Gå til innhold

Noen som låner penger av sine (voksne) barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som låner 2000 av konfirmasjons pengene til sønnen FREM til mnd etter bare. Han sa det var i orden. Er ikke det merkelig? Hva syntes dere? Har ei annen venninne som låner av sitt barn i ny og ne, hun er yngre og forstår ikke dette. 

Anonymkode: 89c0c...b2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så.lenge det blir gjort på en ryddig måte og betaler tilbake ser jeg ikke problemet. 

Nå trenger jeg heldigvis ikke låne, men om jeg hadde hadde behov hadde det ikke vært noe problem for min voksne datter å låne meg penger. Jeg hadde heller spurt henne, en noen andre, for å si det sånn, hun er min nærmeste.

På samme måte som jeg gir henne penger  om hun trenger det.  

Anonymkode: 93cc7...6f5

• Liker 1
Skrevet

Livet skjer og hvis ungen din har mulighet, så hvorfor ikke? Så lenge ting blir gjort på en ryddig måte, så ser jeg ikke hva som er problemet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde med meg. Mamma lånte alltid penger av meg i oppveksten. Jeg synes jo ikke det var greit, fikk ikke alltid tilbake heller. 

Nå er jeg faktisk voksen og hun har aldri lånt av meg. Så som voksen skjønner jeg jo mer, det var heftig økonomisk med barn og en inntekt.

Anonymkode: 428f6...ed7

• Liker 1
Skrevet

Så lenge man betaler tilbake...

Når sønnen min hadde konf så stod jeg som alenemor for alle kostnadene og arbeidet med feiringen. I tillegg til det så hadde alle søsknene bursdager rundt samme tid så jeg ble ganske blakk 😅 han kjøpte seg noe han ønsket seg veldig også lånte jeg penger for å ha nok til husleien 🥲 betalte tilbake ved første lønning og han ville uansett at jeg skulle sette det rett inn på hans låste sparekonto så deg gikk fint det...

Men hvis det er ett mønster så er det jo kanskje ikke så bra.. det er jo heller jeg som vil "låne" bort til mine barn å hjelpe dem opp og frem i verden. Jeg har blant annet spart opp til at de skal ta lappen med en gang de er 18 år og ha noe til overs til bsu konto og dette vet de...

• Hjerte 2
Skrevet

Prinsipielt tenker jeg at noen ganger må vi låne penger og noen ganger kan vi låne ut penger. Dette tenker jeg går fint, også med barn. Dersom det ikke betales tilbake, er det jo ekstra ille ift barn tenker jeg. Har med tillitt å gjøre.

Og rollen som voksen er jo også litt å være den som "bærer" ting. Så for meg ville det vært rart. Når det er sagt, hadde jeg glemt kortet en dag jeg og sønnen min var i butikken. Da jeg spurte ham om han kunne dra kortet, så han på meg og sa "ok, men da skal jeg ha 10 kroner ekstra for bryet" - som vi begge lo av. Han gjorde altså butikk ut av at jeg hadde glemt kortet, den sniken. Dette illustrerer ihvertfall at han syntes det var rart og "omvendt" og at han tenkte dette skulle han utnytte 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet har penger og forelderen ikke har... Så må man ta av barnets penger for å få mat på bordet. Men det skal jo være siste utvei. 

Mamma lånte penger av min konto. Jeg visste ikke at jeg hadde en konto en gang, før det kom et brev som jeg snappet opp først, om bevegelser på kontoen min. Pappa visste det heller ikke. Det var visst en konto som min bestemor hadde ordnet med, som hun satte inn penger på. Jeg hadde i alle år gått og kjent på at min bestemor ikke brydde seg, fikk ikke bursdagsgave en gang.. Og så satt hun egentlig inn penger som mamma brukte 🙈 Hun hadde ikke spesielt dårlig råd en gang. 

Anonymkode: 0a4fb...c87

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har lånt hvis jeg har glemt kortet og telefon hjemme. Da vipser jeg selvsagt tilbake med en gang. Mitt barn er tenåring og ikke voksen. Men tror det bare evt blir småbeløp. Trenger jeg etterhvert å låne større beløp, holdes hun utenfor.

Endret av PusheenPusheen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 8.50):

Det skjedde med meg. Mamma lånte alltid penger av meg i oppveksten. Jeg synes jo ikke det var greit, fikk ikke alltid tilbake heller. 

Nå er jeg faktisk voksen og hun har aldri lånt av meg. Så som voksen skjønner jeg jo mer, det var heftig økonomisk med barn og en inntekt.

Anonymkode: 428f6...ed7

Isåfall hvis jeg låner av min datter får hun det tilbake en mnd etter. Aldri om jeg ikke hadde holdt det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BlåNatt skrev (På 10.5.2024 den 8.55):

Så lenge man betaler tilbake...

Når sønnen min hadde konf så stod jeg som alenemor for alle kostnadene og arbeidet med feiringen. I tillegg til det så hadde alle søsknene bursdager rundt samme tid så jeg ble ganske blakk 😅 han kjøpte seg noe han ønsket seg veldig også lånte jeg penger for å ha nok til husleien 🥲 betalte tilbake ved første lønning og han ville uansett at jeg skulle sette det rett inn på hans låste sparekonto så deg gikk fint det...

Men hvis det er ett mønster så er det jo kanskje ikke så bra.. det er jo heller jeg som vil "låne" bort til mine barn å hjelpe dem opp og frem i verden. Jeg har blant annet spart opp til at de skal ta lappen med en gang de er 18 år og ha noe til overs til bsu konto og dette vet de...

Samme situasjon som meg nå😪

Har konfirmasjons barn, jobber 90% men helt blakk etter kostnadene. Håper det ordner seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva pengene skal brukes til og om det er noe som gjentar seg. Og selvfølgelig on de blir betalt tilbake.

Anonymkode: 84930...48d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen og jeg hadde konto til vesla der jeg satte inn penger månedlig. Ingen av oss hadde fast jobb den gang (han sa opp og begynte som lærling og jeg fikk bare vikarjobber) og han var virkelig ikke flink økonomisk. Regningene hopte seg opp, men det gjorde ikke inntekten. Så trengte vesla ny bilstol, og ja den kjøpte vi med hennes sparepenger. Planen var alltid å bruke pengene hennes på henne om hun trengte noe (konfirmasjon, moped, serfikat, osv) men jeg har ikke tatt noe ut derfra siden den gang. Nå er hun 16, eksen er en eks og hun har en del penger som jeg har spart opp til henne som hun ikke har tilgang til enda. Noenganger skjer ting i livet. 

Anonymkode: 67cba...e63

AnonymBruker
Skrevet

Skjer ikke og har aldri skjedd. Hjelpe meg noe så fornedrende.

Anonymkode: c3e55...a96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjer ikke og har aldri skjedd. Hjelpe meg noe så fornedrende.

Anonymkode: c3e55...a96

Hvorfor er det så ille? Så lenge man betaler tilbake når man har sagt man skal..

Anonymkode: e633a...882

• Liker 2
Skrevet

Det har aldri skjedd at jeg har trengt å låne penger av mitt eget barn (eller noen andre, for den saks skyld). Jeg har imidlertid lånt sønnen min penger ved noen anledninger, penger som han alltid betaler tilbake iht avtalen.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden så lenge det betales tilbake. 

Anonymkode: 2dab7...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...