Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal kjøpe bolig - og er ansatt i staten så kan få gunstige vilkår i SPK. Der kan man dog kun låne inntil 2,3 mill (fast grense for alle - jeg prøver altså ikke å låne utover det jeg  har råd til å finansierere). Jeg kan/må låne ca. 3-400 000,- til. 

Mulig dumt spørsmål men jeg lurer på er om dette går an/er lov å låne 2,3 gjennom SPK og resten i en annen bank? Klarer ikke finne et veldig konkret svar - men regner med andre som jobber i staten har vært borti samme problemstilling 🙂

Takk!

Anonymkode: 2327c...990

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Det er helt uproblematisk så lenge du har inntekt til å betjene det og sikkerhet for lånet.

Det eneste man må tenke på er at den ene banken skal ha 1.prioritetspant og den andre banken skal ha 2.prioritet. Jeg anbefaler at du gir SPK 2.prioritetspant, da lån der ikke koster noe mer selv om de har 2.prioritet. I private banker påvirker det ofte prisen på lånet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

SPK godtar andreprioritet på lån, så det går helt fint å ta beløpet utover 2,3 i en anna bank-gitt at du får lån. Lånebeløpet i SPK er forresten oppe til forhandling i år, så det kan være det økes

Anonymkode: 8c1c7...53f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme løsning som deg, med nesten akkurat samme beløp. Det fungerer helt topp :) 

Anonymkode: d817b...7ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Godt å høre, tusen takk for svar :D Krysser fingre beløpet i SPK øker grensen snart :) noen som vet når det skal opp til forhandling?

Skrevet

Private banker vil oftest ha 1.prioritet på lånet, men det går greit siden SPK ikke krever det.

Har ikke sjekket SPK renten i det siste, mener å huske den er blitt mye dårligere siste årene og ligger tettere opptil de billigste bankene. Kan være du får ei elendig rente i private banker på den ekstra lånesummen på noen hundre tusen. Bankene ønsker store lån så de tjener godt. Så du må se hvilken rente du får på den ekstra summen, og regne på om du egentlig går i pluss på det, eller om det er bedre å samle hele lånet annet sted selv om de ikke har like lav rente som SPK.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her: Godt å høre, tusen takk for svar :D Krysser fingre beløpet i SPK øker grensen snart :) noen som vet når det skal opp til forhandling?

Den blir forhandla sammen med resten av lønnsoppgjøret i staten. Dvs i partallsår (hovedoppgjørene)

Anonymkode: 8c1c7...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...