Gå til innhold

Sliter veldig med konsentrasjonen for tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har alltid vært veldig skoleflink og hatt mye selvdisiplin. Er nå på 5. året på et veldig tungt studie, og har 1 år igjen. Før kunne jeg sitte på lesesalen i 8-9-10 timer dagen, hver hverdag og kanskje 4-5-6 timer lørdag og søndag uten problem. Nå de siste månedene derimot føler jeg at jeg har fått meg en skikkelig knekk, og sliter veldig med konsentrasjonen. Prøver å sette meg ned å lese, men ender opp med å sitte å tenke på helt andre ting og kan lese samme setning mange ganger og fortsatt ikke få med meg hva som står der. Har klart max et par timer med skolearbeid om dagen de siste ukene.

Føler at jeg kanskje er litt deprimert (?). Har ikke så mye å finne på her jeg studer og dagene går egentlig bare i skole, skolearbeid og slappe av med serier på kveldene. Kan finne på noe med venner en veldig sjelden gang, men føler heller ikke at jeg har så veldig mye energi til å gjør det oftere. Har heldigvis kjæreste (avstandsforhold) som jeg snakker med på FaceTime ganske ofte.

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få tilbake samme driven og motivasjonen som jeg hadde før? Eller noen som har vært i lignende situasjoner og kommet seg ut av det?

Anonymkode: 903f2...035

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må få bedre balanse. Mosjon, friluftsliv, gå tur. Treff folk på nye arenaer. Veksle mellom å lese og lytte, tegne, tenke osv. Bruk flere ulike studieteknikker. Reis deg fra stolen og få litt bevegelse. Flytt synet og se på lang avstand. Ikke les bøker og se på skjerm bår du har fri, så nærsynet får pause. Spis god og næringsrik mat. Få nok søvn.

Anonymkode: 8ed3d...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet enormt med fokuset. For meg hjalp det å bruke timer, korte økter. Dvs. satte timeren på typ 10 eller 15 minutter, bare for å komme litt i gang. Noen ganger kunne jeg fortsette, andre ganger trengte jeg allerede en liten pause. 

Anonymkode: cd248...342

Skrevet

Semesterknekken er helt vanlig mot slutten. Det er derfor man heller skal få oversikt i starten av hvert semester å catche up på sosiallivet. SÅ kan man peise på. Funka for meg. Lærte på den harde måten, var så lei mot eksamen at jeg nærmest gråt da jeg var superstudent fra dag 1. 

Du gjør ditt beste. Du har sikkert lært kjempemasse. Hvis konsentrasjonen er så kjørt er det fordi DU er kjørt. Kan du ta deg en ukes pause tror du? Be om sykemelding så du får litt utsettelse på innlevering?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...