Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg jobber som sykepleier, i turnus.

Mannen min er akkurat ferdig med sin utdanning, men er ikke så hypp på å jobbe med det. Han vurderer å sikte seg inn på brannmann, som da vil innebære turnus. Han har flere karrieremuligheter som ikke innebærer turnus (som han også har lyst til). 

Vi tenker å forsøke å få barn om 1-2 års tid. Det er ikke forenelig med to foreldre i turnus. Vi har ingen besteforeldre i nærheten som kan avlaste ukentlig. 

Mitt argument er at jeg synes det er "dårlig gjort" av han å bli brannmann, av familiære hensyn. Det er jo ikke mulig for han å få seg en jobb med bare dagarbeid som brannmann, slik at i praksis vil jeg da bli tvunget til å slutte i en jobb jeg liker for at han skal være brannmann.

Han mener at han må gjøre det han har mest lyst til. 

Tanker?

Anonymkode: 5b377...66d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at han må få bli det han vil, og at dere sammen må finne en løsning for barnepass.

Anonymkode: f47a7...d96

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du allerede jobber turnus, og det bør han ta hensyn til, spesielt siden dere planlegger barn. 

Du kan jo på sikt gå over på dag, men det er ikke sikkert du får en slik jobb raskt. Men hvis du trives syns jeg det blir feil å skvise deg ut når han allerede vet hvordan ståa er. 

Det er et helvete to foreldre i turnus. Har kolleger som har det slik. De jobber ulike helger, ulike vakter, ulike ferier. Lite sammen. Oppskriften på at forholdet blir bortprioritert i flere år med mindre en velger å jobbe deltid og tape masse i lønn og pensjon.

Anonymkode: 555e0...b1f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du jobbe turnus?

Anonymkode: eaec6...973

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest ZarahSweet
Skrevet

Om brannmann er drømmejobben så må han jo få lov å gå etter det. 

Kanskje han ikke trives, kanskje han elsker det.

Dere har ikke barn enda. Mye kan endre seg på 2 år. Kanskje du vil skifte karriere? Kanskje du ikke blir gravid?

Livet er jo nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor må du jobbe turnus?

Jeg trives godt i jobben min. Jobber på et stort sykehus i spesialisthelsetjenesten, med høyt faglig nivå. Brenner for faget, har flotte kolleger, og elsker pasientgruppa jeg jobber med.

Det kan jo selvsagt være at jeg på et eller annet tidspunkt ønsker å skifte arbeid, men per nå så gjør jeg ikke det (har jobbet der i mange år). Men hvis han f.eks skal begynne å jobbe 12-24t skift på en brannstasjon så har jeg jo inget annet valg enn å bytte jobb. Og jeg synes det blir for dumt når han allerede har flere andre muligheter, og forsåvidt ikke har blitt brannmann enda engang. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker du allerede jobber turnus, og det bør han ta hensyn til, spesielt siden dere planlegger barn. 

Du kan jo på sikt gå over på dag, men det er ikke sikkert du får en slik jobb raskt. Men hvis du trives syns jeg det blir feil å skvise deg ut når han allerede vet hvordan ståa er. 

Det er et helvete to foreldre i turnus. Har kolleger som har det slik. De jobber ulike helger, ulike vakter, ulike ferier. Lite sammen. Oppskriften på at forholdet blir bortprioritert i flere år med mindre en velger å jobbe deltid og tape masse i lønn og pensjon.

Anonymkode: 555e0...b1f

Jeg trives veldig veldig godt i jobben min, har jobbet her i nærmere 10 år. Det kan jo selvsagt hende at jeg går over til noe annet på et eller annet tidspunkt, men blir han brannmann så "må" jeg. Da har jeg inget annet valg enn å forlate en jobb jeg virkelig blomstrer i. Dagarbeid som sykepleier er generelt repetitivt og kjedelig, i alle fall innenfor det feltet jeg jobber i. I tillegg til at jeg hadde tapt meg veldig på lønnsfronten. 

Vi bor i Oslo, og hans foreldre bor ca 4t å kjøre nordover, og mine ca 2t å kjøre sørover. Vi er avhengig av å bruke kollektivtransport, så "ting til og fra" tar en god stund mer enn det hadde gjort med bil. Vi trives begge i Oslo og har ikke ønske om å flytte herifra. Skjønner ikke hvordan vi kunne fått det til hvis begge skulle jobbet turnus.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste rett etter utdanning er at han kommer i gang med å jobbe med noe han trives med. Så får han eller du eller begge heller evt bytte beite om noen år hvis yrkene deres ikke går opp med et familieliv. 

