AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Sliter veldig i jobben min. Er heldig i den grad at det er lett å skjule egen udugelighet i min jobb. Jobben man gjør er ganske usynlig. Nei, jeg sliter ikke med bedrager-syndromet, jeg vet at jeg er udugelig. Selvinnsikt. Problemet er at jeg blir stresset hver gang det kreves noe av meg. Ikke bare i jobben. Jeg klarer f.eks ikke kjøre bil fordi hjernen går i lås hvor det oppstår situasjoner hvor jeg må manøvrere bilen på en eller annen måte jeg ikke ser for meg at jeg klarer. Hvis noen ber meg om å fikse en praktisk ting kan hjernen gå i lås hvis jeg ikke vet hvordan jeg skal løse det. Hvorfor er jeg slik? Hva er egentlig galt med meg? Det kan ikke bare være angst, da jeg vet om folk med angstlidelser som likevel klarer kjøre bil eller fungerer godt i jobben. Anonymkode: 23ffa...136 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Synes alt du skriver tyder på angst og bedragersyndrom, egentlig. Slik du tenker om deg selv (udugelig, men greier å skjule det) avslører at det er bedragersyndrom. Du sliter i jobben fordi du hele tiden er redd for å bli "avslørt". Det er jo kjempeslitsomt å leve slik. Stress og angst er to sider av samme sak, bare litt ulik intensitet. Jeg mener det er angst du beskriver når du sier at du blir stresset og at hjernen går i lås i normale hverdagslige situasjoner. Det bunner i redsel for å blir dømt. Anonymkode: c023e...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Jeg har det på akkurat samme måte! Opplever du deg stresset i de situasjonene? Når angsten/stresset mitt stiger til et visst nivå klarer jeg ikke legge sammen 2+2 lenger. Det får meg til å føle meg så dum. Det samme skjer om noe uforutsett skjer, for eksempel at jeg skal ta toget og det ene toalettet ikke fungerer. Jeg klarer ikke tenke og reagere lenger når det skjer, selv om det er så enkelt som å gå til neste toalett. Anonymkode: ec22d...eea 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter veldig i jobben min. Er heldig i den grad at det er lett å skjule egen udugelighet i min jobb. Jobben man gjør er ganske usynlig. Nei, jeg sliter ikke med bedrager-syndromet, jeg vet at jeg er udugelig. Selvinnsikt. Problemet er at jeg blir stresset hver gang det kreves noe av meg. Ikke bare i jobben. Jeg klarer f.eks ikke kjøre bil fordi hjernen går i lås hvor det oppstår situasjoner hvor jeg må manøvrere bilen på en eller annen måte jeg ikke ser for meg at jeg klarer. Hvis noen ber meg om å fikse en praktisk ting kan hjernen gå i lås hvis jeg ikke vet hvordan jeg skal løse det. Hvorfor er jeg slik? Hva er egentlig galt med meg? Det kan ikke bare være angst, da jeg vet om folk med angstlidelser som likevel klarer kjøre bil eller fungerer godt i jobben. Anonymkode: 23ffa...136 Jeg er også sånn. Tror det er slik at når hjernen er i kamp/flukt modus så er all kognitiv tenkning avstengt. Å unngå triggere og å roe ned nervesystemet før jeg skal kjøre hjelper litt hos meg. Det samme skjer i jobbsammenheng, stress trigger nervesystemet og kroppen går raskt i kamp/flukt. Anonymkode: e7598...1d6 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter veldig i jobben min. Er heldig i den grad at det er lett å skjule egen udugelighet i min jobb. Jobben man gjør er ganske usynlig. Nei, jeg sliter ikke med bedrager-syndromet, jeg vet at jeg er udugelig. Selvinnsikt. Problemet er at jeg blir stresset hver gang det kreves noe av meg. Ikke bare i jobben. Jeg klarer f.eks ikke kjøre bil fordi hjernen går i lås hvor det oppstår situasjoner hvor jeg må manøvrere bilen på en eller annen måte jeg ikke ser for meg at jeg klarer. Hvis noen ber meg om å fikse en praktisk ting kan hjernen gå i lås hvis jeg ikke vet hvordan jeg skal løse det. Hvorfor er jeg slik? Hva er egentlig galt med meg? Det kan ikke bare være angst, da jeg vet om folk med angstlidelser som likevel klarer kjøre bil eller fungerer godt i jobben. Anonymkode: 23ffa...136 Har dette oppstått ifm med denne jobben eller føler du deg lett overveldet også i hverdagslige situasjoner? Som rutiner, planlegge utføre og hverdagslige ting? Anonymkode: a0c76...9a3 1
Lea Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 Hjernen min stopper opp og fryser når jeg ikke takler helt hverdagslige ting. Jeg blir kjempestressa og alt låser seg og jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre for å komme meg ut av situasjonen. Jeg flikker med blikket, stammer, blir super stressa, og nervøs og jeg merker på andre at de merker det. Og da blir det enda værre i hodet. Veldig slitsomt. Det ødelegger så mye. Trist at du også har det sånn. Det er helt grusomt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ptsd? Anonymkode: 8af71...def Har ikke opplevd noe spesielt siden jeg mistet pappa som barn. Jeg opplevde meg som normal helt til ungdomsårene. Anonymkode: 23ffa...136
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 17.38): Synes alt du skriver tyder på angst og bedragersyndrom, egentlig. Slik du tenker om deg selv (udugelig, men greier å skjule det) avslører at det er bedragersyndrom. Du sliter i jobben fordi du hele tiden er redd for å bli "avslørt". Det er jo kjempeslitsomt å leve slik. Stress og angst er to sider av samme sak, bare litt ulik intensitet. Jeg mener det er angst du beskriver når du sier at du blir stresset og at hjernen går i lås i normale hverdagslige situasjoner. Det bunner i redsel for å blir dømt. Anonymkode: c023e...2d4 Så at man har bedragerssyndromet trenger ikke bety at man bare ser negativt på seg selv? Man kan ha rett? For jeg er virkelig udugelig i jobben. Anonymkode: 23ffa...136
