AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #1 Skrevet 10. mai 2024 Jobber på sykehuset. Vet alderen vil endres innen jeg blir pensjonist. Men om man går ut i fra alderen som er i dag... Man bør jobbe så lenge som mulig for å få mest penger som pensjonist. Men det jeg lurer på er om de årlige utbetalingene helt til man dør er mindre? Eller bare utbetalingene fram til man blir 67? Er det sånn at om jeg går av når jeg er 63, kan jeg leve på oppsparte midler til jeg blir 67 og da få samme pensjon fra da som de som går av når man er 67? Jeg forstår virkelig ikke, noen som vet dette? Anonymkode: 83fda...b3d
Macaron Skrevet 10. mai 2024 #2 Skrevet 10. mai 2024 Det spørs på hvilken avtale du har. Og hvor lenge du har jobbet/jobbet der/opptjent afp, om bedriften din har det.... Er du kommunalt ansatt? Via klp? Finn først ut hvor du sparer pensjon. Du får uansett årlig info der du/bedriften din sparer pensjon så logg deg inn der og lek litt med tall. Du kan putte inn når du ønsker å ta ut afp og når du ønsker å gå av/ gå ned i stilling osv.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #3 Skrevet 10. mai 2024 Macaron skrev (8 minutter siden): Det spørs på hvilken avtale du har. Og hvor lenge du har jobbet/jobbet der/opptjent afp, om bedriften din har det.... Er du kommunalt ansatt? Via klp? Finn først ut hvor du sparer pensjon. Du får uansett årlig info der du/bedriften din sparer pensjon så logg deg inn der og lek litt med tall. Du kan putte inn når du ønsker å ta ut afp og når du ønsker å gå av/ gå ned i stilling osv. Ts Har tidligere jobbet i kommunen. Men nå, staten (sykehuset). Jeg mener man har AFP der. Anonymkode: 83fda...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 Noen som vet hva som er fordelene med Klp? Jobber i kommunen. Anonymkode: 12ec4...24b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 Ja, du vil få høyere pensjon om du lever på oppsparte midler mellom 62 og 67, men langt mindre enn om du jobbet i de 5 årene, så dette er et regnestykke som absolutt ikke lønner seg. Du mister opptjeningen for de 5 årene og avhengig av hva du tjener så kan det fort utgjøre 100.000 mindre i pensjon etter 67, og samtidig har du brukt opp oppsparte midler.. Dette vil bli mye mer kostbart enn det du tjener på ikke å ta ut pensjonen. Det du tjener på å vente er kun at pensjonen blir noe høyere fordi den må skal fordeles over færre år. Anonymkode: fe3bd...a43
Macaron Skrevet 10. mai 2024 #6 Skrevet 10. mai 2024 Hvis du har avtale i Klp så får du like høy pensjon i alle måneder/år du lever fra 67 år. Har du oppsparte afp så kan du gå av før og få en avkortet sats frem til 67år. Har du nyere avtale/innskuddsbasert avtale så får du en høyere månedlig pensjon fra 67 og 10 år frem i tid. Så går satsen betraktelig ned resten av din levetid. Det var derfor heh skrev lengre opp her, finn først ut hva slags pensjonsavtale du har.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 Man må sette seg inn i egen avtale. Men tape på det, det vil du. Min avtale er 2% sparing, laveste de har lov til. Har også pensonsalder på 70 år. Går jeg av ved 70 får jeg drøye 1/2 av det jeg har i dag i 10 år. Deretter stuper det til 1/4 ut livet. Din avtale er nok bedre enn det (offentlig), men man venter at betingelsene vil bli dårligere og dårligere fremover. Så uansett avtale er det privat sparing som gjelder om man vil ha tid og penger til å nyte litt før man blir for gammel. Anonymkode: 9e827...529
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 Disse reglene endrer seg, og hvis det er en del år til du skal pensjoneres så kommer de garantert til å endre seg. Hvis du velger å slutte å jobbe tidligere og leve på oppsparte midler så "mister du" de årene med pensjonsopptjening. Både hos NAV og KLP. Derfor så kommer pensjonen til å være mindre enn den kunne vært når du da går av. Av det vi tjener hvert år går en viss prosent til vår pensjonsbeholdning i NAV. Den kan du se ved å logge deg på NAV. Det er denne som er utgangspunktet for hvor mye pensjon du får. Denne beholdningen fordeles på forventet levealder fra tidspunktet du tar ut pensjon. Når du da ikke jobber, spares det ikke i denne beholdningen. Så det du foreslår er egentlig ikke det beste alternativet. Men som sagt, ting endrer seg, så mulig mye er endret innen du går av. Det du sparer via arbeidsgiver er i tillegg til det du får fra NAV. Anonymkode: a34ca...60c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå