AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Vi eier bolig sammen 40/60. Har felles lån på dette som vi betaler fra en konto der vi setter inn fast sum hver mnd, som går til alle regninger vedrørende huset (forsikringer, strøm osv). Han betaler 55% og jeg 45% av summen som settes inn. Jeg har alltid tenkt at jeg «eier» 40% av lånet, men en venninne av meg mener at jeg «eier» 50% av det. Vi har en samboerkontrakt skrevet hos advokat som stadfester eierbrøken vår (den er også tinglyst), samt at inntekter og utgifter til boligen skal fordeles etter denne eierbrøken. Jeg har da forstått det slik at dersom vi får leieinntekter, selger el. så vil jeg ha krav på 40% av dette, mens utgifter som lån, vedlikehold, forsikringer osv vil jeg måtte dekke 40% av. Har jeg misforstått helt her? Hvis min venninne har rett, vil jeg «miste» flere hundre tusen i EK dersom vi skiller lag og selger boligen. Anonymkode: 83da5...414
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Avtalen mellom dere avgjør. Anonymkode: 5dea6...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Det er flere måter å gjøre dette på, så her er det ikke nok opplysninger til å svare på det du lurer på. Anonymkode: 7a51a...e8c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi eier bolig sammen 40/60. Har felles lån på dette som vi betaler fra en konto der vi setter inn fast sum hver mnd, som går til alle regninger vedrørende huset (forsikringer, strøm osv). Han betaler 55% og jeg 45% av summen som settes inn. Jeg har alltid tenkt at jeg «eier» 40% av lånet, men en venninne av meg mener at jeg «eier» 50% av det. Vi har en samboerkontrakt skrevet hos advokat som stadfester eierbrøken vår (den er også tinglyst), samt at inntekter og utgifter til boligen skal fordeles etter denne eierbrøken. Jeg har da forstått det slik at dersom vi får leieinntekter, selger el. så vil jeg ha krav på 40% av dette, mens utgifter som lån, vedlikehold, forsikringer osv vil jeg måtte dekke 40% av. Har jeg misforstått helt her? Hvis min venninne har rett, vil jeg «miste» flere hundre tusen i EK dersom vi skiller lag og selger boligen. Anonymkode: 83da5...414 Du snakker om to ulike ting/scenario her. 1) har dere felles lån så er du like ansvarlig for lånet som samskyldner. Betales ikke lånet vil du og samskyldner bli krevd for hele lånet. 2) eierbrøk, tinglyst eier brøk og fordeling av utgifter er opp til dere. Og du har jo forstått avtalen dere i mellom korrekt hvis den er som du angir overfor. Anonymkode: ba545...df2 1
hekho Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 54 minutter siden, AnonymBruker said: Vi eier bolig sammen 40/60. Har felles lån på dette som vi betaler fra en konto der vi setter inn fast sum hver mnd, som går til alle regninger vedrørende huset (forsikringer, strøm osv). Han betaler 55% og jeg 45% av summen som settes inn. Jeg har alltid tenkt at jeg «eier» 40% av lånet, men en venninne av meg mener at jeg «eier» 50% av det. Vi har en samboerkontrakt skrevet hos advokat som stadfester eierbrøken vår (den er også tinglyst), samt at inntekter og utgifter til boligen skal fordeles etter denne eierbrøken. Jeg har da forstått det slik at dersom vi får leieinntekter, selger el. så vil jeg ha krav på 40% av dette, mens utgifter som lån, vedlikehold, forsikringer osv vil jeg måtte dekke 40% av. Har jeg misforstått helt her? Hvis min venninne har rett, vil jeg «miste» flere hundre tusen i EK dersom vi skiller lag og selger boligen. Anonymkode: 83da5...414 Hvis han hadde mer egenkapital enn deg, kan det stemme med 45 % / 55 % og eiebrøk 40 % / 60 %. For eksempel: Medeier Andel Lån [% av kjøpesum] Egenkapital [ % av kjøpesum] Terminbeløp/Lån [% av total] Person 1 60 % 44 % 16 % 55.00 % Person 2 40 % 36 % 4 % 45.00 % Total 100 % 80 % 20 % 100 % 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #6 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er flere måter å gjøre dette på, så her er det ikke nok opplysninger til å svare på det du lurer på. Anonymkode: 7a51a...e8c Oppgir gjerne flere opplysninger, men vet ikke hva det skulle være? ts Anonymkode: 83da5...414