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 Last ned storytel.. gratis første 14 dager og ingen bindingstid. Så kan du lytte i 2 uker før du melder deg av. Lytt på sjef i eget liv med Wilhelmsen. Da vil du få en forståelse på egen tankegang. Lytter på den. Sjukt nyttig Anonymkode: 83dce...64f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #11 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 18.46): Jeg er også sånn. Tror det er slik at når hjernen er i kamp/flukt modus så er all kognitiv tenkning avstengt. Å unngå triggere og å roe ned nervesystemet før jeg skal kjøre hjelper litt hos meg. Det samme skjer i jobbsammenheng, stress trigger nervesystemet og kroppen går raskt i kamp/flukt. Anonymkode: e7598...1d6 Hvordan får du roet nervesystemet på jobb? Anonymkode: c1ded...77d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #12 Skrevet 13. mai 2024 Høres ut som kontrollbehov? Har en kollega som blir veldig stresset av bitte små ting. Hun kan ikke se forskjeller på små bagateller og større problemer. Alt blir like stort. Og så stresser hun rundt og rundt det lille problemet uten å tørre å ta en avgjørelse i tilfelle den er dårlig. Og så er hun sint på alle andre som har tillat problemet, laget det osv. I hennes hode er det veldig ille og hun er ofte sint. Hun er langtidssykemeldt nå. Anonymkode: 430e4...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #13 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan får du roet nervesystemet på jobb? Anonymkode: c1ded...77d Det får jeg ikke, da det nesten alltid er travelt. Derfor har jeg mange sykmeldinger fordi kroppen greier ikke å stå i den situasjonen over tid. Anonymkode: e7598...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #14 Skrevet 13. mai 2024 Har det på samme måte. Har diagnosen adhd da, men hatt den i 17 år nå. Føler at det du beskriver har blitt verre etter jeg fikk barn. Jeg har hatt hyppige sykemeldinger.. (ca 1 mnd hvert år). Jeg er nå på en ny runde med sykemelding. Var som jeg sa til legen min : «jeg mestrer ikke livet». Anonymkode: 85e53...74e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #15 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har det på samme måte. Har diagnosen adhd da, men hatt den i 17 år nå. Føler at det du beskriver har blitt verre etter jeg fikk barn. Jeg har hatt hyppige sykemeldinger.. (ca 1 mnd hvert år). Jeg er nå på en ny runde med sykemelding. Var som jeg sa til legen min : «jeg mestrer ikke livet». Anonymkode: 85e53...74e Jeg har nok ikke adhd. Finnes ikke hyperaktiv, jeg er mer av den late og tiltaksløse typen. Sykemelder meg aldri, jeg bare holder ut hele tiden. Anonymkode: 23ffa...136
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #16 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så at man har bedragerssyndromet trenger ikke bety at man bare ser negativt på seg selv? Man kan ha rett? For jeg er virkelig udugelig i jobben. Anonymkode: 23ffa...136 https://no.wikipedia.org/wiki/Bedragersyndromet Du tror du er udugelig i jobben, men det er en påstand som faller på sin egen urimelighet. Hvis du var det så ville du for det første ikke blitt ansatt og for det andre ikke fått fast jobb. Det er en feiloppfatning du har om deg selv og egne ferdigheter. Anonymkode: c023e...2d4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #17 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 22.00): https://no.wikipedia.org/wiki/Bedragersyndromet Du tror du er udugelig i jobben, men det er en påstand som faller på sin egen urimelighet. Hvis du var det så ville du for det første ikke blitt ansatt og for det andre ikke fått fast jobb. Det er en feiloppfatning du har om deg selv og egne ferdigheter. Anonymkode: c023e...2d4 Jeg var bare tålmodig og hadde etter 3 år krav på fast jobb i kommunen. Anonymkode: 23ffa...136
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #18 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 20.29): Jeg har nok ikke adhd. Finnes ikke hyperaktiv, jeg er mer av den late og tiltaksløse typen. Sykemelder meg aldri, jeg bare holder ut hele tiden. Anonymkode: 23ffa...136 ADHD er ikke bare hyperaktiv, det er så mye mer. Jeg har ADHD og er lat og rastløs på samme tid, det er slitsomt. Men, jeg er ikke hyper i det hele tatt, utover at jeg snakker fort og tenker fort. Anonymkode: dd8e7...4db 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #19 Skrevet 16. mai 2024 Når jeg leser det du skriver, så tenker jeg at det har med måten du håndterer stress på, eller angst da. Freeze, fight or flight. Høres ut som at du lander i freeze-modus. Jeg vet helt ærlig talt ikke hvordan man kan ta tak i det, men ville vurdert å gjøre litt research for å se mulighetene 🙂 Anonymkode: bd7c8...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #20 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når jeg leser det du skriver, så tenker jeg at det har med måten du håndterer stress på, eller angst da. Freeze, fight or flight. Høres ut som at du lander i freeze-modus. Jeg vet helt ærlig talt ikke hvordan man kan ta tak i det, men ville vurdert å gjøre litt research for å se mulighetene 🙂 Anonymkode: bd7c8...a6c Bruker flight når jeg kan. Hvis ikke blir det freeze. Anonymkode: 23ffa...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå