Gå til innhold

Er det veldig lytt i norske blokker?

Aristoteles

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 13.34):

Det er i hvert fall ikke sant. 

Anonymkode: 3ceb9...520

Kan skrive under på det, da jeg bor i en betong- blokk. Du hører godt at naboen roper og at folk går på toalettet, pga åpninger i veggen og på badet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mari Y skrev (38 minutter siden):

Kan skrive under på det, da jeg bor i en betong- blokk. Du hører godt at naboen roper og at folk går på toalettet, pga åpninger i veggen og på badet. 

Jeg også, bygget i 1960. Tissestråle, snorking, skuffer som slenges igjen på kjøkkenet...dører som lukkes, trinnlyd. Her bor vi sammen! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg endelig flytte fra eldre blokk leilighet🥳😆pgr av støy. 

Anonymkode: ce04a...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut Airbnb i de type blokker du har lyst til å flytte til. Da kan du sove der noen dager, og fort finne ut om det er aktuelt eller ikke. Du får også følt litt på oppgang og livet i blokka uten at alt er striglet og klart til en 15 minutters visning. Kanskje leiligheten du leier ikke er lik den du evt kjøper, men lydisoleringen finner du jo ut av. 

Anonymkode: 924ba...4d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste forresten at naboen min var gravid samtidig som hun fant det ut selv. Hun kasta opp hver morgen, og jeg hørte det innmari godt 😅 Hun sa senere at hun begynte å kaste opp, og tok en test først etter noen dager. Dermed visste jeg det til og med før henne 😅😅 Livet i blokk er å dele med andre mennesker. Sånn er det jo bare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er lytt. Har bodd i blokk fra 30-tallet, 60-tallet, 70-tallet og 2000-tallet. Alt er lytt. Tror ikke de nyeste blokkene er mindre lytt for de koster ikke på ekstra materialer og betong fører lyd. Vet ikke om også ventilasjonsanlegg og dårlige, nye vinduer også kan forårsake lydforurensing. 
Hvis du skal ha fred og ro er det kun enebolig, gjerne med naboer på en viss avstand, som er eneste mulighet. Så fremt man ikke har mulighet til og legger ekstra penger i å isolere da. 

Anonymkode: 666ee...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler deg å sjekke ut Airbnb i de type blokker du har lyst til å flytte til. Da kan du sove der noen dager, og fort finne ut om det er aktuelt eller ikke. Du får også følt litt på oppgang og livet i blokka uten at alt er striglet og klart til en 15 minutters visning. Kanskje leiligheten du leier ikke er lik den du evt kjøper, men lydisoleringen finner du jo ut av. 

Det er jo helt håpløst. Det er naboene du får der du flytter som avgjør om det er levelig eller ikke, dette klarer du ikke finne ut på visning. Noen høres nesten ikke, mens andre høres veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i blokk fra 1970 tallet, og bodde i en blokk fra 2010 en periode. Blokka fra 1970 var relativt lytt, men ikke uutholdelig. Blokka fra 2010 var omtrent helt stille. Kunne høre om naboen slamra med ytterdøra, men lite annet. Bor i rekkehus fra 80 tallet nå, og det er mer lytt her - selv fra ute i nabolaget, ikke engang fra naboen som bor vegg-i-vegg.

Anonymkode: 5f9f8...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i både gamle og nye blokker. Kan omtrent ikke komme på noen ganger jeg har hørt en nabo.

Er nok mest flaks.

Anonymkode: 0ed99...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighetskompleks av Trysilhus:

Annen hver søndag i oddetallsuker, har naboen sengekos.

Mandagen derpå, etter skolen kommer nemlig ungene etter mamma/pappa-uke.

Så ja, det er lytt..

Anonymkode: a5165...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 10.48):

Jeg har reagert på det samme. Bodde 10 år i utlandet. Flere forskjellige boligblokker. Aldri hørt så mye som et pip fra noen naboer overhodet. Samtidig leste jeg så mange tråder her på KG om bråkete naboer.

For et par år siden flyttet jeg tilbake til Norge, og da merket jeg også det. Det er faktisk ganske lytt. Har heldigvis stille naboer, så det plager meg ikke, men jeg ble overrasket over at jeg kunne høre dem gå på gulvet innimellom.

Anonymkode: 0ed99...281

Har bodd i utlandet og en stund plaget av naboer over meg som støyet sen kveld/natt, så jeg måtte gi beskjed og det roer seg heldigvis.

Men ja, her i Norge har jeg hørt lyder helt ned til et nys. Skulle tro det var i samme rom. Men det var naboen på andre siden av veggen, i 30-tallsblokk! Hørte mye annet der også.  Bor i nyere bygg nå, og har naboer som jeg tror knapt sover. De må skyve på stoler, ta oppvasken og spille musikk og div annet til alt fra 00-01 om natta i ukedager og fra 06 om morgenen i helger , og en tosk måtte måke snø ved å skyve måkebrett flere ganger inn på veggen til soverommet mitt en søndag kl.0630. Hvorfor klarer ikke folk å tenke at de må ta hensyn når de bor så tett på andre? Jeg vant til å tenke over når jeg gjør ulike ting for ikke å være en plage. Og skulle være det noen gang så ville jeg gjerne fått beskjed. 

Anonymkode: 666ee...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at terskelen burde vært lavere for og å kaste ut bråkete naboer som ikke tar seg sammen når de får beskjed om og å roe seg. Men det sagt: Gå frem hyggelig i starten. Hjelper ikke det, så kan man evt kontakte Støyforeningen og be om støymåler. Pass også på og å ha sound recorder så man kan ta opp støy 

Endret av Mari Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en blokk fra 50-tallet i Oslo. Under korona så gikk naboen min bananas og festet maaaasse. Jeg og flere naboer holdt på å klikke.. Jeg bor rett under han og hørte ALT de snakket om, ALT, ordrett. Og de holdt på til 1-2 på natta. Han har sluttet nå da, for mange av oss klagde etter hvert.. greit når det sklir ut en gang, men hver fredag og lørdag i ukevis.. da er tålmodigheten tynnslitt og folk er sinna.. Jeg kan høre han åpne verandadøra og når han går rundt i det jeg tror er stua 😌

Anonymkode: 27958...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et nytt boligkompleks, har toppleilighet.

Det er veldig stille her, hører ingenting til naboer. Blir nesten forbauset når jeg hører summingen og merker at det bor masse folk her når jeg sitter ute på verandaen, først da er det mulig å høre noen.

Anonymkode: 0063b...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...