mye lys, men da blomstrer de IKKE! Kanskje du skla forsøke og flytte planten de litt mer frem i lyset, så kanskje du får blomster. Men pass på! Planten liker ikke mye direkte sol heller. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2006 #11 Skrevet 11. februar 2006 Fredsliljer er ganske hardføre mht lys. *klippet* Men pass på! Planten liker ikke mye direkte sol heller. Lykke til! ← Den tåler ikke sol. Lys er bra, gjerne i massevis, men varmen fra sola svir bladene veldig fort i vårt stueklima.
Gjest Chrizzy Skrevet 11. februar 2006 #12 Skrevet 11. februar 2006 (endret) Nå går det bra med fredslilja mi igjen. Til og med blomsten ser ut som den klarer seg Endret 11. februar 2006 av chrizzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå