Gå til innhold

Forandring i vennskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ei venninne som jeg har kjent i 10 år. Vi har møtes av og til og 1 gang i måneden møtes vi og drikker vin. Men de siste månedene har jeg ikke hatt lyst til det. Grunnen er at jeg har begynt på medisiner pga leddsmerter og sist jeg drakk ble jeg dårlig. Føler at det er ikke verdt å ødelegge frihelg med å drikke å bli dårlig. 

Etter at jeg takket nei ett par ganger så har ting forandret seg. Jeg hører ikke mye fra henne som før og når jeg tar kontakt så er hun kort. Jeg vet at hun setter pris på disse kveldene, men jeg må tenke på meg selv nå. Eller gjør jeg feil?

Anonymkode: 8037c...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Tenke på deg selv" betyr da ikke å ghoste en venninne? Hvorfor ikke bare si at du går på medisiner som dårlig lar seg kombinere med alkohol, så du vil gjerne møte henne, men du må drikke alkoholfritt. Kjære folk så vanskelig du gjør deg. 

Anonymkode: 5c0d3...df5

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt henne om smerter og medisinbruk og sammenhengen med drikking og foreslått alternativ for treff, eller har du bare meldt avbud? Det er vanskelig å ha forståelse for noe man ikke vet om, og da kan fort hun føle seg minst like avvist som du gjør.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fortalt årsaken ja 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ei venninne som jeg har kjent i 10 år. Vi har møtes av og til og 1 gang i måneden møtes vi og drikker vin. Men de siste månedene har jeg ikke hatt lyst til det. Grunnen er at jeg har begynt på medisiner pga leddsmerter og sist jeg drakk ble jeg dårlig. Føler at det er ikke verdt å ødelegge frihelg med å drikke å bli dårlig. 

Etter at jeg takket nei ett par ganger så har ting forandret seg. Jeg hører ikke mye fra henne som før og når jeg tar kontakt så er hun kort. Jeg vet at hun setter pris på disse kveldene, men jeg må tenke på meg selv nå. Eller gjør jeg feil?

:klo:

Så dere møtes typisk enten bare dere to eller med andre en gang i måneden. Vanligvis, men trolig langt fra alltid (man er da syk, har planer, er gravid etc gjennom livet) drikker dere vin. Nå kan du ikke drikke vin. Så da har du, heller enn å ta med deg en flaske cola eller en god alkoholfri øl valgt å avlyse?

Selvsagt påvirker det valget vennskapet deres, ts. Om noen avlyste en vitale med meg under det meget tynne påskuddet «kan ikke drikke vin» så ville jo jeg også tatt hintet. Folk er ikke dumme, ts. Det du sier ved å avlyse er «jeg gidder ikke sosialisere med deg uten vin». Som jo har som eneste løsning å avvikle vennskapet.

Anonymkode: 041e0...b1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fortalt årsaken ja 

Men hvem av dere synes vinen er så viktig at det eneste alternativet er å droppe å treffes? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du foreslått å spise eller se en film for eksempel istedenfor??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk droppet venner som kun vil henge dersom alkohol er involvert. Jeg er ikke totalt avholds, men jeg orker ikke å omringe meg med mennesker som på død og liv må ha de vinglassene for å ha en «jentekveld». Foreslå at dere møtes for en filmkveld med smågodt, eller annen snacks og kos?

Anonymkode: c96f5...ac8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du foreslått å gjøre noe annet hyggelig sammen i stedet?

Det burde jo hun også gjøre, om hun er en god venn, når hun vet du ikke vil drikke og hvorfor.

Men om hun ikke blir med på ting som ikke innebærer vin, så er ikke denne venninnen egentlig en venn dessverre - men ønsker seg mer bare en drikkekompis.

Mulig hun har utviklet et alkoholproblem….?

Ville foreslått alternativ aktivitet, og kanskje vært på hugget å invitere selv først. 

Anonymkode: 8d6d9...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke går en tur eller spise lunsj sammen i stedet da? Virker rart å bare takke nei.

Anonymkode: 34c62...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er en gjeng damer som treffes ofte. De fleste drikker noen glass alkohol, mens jeg tar kanskje bare ett glass og går over til alkoholfritt. Jeg går også på sterke medisiner som ikke ble kombineres med alkohol

Vi har også ei venninne som går på immunterapi og holder seg også unna alkohol. Alle her forstår, ingen spør og graver 

Jeg kan fint gå ut på byen uten å drikke alkohol. Kjøper alkoholfritt (litt diskre). Og ingen stiller mange spørsmål til meg hvorfor jeg ikke drikker alkohol

Det er fortsatt lov til å både gå ut, leve livet og treffe venner selv om man ikke drikker alkohol 

Anonymkode: 41c77...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...