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du snakker om to ulike ting/scenario her. 1) har dere felles lån så er du like ansvarlig for lånet som samskyldner. Betales ikke lånet vil du og samskyldner bli krevd for hele lånet. 2) eierbrøk, tinglyst eier brøk og fordeling av utgifter er opp til dere. Og du har jo forstått avtalen dere i mellom korrekt hvis den er som du angir overfor. Anonymkode: ba545...df2 Jeg tenker på dersom vi skiller lag. ts Anonymkode: 83da5...414
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 hekho skrev (17 minutter siden): Hvis han hadde mer egenkapital enn deg, kan det stemme med 45 % / 55 % og eiebrøk 40 % / 60 %. For eksempel: Medeier Andel Lån [% av kjøpesum] Egenkapital [ % av kjøpesum] Terminbeløp/Lån [% av total] Person 1 60 % 44 % 16 % 55.00 % Person 2 40 % 36 % 4 % 45.00 % Total 100 % 80 % 20 % 100 % Ja, han hadde mer egenkapital. ts Anonymkode: 83da5...414
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #9 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oppgir gjerne flere opplysninger, men vet ikke hva det skulle være? ts Anonymkode: 83da5...414 Hva kostet huset, og hva gikk hver av dere inn med som egenkapital? Anonymkode: 40b75...062
hekho Skrevet 10. mai 2024 #10 Skrevet 10. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Ja, han hadde mer egenkapital. ts Anonymkode: 83da5...414 Mer enn 60 % av samlet egenkapital? Hvis du tar: X: Kjøpesum bolig Y: Totalt lån EK1: Egenkapital til din partner EK2: Din egenkapital (60 % * X - EK1) / Y = [??] % (40 % * X - EK2 ) / Y = [??] % Får du hvor mye dere hver bør eie/betjene av lånet
hekho Skrevet 10. mai 2024 #11 Skrevet 10. mai 2024 2 minutter siden, hekho said: Mer enn 60 % av samlet egenkapital? Hvis du tar: X: Kjøpesum bolig Y: Totalt lån EK1: Egenkapital til din partner EK2: Din egenkapital (60 % * X - EK1) / Y = [??] % (40 % * X - EK2 ) / Y = [??] % Får du hvor mye dere hver bør eie/betjene av lånet I tillegg kan en argumentere for at enkelte fellesutgifter som strøm, personforsikringer, innboforsikring, renovasjonsavgift, vann, TV/internett etc. bør deles 50/50, så siden disse inngår i beløpet dere setter inn hver mnd, kan det eventuelt trekke din andel opp ift prosenten du får i formlene over.
Diskulis Skrevet 10. mai 2024 #12 Skrevet 10. mai 2024 Hvis du kan tape flere hundre tusen når dere allerede har vurdert dere frem til ulik eierbrøk. Har du fulgt helt med i timen på hva dere har hatt som input der? Både EK og låneopptak bør tas med. Felles lån er man felles ansvarlig for, er ikke eierbrøk som påvirker det, men intern avtale mellom partene. Taper du masse penger om det felles lånet fordeles likt ved brudd, MÅ du sikre deg med en god skriftlig og tinglyst samboeravtale som sier noe om hvorfor eierbrøken er som den er, OG avtalt lånefordeling! Ellers er du avhengig av god stemning ved brudd, og det er det jo ofte ikke… hvis det er så ulikt og dere ikke har bakt det inn i den ulike eierbrøken, burde dere kanskje hatt hvert deres lån. Så kunne hver kreditor bare tatt pant i og hentet utlegg for hver deres tinglyste eierandel. Jeg og ex’en hadde hvert vårt huslån pluss ulik eierandel. Alle felles utgifter unntatt lån gikk fra en felleskonto der vi satte inn like mye. Da var jeg kun personlig ansvarlig for mitt lån, og min andel av boligen var upåvirket av hans gjeld. Selvfølgelig kan halvparter av boliger i verste fall gå til tvangssalg, men noe risiko må man ta med en livspartner 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå