Gå til innhold

Er det veldig lytt i norske blokker?

Aristoteles

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Dere må bare gå for en nyere blokk. Selv bor jeg i en fra 2007, og det er betydelig mye roligere der enn i eneboligen jeg bodde i før. Der var det stadig bråk fra naboer, enten det var mekking på bil, høytrykksspyling, snekring, bruk av motorsag, plenklipping, festing… I blokka hører jeg som regel ikke et pip, har bodd der i 13 år og vet f.eks. fremdeles ikke om det bor folk i leiligheten over meg 😅

Anonymkode: e3093...745

Fordi det virker som at det er noe bedre i nye blokker, men ikke i alle, og da vet jeg ikke hva vi får uten å ha prøvebodd først. I tillegg må man være heldig med naboer etc., for av det jeg leser her, så er det en del lytt også der det egentlig er grei lydisolering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blokka jeg bor i er veldig lytt, men det er mest pga at jeg spiller høy musikk ofte. 😅

Anonymkode: 9401e...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Aristoteles said:

Fordi det virker som at det er noe bedre i nye blokker, men ikke i alle, og da vet jeg ikke hva vi får uten å ha prøvebodd først. I tillegg må man være heldig med naboer etc., for av det jeg leser her, så er det en del lytt også der det egentlig er grei lydisolering.

Man er ganske prisgitt naboer og hvordan bolig er bygd når man bor tett, ja. Vær obs på at dette også kan gjelde rekkehus - hos mine foreldre i nyere rekkehus hørte man veldig godt når naboene gikk i trappene. Hos søster (litt eldre rekkehus), hører man også en del lyd fra naboer på begge sider.

Anonymkode: 84649...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i blokk fra 2019. Hører ingenting fra naboene, bortsett fra når det borres i betongen, men det sier seg selv at det vil høres. Det kan også høres om barn løper hardt over gulvet, men vi har ikke småbarn boende i blokka.

Det var mer lytt mellom naboene da jeg bodde i enebolig på byggefelt.

Anonymkode: 440f0...08d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Bor du i gamle blokker, så er det ofte ganske lytt. Det samme gjelder ift betong 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (På 10.5.2024 den 9.28):

Har vært vant til å bo i enebolig fra jeg var liten. Ble skilt da jeg var 49 og måtte flytte i blokk for første gang i livet. Det er en blokk fra 1973 og det er så lytt at privatliv er ikke-eksisterende. Jeg hater hvert minutt der og det går utover min fysiske og psykiske helse. 

Naboer som driter i ordensregler, støy, bråk, oppussing, unger som hopper fra møbler og ned på gulvet, sparkesykler over gulvet, matlukt, krangling, hyling og skriking etg.

Naboene under er sjeldent stille før kl 0030-0100 og naboen over står opp kl 0500. Naboene vegg i vegg har en unge på 16 mnd og fikk en unge til i påsken, så der er det hyling omtrent 24/7.

Jeg har aldri hatt søvnproblemer før jeg flyttet i blokk og heller ikke vært plaget med daglig hodepine. 

Dessverre ikke lett å flytte et annet sted når man bor i Oslo og må leve på en "vanlig" inntekt.

Ja, det kan være frustrerende. Prøv støy- kansellerende hodetelefoner, evt hørselvern. Om noe kan man også kontakte Støyforeningen 🙂. https://www.stoyforeningen.no/.

https://dl.wish.com/8YE7Y.

Veldig fine. Fåes kjøpt på Ali Express, også. 

Samt, på internett er det masse informasjon om hva man kan gjøre for og å dempe støyen. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i en lavblokk fra 80-tallet, og ja jeg hører at det bor barn både under meg og ved siden av meg, men det er ikke veldig lytt her. Jeg hører innimellom også en vaskemaskin som sentrifugerer. Litt lyd må man regne med når man bor så tett. Jeg har ingen over meg da, så vet ikke hvordan det er her.

Jeg liker godt å bo i blokk, slippe unna alt utendørs vedlikehold, snømåking og slikt. Syns dessuten det var mer lytt i rekkehuset jeg bodde i tidligere, hørte naboene mye mer der.

Anonymkode: d035d...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bor i en lavblokk fra 80-tallet, og ja jeg hører at det bor barn både under meg og ved siden av meg, men det er ikke veldig lytt her. Jeg hører innimellom også en vaskemaskin som sentrifugerer. Litt lyd må man regne med når man bor så tett. Jeg har ingen over meg da, så vet ikke hvordan det er her.

Jeg liker godt å bo i blokk, slippe unna alt utendørs vedlikehold, snømåking og slikt. Syns dessuten det var mer lytt i rekkehuset jeg bodde i tidligere, hørte naboene mye mer der.

Helt riktig. Men spørsmålet er jo egentlig hvor mye. Samt, når jeg søker det opp finnes det en hel masse man kan tilpasse. At man forsøker en saklig tilnærming til naboen, så sant de ikke er helt sprø eller har store rusproblemer, tror jeg kan  være fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nabo i etg over hvor jeg hører samtalene hun har med sønnen sin. Nabo som bor på siden hører jeg også samtalene til. Og det er ikke vegg-i-vegg engang. Hører også når nabolagets store alkis drikker seg full og har telefonsamtaler høylydt på balkongen sin. Men verst er de i etg over som aldri er stille om nettene. Da er TV-ene så høyt på at jeg kan finne ut hva de ser på Netflix. De går på do minst en gang i timen i tillegg, så kan ikke sove før de har lagt seg og de er to store TV-slaver begge to. Hus og boliger i Norge er dårlig bygd, dårlig isolert og det er alltid brukt billigste, raskeste løsning. Noe herk rett og slett. Og dette betaler folk dyrt for. 

