Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi brukte litt mer enn dette. Er 3-4 år siden nå, og er fortsatt strålende fornøyd. 

Brukte mye tid med arkitekten. Har hatt fokus på vedlikeholdsfrie (dels) materialer. Vekster som i stor grad klarer seg selv. Uteplasser etter vårt behov og solforhold. Det inkluderte også belysning, og andre praktiske ting. 

Anonymkode: eee4c...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk over at det må vedlikeholdes etterpå, har dere tif, lyst og evner til det er det bare å kjøre på! 😊

(Er litt i samme båt selv, bygger garasje og den koster nok 2,5 mill før den er ferdig. 🙈😅)

Anonymkode: a232e...8c1

Vi gikk fra en hage som var et mareritt å vedlikeholde, og aldri så fin ut.

Til nå som krever en helt grei arbeidsmengde. Og alltid ser veldig bra ut. blant annet er plen og planter planlagt slik at robot tar det. Ellers er det store granittheller eller småstein. Første må renses en gang i året, andre må vi rake en-to ganger i året. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi brukte ca 1 mill for noen år siden med å fikse Hagen, uteområdet, terrassen, hagestue og nytt tak. Det var verdt det. Verdivurdering på boligen våres har steget betraktelig 

Anonymkode: 6da6f...3c1

Det er bo ganske stor forskjell på å betale 1 million for alt det, og å betale 1,7 mill bare for hagen… 

Anonymkode: 6113e...b00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Greit om man er rik, må man ta lån er det idiotisk. Da bruker dere heller timene for å gjøre det selv.

Anonymkode: b7274...bcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere selv synes at dere har råd til det, så hvorfor ikke. Bruk pengene deres på det dere vil selv 😊

Anonymkode: 8775a...80d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man bør jammen ha skills og interesse for å begynne å planere en stor hage selv ... Og det skal jo sikkert plantes masse, steinbelegges, bygges noen støttemurer kanskje, plattinger - hva vet jeg.

Jeg tror TS kjenner sine egne begrensninger selv, og vet at dette ikke noe de har interesse av / kompetanse / krefter til å gjøre selv. Vil jo uansett ta veldig mye lenger tid også, enn å få noen til å gjøre det.

Anonymkode: 9926e...f00

Ikke mange med hage er gartnerutdannet, likevel er det utrolig mange fine hager rundt omkring. Man leser seg opp og googler og finner det ut og så utfører man. Å ha hage er en læringsprosess, man må jo lære seg litt for hagen steller seg ikke selv når den er ferdig heller. 

Anonymkode: f9128...411

• Liker 2
Skrevet

Når du sier planering, inkluderer det for eksempel støttemurer og belegningsstein, bed osv? Hage og bruk av store maskiner er dyrt, men om dere vil utnytte tomta bedre, skal bo der i lengre tid og har råd til større lån - samt har ok buffer og vil prioritere dette fremfor ferier og annen oppussing av huset - kom igjen. Den jobben i hagen som krever større maskiner gjør der ikke selv om dere ikke har veeldig stor interesse for slikt...

• Liker 2
Skrevet

Ettersom dere har spurt tre entreprenører vet dere at prisen er rett.

Få en forhåndstakst fra megler. Verdien vil stige på objektet, dere vil ikke ha brukt 1,7, det er en investering. Uansett om takst ikke følger kostnad så er differansen en investering i livskvalitet. Det kan godt være det som får med flere i en burdrunde ved fremtidig salg, og da får hundretusener ben å gå på i en fei.

Med tanke på verdi, lønn og restlån hadde jeg ikke vært i tvil om å gjennomført så lenge dere vet prisen er rett og at dere ikke kan/vil ta det selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke mange med hage er gartnerutdannet, likevel er det utrolig mange fine hager rundt omkring. Man leser seg opp og googler og finner det ut og så utfører man. Å ha hage er en læringsprosess, man må jo lære seg litt for hagen steller seg ikke selv når den er ferdig heller. 

Anonymkode: f9128...411

Ja, klart man kan gjøre det om man har interesse og krefter. TS sier de ikke har det, de vil bare ha en fin hage å bruke. Da er det jo fint at man kan bruke fagfolk.

Anonymkode: 9926e...f00

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke i farta om du har nevnt noe om dette, men er huset deres i en alder som gjør at det kan være behov for større oppgraderinger av huset de nærmeste 10 årene? Tak, bad, drenering, kjøkken eller andre ting som koster mye? I såfall ville jeg vært mer betenkt. 

Dersom dere har finregnet på det, og økonomien fint tåler det økte lånet, så vil det ikke være et problem at pengene går til uteområdet. Oppussing og oppgradering gir sjelden lik verdiøkning, uansett hva som pusses opp. Dere har mye egenkapital. Et godt og flott uteområde gir økt livskvalitet, så dersom dere har råd ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 689f1...6a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Galskap! 

Anonymkode: 5d476...10a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 18.10):

Greit om man er rik, må man ta lån er det idiotisk. Da bruker dere heller timene for å gjøre det selv.

Anonymkode: b7274...bcf

Vi hadde råd i form av at alternativet var å betale mye ned på boliglånet. Noe vi ikke følte behov for. 

Gjøre det selv? Nei, det hadde aldri blitt så bra. Først er de inne med hagearkitekt, ser løsninger, og lytter til hvordan dere bruker uteplassen. Lager soner, diskuterer materialvalg. Og så har de mange underleverandører og løsninger vi ikke visste var mulig en gang. Integrert belysning blant annet, hadde aldri slått meg. De drenerte der det var behov for det, sørget for at alt av heller og slikt ble lagt slik at vann renner bort fra huset. Og de kan alt om planter og vekster, og ser det mot din interesse og behov. De saget også sten, samt bygde en støttemur, det hadde jeg aldri klart fysisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke godt og vel familiens samlede brutto årsinntekt på hage er fullstendig sinnssykt spør du meg.

Og denne hagen vil jo måtte vedlikeholdes videre også, så dere må jo også regne med utgifter hvert år fremover i tillegg. Når hagen er stor vil det faktisk utgjøre en del.

Anonymkode: 8d6b2...225

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville personlig ikke økt gjelden med 1,5 millioner for å lage hage. Da hadde jeg heller sett meg om etter et annet hus.

Hvis dere får barn etter hvert vil det også bli nok å gjøre, så hvis dere går for hage burde dere gå for en ukomplisert hage. Ikke forvent masse tid til å stelle i hagen med barn i hus.

Anonymkode: bec76...151

AnonymBruker
Skrevet

Dette slår meg som galskap, med mindre dere har nybygget hus og det er null sjans for at dere må utføre annet vedlikehold på boligen før boliglånet er nedbetalt. 

Anonymkode: 9c5cb...15d

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt en halv mill på drenering, 400 tusen på ny innkjørsel og grunnarbeid og 700 tusen på garasje og bod. Altså 1,6 millioner. Jeg sier kjør på!

Anonymkode: bea81...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å bruke godt og vel familiens samlede brutto årsinntekt på hage er fullstendig sinnssykt spør du meg.

Og denne hagen vil jo måtte vedlikeholdes videre også, så dere må jo også regne med utgifter hvert år fremover i tillegg. Når hagen er stor vil det faktisk utgjøre en del.

Anonymkode: 8d6b2...225

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville personlig ikke økt gjelden med 1,5 millioner for å lage hage. Da hadde jeg heller sett meg om etter et annet hus.

Hvis dere får barn etter hvert vil det også bli nok å gjøre, så hvis dere går for hage burde dere gå for en ukomplisert hage. Ikke forvent masse tid til å stelle i hagen med barn i hus.

Anonymkode: bec76...151

Hvorfor?

Hva bruker dere pengene på? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 14.23):

Nei, det er selvsagt ikke nødvendig å ta hele tomten. Men når vi først går i gang tenker vi at det er like greit å få tatt alt 😊

Vi har nesten bestemt oss. Vi elsker huset og beliggenheten, og vil bo her til vi er gammel og grå. Forhåpentligvis vil det være riktig for oss å bygge drømmehagen her.

Anonymkode: 2aa2f...e3c

Jeg hadde gått for det hvis jeg hadde hatt råd (og det har dere), spesielt siden det virker viktig for dere! Man kan ha masse kvalitetstid i mange år i en fin hage! Og hadde ikke tatt det steg for sted på egen hånd, spesielt ikke hvis dere er interessert i et sånt prosjekt - det blir årevis med prosjekter hengende over dere, uten at resultatet blir noe spesielt. Jeg stemmer for betal for det og nyt det!! Men hadde passet på at det ble litt ekstra fine løsninger, ulike soner, utekjøkken, ulike materialer etc  - tror ikke det utgjør såå stor forskjell i pris når dere allerede er på 1,7 mill. Og for de som snakker om 150 000 eller 300 000 - da tror jeg ikke man vet hvor mye ting koster… da kan du bygge deg en fin platting med en hekk og litt stein rundt… 

søk inspirasjon på Instagram: bergeneholm, terapihagen, hanneholsted, alfakrogh, villakildal, tinateres_holm etc. 

Anonymkode: c7554...ead

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er utebasseng og renseannlegg inkludert i dette hageprojektet så syns jeg ikke det hørtes ut som en dum ide. Viss ikke, og det bare er plen, planter og grillområde så er 1,5 mill galskap å bruke.

Anonymkode: 199c0...c45

AnonymBruker
Skrevet

Tja, ja, jeg heller mot ja. Hvis hage vil gi dere økt livsglede i hverdagen så hvorfor ikke. Dere har jo råd, og dere har barn som kan ha glede av den. 4,5 mill i lån med 1.5 mill i inntekt går jo helt fint.

Anonymkode: 56bce...eec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...