Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det er selvsagt ikke nødvendig å ta hele tomten. Men når vi først går i gang tenker vi at det er like greit å få tatt alt 😊

Vi har nesten bestemt oss. Vi elsker huset og beliggenheten, og vil bo her til vi er gammel og grå. Forhåpentligvis vil det være riktig for oss å bygge drømmehagen her.

Anonymkode: 2aa2f...e3c

Da gjør dere det. 😊 En god del vil jo uansett bli verdiøkning, om ikke alt, og skal dere bo der lenge betyr livskvalitet mye. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk over at det må vedlikeholdes etterpå, har dere tif, lyst og evner til det er det bare å kjøre på! 😊

(Er litt i samme båt selv, bygger garasje og den koster nok 2,5 mill før den er ferdig. 🙈😅)

Anonymkode: a232e...8c1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Galskap, spør du meg! Ta heller litt og litt og gjør det selv. Gleden over å lage selv er halve gleden over å ha hage. 

Anonymkode: f9128...411

Kan ikke gjøre selv når en må inn med maskiner og graving og planering. 
Hva har dere tenkt å gjøre når gravingen og planeringen er gjort? 
naturstein? Plattinger? Utestue? 
Mye kan en gjøre selv når den grøvste jobben er tatt, men spørs jo hvor handy dere er da? 
men ja, hadde absolutt gjort det. 
å ha en gjengrodd hage er ikke hyggelig, hadde kjørt på og fått en flott hage dere kan boltre dere i 

Anonymkode: 660b5...44d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg tenker det burde være mulig å gjøre det mye billigere! Hadde aldri tatt opp lån tilsvarende en årsak inntekt for en hage. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke gjøre selv når en må inn med maskiner og graving og planering. 

Anonymkode: 660b5...44d

Jeg er ikke spesielt handy men en helg med minigraver var både morsomt og kost-effektivt. Evt kan man leie en bobcat hvis det er mer masser som skal legges ut.

Anonymkode: 77b9d...ae8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man bør jammen ha skills og interesse for å begynne å planere en stor hage selv ... Og det skal jo sikkert plantes masse, steinbelegges, bygges noen støttemurer kanskje, plattinger - hva vet jeg.

Jeg tror TS kjenner sine egne begrensninger selv, og vet at dette ikke noe de har interesse av / kompetanse / krefter til å gjøre selv. Vil jo uansett ta veldig mye lenger tid også, enn å få noen til å gjøre det.

Anonymkode: 9926e...f00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal dere gjøre med hagen for at det skal koste så mye? Basseng? En stall?

Anonymkode: ea705...a5d

Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på om det er verdt det før man vet konkret hva dere har tenkt å gjøre med hagen. Det er liksom ikke sånn at bare en anleggsgartner rydder opp en gang, så holder det seg sånn i 10 år fremover. Vakre hager må vedlikeholdes, ellers gror de igjen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
velociraptor skrev (10 minutter siden):

Fordi det ikke er noe som nødvendigvis øker verdien på boligen tilsvarende. Jeg synes også det er sinnsykt mye å bruke nesten 2 millioner på en bil, eller en hest, selv om andre har større boliglån.

Et styrende prinsipp i livet mitt er at hvis jeg virkelig blir mer lykkelig av å kjøpe noe, så gjør jeg det. Det inkluderer selvsagt at jeg fortsatt må være lykkelig når konsekvensen er at jeg må betale ned lengre på lånet eller spise havregrøt.

Hvis TS blir mer lykkelig av å bruke 1.5’ på hagen, ser for seg å betale ned lengre på lånet og det ikke finnes bedre veier til samme lykke så kjør på, du store verden.

Jeg tror at en evt huskjøper (evt takstmann) vil vurdere verdien/kosten ved hagen som langt mindre enn 1.5 million (med mindre det er en _veldig_ spesiell hage, et veldig spesielt hus med en veldig spesiell beliggenhet). Det betyr i seg selv ikke at TS ikke bør gå for det, men det betyr at en stor del av verdien ligger for henne og mannen så lenge de skal bo der. Hvis de ryker på et samlivsbrudd eller dødsfall om 5 år eller huset blir for tungt å vedlikeholde om 20 år så må de kanskje fremdeles betale ned på dette lånet etter salget.

Og jeg tror at selv nokså upraktiske mennesker (som meg selv) kan gjøre de fleste steinete månelandskap om til en bra nok hage med moderat innsats til langt lavere kost. Jeg forstår at hagedesignere og gartnere kan komme med vakrere og smartere løsninger og hvis TS hadde hatt mye penger så ville jeg ha vært mer åpen for løsningen som skissert.

Hage er forresten veldig gøy. Det er fint å kunne være ute på sin egen flekk og det er synd at Norske byer nå designes nesten helt uten uteareal.

Anonymkode: 77b9d...ae8

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

umulig å vurdere om den prisen er bra eller dårlig utfra den informasjonen du gir, men rent prinsipielt så er det ikke noe galt i å legge midler i å få uteområdet bra. Et hyggelig uterom er jo veldig, veldig viktig for livskvaliteten, og det er klart at et opparbeidet uteområde er positivt for prisen hvis du vil selge.

Anonymkode: 59b99...da9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Planering og evt. Bortkjøring/tilføring av masser koster. 1,7 mill er mye, men så fort det er gravearbeid og maskiner involvert baller det på seg. 
Uten å vite hvordan tomta ser ut, er det umulig å si om det er «for dyrt».
Det kan jo være en middelvei, for som nevnt i tråden bør man ha interesse for og ønske om å ivareta det man etablerer. Vil dere ha ørten m2 plen å klippe f.eks?
Kan man spille mer «på lag» med tomtas beskaffenhet, og heller tynne eksisterende vegetasjon - hvis det er?  Planere i mindre omfang? 
Samtidig - et godt uteområde har høy verdi, for egen bruk og tomta. Så har man midler og ønsket om å gjøre det, så gjør det. 

(Husk at større terrengendringer kan være søknadspliktig til kommunen, men det har dere sikkert kontroll på.)

Anonymkode: 8f18f...0d9

• Liker 6
Gjest 3 er nok
Skrevet

Om jeg skulle høyne huslånet med 1,7 millioner kroner, ville jeg med dagens rentenivå betalt ca ca 12 500 i mnd bare for dette lånet. I tillegg kommer altså det vanlige lånet. 

I dagens samfunnsøkonomi ville jeg ikke turt å gjøre det på tross av stabil inntekt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart gjort det under de forutsetninger som du beskriver TS. Uten tvil så lenge dere har råd til det. Dere kommer til å få glede av den hagen i veldig mange år. Andre bruker mye større summer på båter og hytte, 1,7 millioner blir derfor ikke så mye sånn egentlig så lenge dere kommer til å bruke hagen. Regner med at dere sikkert ikke har hytte i tillegg og da blir jo helger og kvelder ofte tilbragt hjemme. 

Jeg har naboer med stooor hage, de har sikkert brukt tilsvarende sum på å få fikset den. Har ikke spurt om sum altså, men det var folk der og jobbet i flere uker med graving, sprenging osv. Fineste hagen jeg vet, med flere ulike soner. Det er også der ungene møtes, de har alt fra trampoline til huskestativ og sandkasse der. De har også drivhus pluss at de dyrker poteter ol ute. Ungene i gata får ofte lov til å være med å hente poteter og andre grønnsaker, det er veldig stas. 

Anonymkode: 3cf55...629

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så flink dere er. Vi har ikke grønne fingre, og har verken tid eller overskudd til å gå i gang selv 😅 Derfor vi bare vil kjøpe oss ferdig med det.

Planen er å bli boende her "for alltid". 

Men har dere tid og overskudd til å vedlikeholde en så dyr hage? Innebærer tilbudet hovedsakelig lettstelte planter/vekster?

Anonymkode: fe004...675

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har enebolig med svær tomt rundt. Hagen er bare en gjengrodd jungel og ubrukelig slik det står nå. Har fått pris for å fikse opp og det vil komme på 1,7 millioner. Da får vi ordnet ordentlig og det blir en stor og flott hage. Er det helt tullete å høyne huslånet med 1,5 millioner for å bygge drømmehagen? 

Hei. Helt hinnsides spør du meg.

Håper dere har sjekket med flere anleggsgartnere, fått innspill på løsninger og tilbud fra flere.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ca 1 million.

Hvor mange mål er det snakk om her? Vanskelig terreng? 

Min mann er gravemaskinfører (har 8-tonner til småarbeid og 20-tonner til større arbeid). Han tar på seg i all hovedsak tomtearbeid, herunder planering. Det må være snakk om meget vanskelig eller stor tomt for en slik sum kun for planering eller så har dere valgt en veldig dyr entreprenør. 

Anonymkode: 5ab17...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har enebolig med svær tomt rundt. Hagen er bare en gjengrodd jungel og ubrukelig slik det står nå. Har fått pris for å fikse opp og det vil komme på 1,7 millioner. Da får vi ordnet ordentlig og det blir en stor og flott hage. Er det helt tullete å høyne huslånet med 1,5 millioner for å bygge drømmehagen? 

Nei, jeg mener ikke det. 
Det å bruke høye summer på feks hage er ikke så uvanlig som det var før. Folk vil ha det pent, eksklusiv, frodig med høy grad av pryd, gjerne med «rom» følelse i hagen etc. 

Hilsen anleggsgartner med 25 års erfaring 

Anonymkode: 5c733...075

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne trengte jeg nå, vurderer å bruke 500k på å pusse opp og synes det er mye. Tydeligvis ikke😂

Anonymkode: 203e9...c30

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

når en må låne penga så er det galskap, derimot å bruke 1-1,5 mill på hagen er ikke så uvanlig. De fleste som gjør det har nok pengene.

Anonymkode: 88cae...c5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hagedesigner og har bygget mange hager i min tid, og det koster penger! Men til gjengjeld får du et uteområde som er en forlengelse av huset, som er ferdig på veldig kort tid. Etterpå er det bare å nye (og vedlikeholde)

Vi har selv kostet på uteområdet vårt en million. Da har vi gjort absolutt alt selv, med unntak av litt spregningsarbeid. Vi har jo både kunnskap og utstyr, så det er kun materialkostnader. Mulig vi har litt høyere standard enn folk flest.

Taksten på huset vårt før hagen var i underkant av 7 mill. Nå var taksten på 8,5. vi skal ikke selge, men interessant at også meglere verdsetter et funksjonelt uteområde nå.

Anonymkode: 4055b...508

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...