AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Hvis eksen skal overta felles bolig, blir ikke det rett at h*n også skal betale tinglysningsgebyret? Har ikke felles barn, og har bodd sammen i 1,5 år. Er enig i sum, men jeg er uenig i at jeg skal dele på gebyret. Hva er vanlig her? Anonymkode: f3a1b...774
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Den som kjøper tar kostnaden, selvfølgelig. Anonymkode: f5be0...131 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Hvorfor skulle dere ikke dele på det? Anonymkode: d5a5a...ceb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor skulle dere ikke dele på det? Anonymkode: d5a5a...ceb For det er ikke jeg som ønsker å kjøpe boligen. Jeg lar ham kjøpe til meglertakst pga at han vil bo der med barna sine. Hadde det blitt lagt ut kunne det gått høyere (ingen garanti selvfølgelig), så jeg syntes ikke det er rett at jeg skal spleise på gebyret. (Ja, vet at jeg hadde måtte delt på meglerutgifter, men da ville det kunne huset ble solgt for mer.) Kan ikke finne noen plass der det står hvem som er ansvarlig for gebyret. ts Anonymkode: f3a1b...774 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor skulle dere ikke dele på det? Anonymkode: d5a5a...ceb Fordi TS må betale tinglysningsgebyr når h*n kjøper seg ny bolig? Anonymkode: 65a18...6f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 Kjøper betaler. Jeg regner med at det er større summer å diskutere enn disse 500 kronene. Anonymkode: e4bb7...8cc 1
Diskulis Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 I teorien er det avtalefrihet på hvem som betaler, men i praksis er det så og si alltid kjøper som betaler for tinglysing av nytt skjøte. Du må jo tinglyse den boligen du kjøper deg, og skal ikke behøve å betale for begge deler. Hadde dere solgt til på markedet til andre, hadde tinglysingen vært endel av dems omkostninger. Jeg dekket gebyret når jeg kjøpte ut ex’en, var ikke noe jeg vurderte å kreve av han. Hvis han derimot hadde krevd full salgsprosess for å sjekke hva markedet ville gi, måtte han selvfølgelig bidratt med halvparten av megler/salgskostnadene. Men tinglysingen hadde jeg fortsatt tatt selv, hvis jeg endte opp med å kjøpe det da og. Det er for meg et soleklart «kjøpergebyr». 2
Diskulis Skrevet 10. mai 2024 #9 Skrevet 10. mai 2024 Husk også at hvis dette er selveierbolig må det betales ny dokumentavgift på andelen av boligen han tar over, fort noen titusen det. Eneste måte for samboere å unngå avgiften er å ha felles barn, eller å ha bodd på samme folkeregistrerte adresse i minst to år. Virket ikke som noen av delene slo inn for dere. Det er også en avgift som i teorien er avtalefrihet på, men i praksis kjøpere alltid tar (den som krever tinglysing er den som får regninga). 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #10 Skrevet 10. mai 2024 Du spør om tinglysingsgebyr, men mener du egentlig dokumentavgiften? Tinglysningsgebyret er vel på 540 kroner, så det kan ikke være mye å krangle om. Anonymkode: eee58...807 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #11 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For det er ikke jeg som ønsker å kjøpe boligen. Jeg lar ham kjøpe til meglertakst pga at han vil bo der med barna sine. Hadde det blitt lagt ut kunne det gått høyere (ingen garanti selvfølgelig), så jeg syntes ikke det er rett at jeg skal spleise på gebyret. (Ja, vet at jeg hadde måtte delt på meglerutgifter, men da ville det kunne huset ble solgt for mer.) Kan ikke finne noen plass der det står hvem som er ansvarlig for gebyret. ts Anonymkode: f3a1b...774 Jeg betalte ikke noe gebyr da eksmannen overtok min andel av boligen. Det er vel naturlig at det er kjøper som betaler gebyr. Anonymkode: 30286...92c
Gjest Gentleman59 Skrevet 10. mai 2024 #12 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis eksen skal overta felles bolig, blir ikke det rett at h*n også skal betale tinglysningsgebyret? Har ikke felles barn, og har bodd sammen i 1,5 år. Er enig i sum, men jeg er uenig i at jeg skal dele på gebyret. Hva er vanlig her? Anonymkode: f3a1b...774 500 kroner? Seriøst?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #13 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kjøper betaler. Jeg regner med at det er større summer å diskutere enn disse 500 kronene. Anonymkode: e4bb7...8cc Siden de har bodd sammen i under to år, så blir det ordinært gebyr som ved kjøpe av annen bolig. Anonymkode: 0ef62...3ca
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #14 Skrevet 11. mai 2024 Gentleman59 skrev (16 timer siden): 500 kroner? Seriøst? Nei, de har bodd sammen i under to år, da blir gebyret likt som ved kjøp av bolig. Kan bli opp mot 100 000 kr det. Anonymkode: 0ef62...3ca
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #15 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden de har bodd sammen i under to år, så blir det ordinært gebyr som ved kjøpe av annen bolig. Anonymkode: 0ef62...3ca AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, de har bodd sammen i under to år, da blir gebyret likt som ved kjøp av bolig. Kan bli opp mot 100 000 kr det. Anonymkode: 0ef62...3ca Edit: det heter visst dokumentavgift, men resten av svaret er likt. Det blir dokumentavgift når de har bodd sammen i under to år. Anonymkode: 0ef62...3ca
Gjest Gentleman59 Skrevet 11. mai 2024 #16 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, de har bodd sammen i under to år, da blir gebyret likt som ved kjøp av bolig. Kan bli opp mot 100 000 kr det. Anonymkode: 0ef62...3ca Da mener du dokumentavgift ikke sant? Jeg snakker om tinglysningsgebyr. https://www.kartverket.no/eiendom/dokumentavgift-og-gebyr/tinglysingsgebyr
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #17 Skrevet 13. mai 2024 Skrev feil opprinnelig, mente dokumentavgift. ts Anonymkode: f3a1b...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå