Gå til innhold

Er det veldig lytt i norske blokker?

Aristoteles

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett mange innlegg på KG om bråkete naboer i blokk, og det er alt fra "Skyller ned i do døgnet rundt" til "barn løper over gulvet", så lurer jeg på om det er veldig lytt i norske blokker. Selv har jeg alltid bodd i enebolig i Norge, men bodd utenlands i betongblokk, og der hørte vi knapt nok naboene gå forbi i gangen.

Spør fordi vi i løpet av de neste 3-4 årene planlegger å selge eneboligen, og å flytte til blokk er et alternativ. Men det er det jo ikke om man lever i et støyhelvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bor i blokk bygd ca 1970.

JA, det er lytt 😭

Anonymkode: 1270b...d8b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, hilsen en som akkurat ble vekket av banking i naboleilighet. Men de pusser opp da. Vanligvis hører jeg ikke så mye. Bor i øverste etasje i en lavblokk. Vil anbefale toppetasjen. Mindre støy. 

Anonymkode: 8747e...53d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i blokk fra 1972. Hører særdeles lite, men det er fordi jeg har pusset opp. Veggene mellom rommene var ikke isolert f.eks så vi da vi åpnet de. Så her var det nok mer lytt og mer lyd på en annen måte før. Vi har også isolert under gulvet. 

Hører lite eller ingenting fra rør. Har vært i nyere blokkleiligheter der man hører at naboen trekker i snoren og lar vasken renne. 

Anonymkode: 461b6...f29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vant til å bo i enebolig fra jeg var liten. Ble skilt da jeg var 49 og måtte flytte i blokk for første gang i livet. Det er en blokk fra 1973 og det er så lytt at privatliv er ikke-eksisterende. Jeg hater hvert minutt der og det går utover min fysiske og psykiske helse. 

Naboer som driter i ordensregler, støy, bråk, oppussing, unger som hopper fra møbler og ned på gulvet, sparkesykler over gulvet, matlukt, krangling, hyling og skriking etg.

Naboene under er sjeldent stille før kl 0030-0100 og naboen over står opp kl 0500. Naboene vegg i vegg har en unge på 16 mnd og fikk en unge til i påsken, så der er det hyling omtrent 24/7.

Jeg har aldri hatt søvnproblemer før jeg flyttet i blokk og heller ikke vært plaget med daglig hodepine. 

Dessverre ikke lett å flytte et annet sted når man bor i Oslo og må leve på en "vanlig" inntekt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd i en nyere betongblokk, der var det ikke spesielt lytt. 

Nå bor jeg i en eldre blokk, der er det tynne vegger mellom leilighetene på siden. Men ikke sånn at jeg hører folk snakke liksom, men hører skritt og høye nys og om de spiller musikk. Så det er egentlig litt lytt her, men jeg har rolige naboer. Får de seg barn eller begynner å feste hardt eller krangle høylytt, så sliter jeg.

Som student bodde jeg i en eldgamme og kjip blokk hvor det i tillegg var satt opp syltynne vegger for å lage flere rom enn det var opprinnelig. Der hørte man når naboen feis, eller pustet for høyt omtrent.

Vil du ikke ha det lytt, så gå for noe nytt.

Anonymkode: 53ba7...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Aristoteles skrev (18 minutter siden):

Etter å ha sett mange innlegg på KG om bråkete naboer i blokk, og det er alt fra "Skyller ned i do døgnet rundt" til "barn løper over gulvet", så lurer jeg på om det er veldig lytt i norske blokker. Selv har jeg alltid bodd i enebolig i Norge, men bodd utenlands i betongblokk, og der hørte vi knapt nok naboene gå forbi i gangen.

Spør fordi vi i løpet av de neste 3-4 årene planlegger å selge eneboligen, og å flytte til blokk er et alternativ. Men det er det jo ikke om man lever i et støyhelvete.

Bodde i blokk flere ganger ,noen år og det var veldig lytt. Hørte når de under tisset, snakket(hva de sa),gikk i døren, telefon ringte osv.

Boligblokker fra 1964 og 1984.

Ville valgt nyere om jeg skulle flyttet fra huset!

Anonymkode: d5b5a...a0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på alderen på blokka. Bor selv i leilighet fra 2002, og det er ikke lytt mellom leilighetene. Jo nyere jo bedre.

Anonymkode: 24cc7...556

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i bygård/blokk fra 30-tallet, og bygård fra 20-tallet nå. I begge disse hørte jeg lite lyd fra naboer, særlig sistnevnte.

Jeg tror dette særlig var et problem fra 50-tallet og fremover. Vet ikke hvordan det er med de gamle 1800-talls gårdene, men har inntrykk av at det da typisk er mer lytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd i en blokk fra 70-tallet hvor soverommet lå vis-a-vis naboens bad. Var såpass lytt der at jeg kunne høre når naboen fjertet. 

Anonymkode: 055dc...802

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokka jeg bor i er fra 1966. Hører veldig godt når noen er i oppgangen, men hører sjelden noe særlig fra naboleilighetene, annet enn støvsuging fra naboen rett over. En av naboene roper tidvis (høres sint ut) - det høres veldig godt og er skikkelig ubehagelig. Og så er det en unge her (tror jeg) som uler - det høres også godt. Så det som høres er typisk når noen er unormalt høylytte.

Anonymkode: 84649...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i blokk bygd i 1965 hører ingenting av naboene.

Anonymkode: 038a8...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Aristoteles said:

Jeg har reagert på det samme. Bodde 10 år i utlandet. Flere forskjellige boligblokker. Aldri hørt så mye som et pip fra noen naboer overhodet. Samtidig leste jeg så mange tråder her på KG om bråkete naboer.

For et par år siden flyttet jeg tilbake til Norge, og da merket jeg også det. Det er faktisk ganske lytt. Har heldigvis stille naboer, så det plager meg ikke, men jeg ble overrasket over at jeg kunne høre dem gå på gulvet innimellom.

Anonymkode: 0ed99...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i en blokk som ble bygd i 2014. I et rom, så kan jeg høre når vaskemaskinen sentrifugerer til den ene naboen, ellers hører jeg ingenting, heller ikke fra leiligheten over meg. 

Anonymkode: 04b36...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forplanter bråk seg? En familie med barn flyttet inn i oppgangen ved siden av. Etter at de flyttet inn så hører jeg mye mer lyder enn før. Vanskelig å forklare lydene, men svak dunking. Er det mulig? Jeg bor i 1 etg i en oppgang og de i 2 etg i oppgang ved siden av. 

Anonymkode: 8d407...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er super lytt og tillegg bygges det tettere og tettere slik at man får naboer ennå mer oppå seg i alle retninger. Tror det er noe man vil angre på om noen år. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sinsen skrev (1 time siden):

Jeg tror dette særlig var et problem fra 50-tallet og fremover.

Ja, jeg tror også det.  Da den store boligbyggingenbegynte etter krigen. Bor i bygård fra ca 100 år gammel, mindre støy der enn hos bekjente/slekt som bor i "gråbeinsblokker".  Spesielt etter det ble skiftet dør og dørkarm, veldig bra nå. 

Anonymkode: 6d4f6...f56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen :)

Ut fra dette, så tror jeg blokk utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aristoteles skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, alle sammen :)

Ut fra dette, så tror jeg blokk utgår.

Hvorfor det? Dere må bare gå for en nyere blokk. Selv bor jeg i en fra 2007, og det er betydelig mye roligere der enn i eneboligen jeg bodde i før. Der var det stadig bråk fra naboer, enten det var mekking på bil, høytrykksspyling, snekring, bruk av motorsag, plenklipping, festing… I blokka hører jeg som regel ikke et pip, har bodd der i 13 år og vet f.eks. fremdeles ikke om det bor folk i leiligheten over meg 😅

Anonymkode: e3093...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min blokk er fra 2007. Jeg hører ingenting fra de ved siden av eller den under. Hun over hører jeg når hunden løper/hopper, noe (ball?) spretter/mister noe i gulvet, støvsuging ol. Det er ikke et problem, men jeg priser meg lykkelig over at det ikke bor barn over meg. Det hadde gått drastisk utover trivselen min. 

Anonymkode: 1cb16...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...