Anonymkode: f393a...588

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nabo i etg over hvor jeg hører samtalene hun har med sønnen sin. Nabo som bor på siden hører jeg også samtalene til. Og det er ikke vegg-i-vegg engang. Hører også når nabolagets store alkis drikker seg full og har telefonsamtaler høylydt på balkongen sin. Men verst er de i etg over som aldri er stille om nettene. Da er TV-ene så høyt på at jeg kan finne ut hva de ser på Netflix. De går på do minst en gang i timen i tillegg, så kan ikke sove før de har lagt seg og de er to store TV-slaver begge to. Hus og boliger i Norge er dårlig bygd, dårlig isolert og det er alltid brukt billigste, raskeste løsning. Noe herk rett og slett. Og dette betaler folk dyrt for. 

Anonymkode: f393a...588

Her bør du finne ut av hva du skal gjøre. Og å ha på TV- en for fullt midt på natta er klare ordensforstyrrelser. Mulig de ikke vet at det bråker når de har på TV- en så høyt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vel ikke norske blokker er mer lytte enn andre blokker, men det kommer veldig an på hvordan de er bygget og ikke minst NÅR. Det er store variasjoner mtp kvaliteter og byggeår... 

Anonymkode: a7610...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gamle blokkene er vel de som er mest lytt. Husker jeg overnattet hos en venninne når jeg var yngre. Der hørte man når naboparet kranglet og man hørte når de ble venner igjen etterpå🫣

Har ei venninne som bor i ei nyere blokk nå fra 2018. Der driver naboen over å bråker på natten, noe hun hører og som vekker henne. Virker likevel ikke som det er fullt so bråkete. 

Anonymkode: 9f957...34f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kommer an på byggeår og hvem som bor der. Det at du hører naboene mindre i blokk betyr mest at du har naboer som er veldig stille. 

Anonymkode: 3ceb9...520

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bodde mange år i blokk fra 70-tallet, der hørte jeg svært lite. Unntaket var oppussing, høy musikk på en sjelden fest, hvis naboen over gikk med hæler på tregulv osv. Dette var også i et generelt rolig nabolag utenfor bykjernen.

Kjæresten bor i en moderne blokk fra 2010-tallet i en mer urban og levende bydel. Her hører jeg mye mer hverdagsstøy som diskusjoner, barnelek, sengeaktiviteter osv.

Vanskelig å si om det er byggemåten og/eller nabolaget som har mest å si.

Anonymkode: 0fb00...520

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utbyggere sparer på lydisolering, så vidt de holder kravene. Beste å lydisolere før du flytter inn i blokk. Om man kjøper leilighet for flere millioner er det verdt å bruke hundre tusen på lydisolering.

Anonymkode: 46146...153

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kommer an på byggeår og hvem som bor der. Det at du hører naboene mindre i blokk betyr mest at du har naboer som er veldig stille. 

Nja, det kommer selvfølgelig an på naboene, men i rekkehuset hørte jeg vekkerklokka til naboen om morgenen og tydeligere samtaler enn jeg gjør i blokka her, selvom vi er vegg i vegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bodde mange år i blokk fra 70-tallet, der hørte jeg svært lite. Unntaket var oppussing, høy musikk på en sjelden fest, hvis naboen over gikk med hæler på tregulv osv. Dette var også i et generelt rolig nabolag utenfor bykjernen.

Kjæresten bor i en moderne blokk fra 2010-tallet i en mer urban og levende bydel. Her hører jeg mye mer hverdagsstøy som diskusjoner, barnelek, sengeaktiviteter osv.

Vanskelig å si om det er byggemåten og/eller nabolaget som har mest å si.

Anonymkode: 0fb00...520

Gamle betongblokker er det ofte mindre støy i, ettersom betong herdes med årene og blir mer støydempende dess eldre den blir.

Anonymkode: b0863...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i blokk fra 2003. Hører naboene kun om de snekrer eller borrer, noe som er ytterst sjeldent. Gange, musikk, tv, at vaskemaskin går, hundebjeff osv høres ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gamle betongblokker er det ofte mindre støy i, ettersom betong herdes med årene og blir mer støydempende dess eldre den blir.

Anonymkode: b0863...261

Det er i hvert fall ikke sant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, det kommer selvfølgelig an på naboene, men i rekkehuset hørte jeg vekkerklokka til naboen om morgenen og tydeligere samtaler enn jeg gjør i blokka her, selvom vi er vegg i vegg.

Igjen, kommer an på byggeår og byggemetode/hva slags type isolering. Og vekkerklokka til naboen i rekkehuset kan ha vært langt kraftigere enn der du bor nå, og snakke mye høyere. Jeg har bodd i blokk hvor jeg ikke har hørt naboene, for å så få ny nabo som jeg har hørt VELDIG godt. 

Noen snakker mer/høyere, tramper hardere, slenger mer med dører, mens andre er lavmælte og roligere. Å bo tett på andre og hvorvidt man hører mye/lite, er flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...