Gå til innhold

Kan bhg barn få dekket taxi for å bli levert i bhg pga reisevei? På samme måte som de som går skole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør man da når far må følge begge to? 
og barnet som har rett på taxi kan ikke ta taxi alene i første klasse. 

ellers må de være hos meg i skoledagene men det går han nok ikke med på.

vet man kan få dekket reisekostnader ved egen bil, men han har mest sannsynelig ikke bil om noen mnd. 

Anonymkode: e9869...66b

Her har barnet med diagnose tatt taxi alene fra første klasse. Hvorfor kan ikke barnet ta taxi alene? Her h is barnet ikke kunne ta alene er det skolen som står ansvarlig for å sende ledsager i vår kommune

Anonymkode: bbddf...1dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

skal taxien da hente far før de henter barn på skole? Eller må han dra ned der også ta taxi der fra? Og hva med det andre barnet i bhg rett i nærheten? Ene barnet har diagnose som må ha følge av voksen begge veier. 
Det er 25 min unna med bil.

håper noen har noe erfaring eller svar på dette 

Dersom det er en omvei å levere barnet i barnehagen i forhold til veien på vei, så kan dette skrives av på skatten. Da etter statens satser.

Anonymkode: 08761...d61

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er lov om at barn skal på skolen, ikke samme med barnehage. Men om far har dårlig råd/dårlig helse eller andre forutsetninger kan han søke nav om å få tilskudd til transport, da å ta taxi. Men tviler for at han får. 

Anonymkode: d7103...37e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er da fars problem. 
Hvorfor bosette seg så langt unna..

Anonymkode: 06249...b0a

Men er du sikker på at det er far som flyttet vekk? 

Anonymkode: 21999...012

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, ungdommen fikk busskort ganske automatisk. Problemet er jo at det er en time på buss Vs. 20 min i taxi. Lillesøster tar taxi, blir hentet hjemme og satt av ved skolen. Ingen andre i taxien. Storebror får ikke sitte på. 

Anonymkode: 5b16b...cb1

Helt vanlig det, plassen skal være tilgjengelig for andre med behov for spesialtransport. 

Oldemor fikk sykehjemsplass, sutrer ikke til kommunene for at ikke jeg får dele rom

Anonymkode: 7c429...acf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må si at jeg blir nysgjerrig på hvordan han havnet i denne situasjonen. Da jeg ble skilt var logistikken med på å bestemme hvor jeg kunne bo. Å bosette seg et sted der logistikken ikke går opp, virker veldig rart. Tenker ikke folk fremover, og på konsekvenser av valgene deres? 

Anonymkode: f92e5...ae7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barn på skole og barnehage. 
far skal ha samvær, jeg vet skolebarnet kan få dekket skoleskyss. 
Men kan bhg dette og pga reisevei? 

det er et langt stygge å gå da bussen ikke går innover mot skole/barnehagen. 
og ved å feks gå til bhg- gå til skolen fra busstopp med far blir ganske langt.

men hva om kun skolebarnet får dekket? Far må levere begge. Og far må jo selvfølgelig være med på både levering og henting.

skal taxien da hente far før de henter barn på skole? Eller må han dra ned der også ta taxi der fra? Og hva med det andre barnet i bhg rett i nærheten? Ene barnet har diagnose som må ha følge av voksen begge veier. 
Det er 25 min unna med bil.

håper noen har noe erfaring eller svar på dette 

Nei. Barnehage er noe man sender barna i "frivillig". Skole er man pliktig til å sende barna på dersom de ikke har hjemmeskole og dermed får de dekket buss/taxi. 

Annen familie- foreldre/søsken kan ikke sitte på med skoletaxien med mindre kommunen godtar dette. Dette pga ansvar og sikkerhet. 

Anonymkode: e0ab8...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke drosje til barnehagen. Og det er veldig vanskelig å få med seg ledsager i drosje til skolen. En venninne av meg, bor langt unna skolen, har 2 barn, en med autisme og en uten noe. Barnet med autisme får drosje til skolen hver dag, uten ledsager, de søkte om å få med ledsager. Andre barnet får busskort, og må ta 2 busser for å komme seg til skolen. De prøvde å få drosje til det andre barnet og, siden de kunne tatt samme drosje. Men det får de ikke.

Anonymkode: be46c...6ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ungdommen fikk busskort ganske automatisk. Problemet er jo at det er en time på buss Vs. 20 min i taxi. Lillesøster tar taxi, blir hentet hjemme og satt av ved skolen. Ingen andre i taxien. Storebror får ikke sitte på. 

Anonymkode: 5b16b...cb1

Hvis det går buss får en kun taxi pga medisinsk grunnlag.

Vi så her ene barne fikk taxi pga diagnose andre må ta buss.  Ene brukte dermed 1 time og 15 min til skolen, mens den med taxi brukte 30 min

Er nå mange i Norge som har lang reise veg til skole så slik er det bare. Og da må en bare ta høyde for det.  Her gjorde eldste lekser i bussen hjem, var flere av vennene hans som gjorde det

Anonymkode: bbddf...1dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør man da når far må følge begge to? 
og barnet som har rett på taxi kan ikke ta taxi alene i første klasse. 

Hvorfor kan ikke barnet ta taxi alene? Mange skolebarn gjør det. Dere følger jo bare ned til taxi og ser at barnet får sette seg inn og så blir det jo kjørt til skolen og får komme dit til voksne på skolen ?

Anonymkode: d1c21...b70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke sitte på i taxien uten spesiell godkjenning. Plassene i taxien fylles ofte opp med andre barn som også har det tilbudet. Så det er ikke alltid flere plassen ledig. 

Skole er også en rettighet alle har. Barnehage er kun ett valg, de fleste velger. Derfor får man ikke dekket skyss. 

Anonymkode: 058db...e44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis far absolutt må være med så fins det ordninger med kjøregodtgjørelse

Regner med du ikke er ute etter profitt på ditt syke barn

Anonymkode: 7c429...acf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...