Anonymkode: f3401...0ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han må da få velge det yrket han vil. Det er jo ikke akkurat snakk om å prøve å slå gjennom som musiker. Det er et skikkelig yrke. Barn og slikt kommer seg til med tiden

Anonymkode: 2dfa2...820

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kompromiss - du begynner i en dagjobb. Det kan man ikke som brannmann.

Anonymkode: de726...fe2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt argument er at jeg synes det er "dårlig gjort" av han å bli brannmann, av familiære hensyn. Det er jo ikke mulig for han å få seg en jobb med bare dagarbeid som brannmann, slik at i praksis vil jeg da bli tvunget til å slutte i en jobb jeg liker for at han skal være brannmann.

Å skal ta hensyn til noe som kanskje skal prøves om 1-2 år, er tullete. Hvorfor det skal være du som må endre noe dersom dere får barn, er jo ikke en selvfølge. Men det får dere evt ordne dersom det skulle komme en ungen eller fem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta noe videreutdanning som gjør synes dagjobben kan bli mer spennende og bedre betalt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til alle andre her så synes jeg, som deg ts, at han bør ta hensyn til din jobb og dere som familie og velge et annet yrke. 

Anonymkode: c028d...82c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg trives godt i jobben min. Jobber på et stort sykehus i spesialisthelsetjenesten, med høyt faglig nivå. Brenner for faget, har flotte kolleger, og elsker pasientgruppa jeg jobber med.

Det kan jo selvsagt være at jeg på et eller annet tidspunkt ønsker å skifte arbeid, men per nå så gjør jeg ikke det (har jobbet der i mange år). Men hvis han f.eks skal begynne å jobbe 12-24t skift på en brannstasjon så har jeg jo inget annet valg enn å bytte jobb. Og jeg synes det blir for dumt når han allerede har flere andre muligheter, og forsåvidt ikke har blitt brannmann enda engang. 

TS

Så du skal få jobbe med det du vil, men det skal ikke han?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har altså fått jobbe med drømmejobben din i ti år, derfor mener du at han skal gi opp drømmejobben sin slik at du kan få fortsette?

Hva med å heller si "jeg har fått jobbe med drømmejobben i ti år, nå er det din tur å følge din drøm" ?

Anonymkode: a9e97...bb9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har altså fått jobbe med drømmejobben din i ti år, derfor mener du at han skal gi opp drømmejobben sin slik at du kan få fortsette?

Hva med å heller si "jeg har fått jobbe med drømmejobben i ti år, nå er det din tur å følge din drøm" ?

Anonymkode: a9e97...bb9

Det er ikke drømmejobben hans. Han har flere ting han vil, men lener mot brannmann fordi det virker kult. Vi har 30 år igjen i arbeidslivet - minst. 

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan du ta noe videreutdanning som gjør synes dagjobben kan bli mer spennende og bedre betalt? 

Jeg er spesialsykepleier fra før. Går ned ca 200 000 ved å miste turnustillegg.

Dagjobber inne mitt felt blir for det meste samtaler hvor jeg ville sittet og vært sekretær for en lege og gjort litt kontorarbeid i etterkant, ryddet opp etter ulike undersøkelser og lagt ut utstyr for neste dag. Per nå jobber jeg klinisk og avansert tett med pasientene og gjør mye spennende og komplekst pasientarbeid, familiearbeid, jobber med mye medisinsk utstyr, tar mye egne vurderinger.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han må da få velge det yrket han vil. Det er jo ikke akkurat snakk om å prøve å slå gjennom som musiker. Det er et skikkelig yrke. Barn og slikt kommer seg til med tiden

Greia er at han i disse dager nettopp fullfører en bachelor i noe annet. Dette ønsker han ikke å jobbe med likevel. Har vært en del i forsvaret, trives der og vurderer å prøve å få til en karriere der. Det synes jeg hadde vært bedre. Da hadde han vært litt borte på øvelser o.l, men det hadde vært enklere å få hjelp til av familie mtp avlastning/turnusplanlegging. Nå vil han plutselig begynne som brannmann. 

Eneste grunn til at vi skal vente 1-2 år med å få barn er at han skal få kommet i gang litt med jobb. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar han bachelor i noe han ikke vil jobbe med, egentlig?🤔

Anonymkode: 166b6...0c3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du HAR fast jobb. En jobb du trives i og kan. Derslm det blir nedskjæringer er du kanskje ikke "først ut"? Siden du har jobbet der en stund?

Å være foreldre innebærer mye, blant annet evnen til å planlegge og å se konsekvenser, samt sørge for tak over hodet og mat på bordet. At du som har den tryggeste jobben/inntekten skal slutte på et så sårbart tidspunkt (familieforøkelse) er i mine øyne idiotisk når du selv ikke ønsker det en gang.

Anonymkode: 42d8d...cde

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...