AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Del Skrevet 10. mai 2024 For noen år siden klippet jeg en grein fra en rypsbusk og en solbærbusk. Fordi jeg kun har balkong, gjorde jeg den i en stor plantepotte. Det vokser blader hvert år, men ingen blomster/frukter ennå. Vil det skje automatisk etter noen år eller må jeg gjøre noe for det? Anonymkode: 24739...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 10. mai 2024 #2 Del Skrevet 10. mai 2024 Min erfaring er at spesielt solbær er lette å stiklingsformere og også få til å produsere bær. Skulle jeg gjette noe så er det for lite jord eller utilstrekkelig gjødsling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Del Skrevet 10. mai 2024 Vi plantet rips utafor hytta. Det tok mange år før den vokste. I starten hadde den kanskje 15 bær.. Så eksploderte veksten. Busker lager veldig lange røtter, så det kan godt være at det ikke går an å plante i potter. Med mindre vi snakker om 50-liters krukke.. Anonymkode: 8ed43...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 10. mai 2024 #4 Del Skrevet 10. mai 2024 Virker som de bruker lang tid før det kommer noe særlig. Satte stiklinger jer for 4 år side. Og i fjord var det bare noen få bær. Håper det blir mer etterhvert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #5 Del Skrevet 10. mai 2024 De bærer mest på grener som er 3 til 5 år gamle, så 5 år gamle greiner burde klippes (om vinteren). Da setter den nye skudd fra rota og man får tynnet ut så mer lys og luft kommer mellom greinene, og man forebygger sykdom. Men de bruker selvfølgelig noen år på å utvikle rotsystemet først dersom du har klippet stiklinger. De trenger ikke voldsomt store potter, men da må man være ekstra påpasselig med vanning og gjødsling. I tillegg er rotsystemet mer utsatt for frostskader jo mindre potta er. Og så er det faktisk litt individuelle forskjeller, har du tatt stikling av en plante som bærer dårlig vil din også bære dårlig. Anonymkode: efae2...4b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Del Skrevet 11. mai 2024 Takk for alle svarene De er grener av to busker. Jeg plantet den første for ca 5 år siden. Den andre i fjor. Plantene ser bra ut hvert år. Men som nevnt, ingen blomster. De siste årene virket det som om plantene alltid startet litt senere enn buskene jeg ser i området. Men i år er annerledes. Plantene ser ut til å vokse raskt, tidlig, litt tidligere enn buskene jeg ser i området. Jeg er typen som blir veldig glad av veldig små ting. Så etter 5 år med tålmodighet vil selv 1 blomst gjøre meg veldig glad. Hehe. Jeg hadde en nabo som var veldig negativ og sa at den aldri ville få blomster/frukt. Derfor ville jeg nesten gi opp i år. Det er fint å lese at plantene oppfører seg "normalt" og vil trolig gi blomster/frukt i år eller i løpet av noen år. Takk for hjelpen. Anonymkode: 24739...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå