AnonymBruker Skrevet 9. mai #21 Del Skrevet 9. mai Er det muligheter for å øke inntekten når man har uføretrygd? Jeg vet jo at man kan tjene litt, men har søkt mange deltidsjobber og ingen ønsker å ansette meg. Anonymkode: 47aed...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoyken Skrevet 9. mai #22 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gråter hver dag og angrer og bebreider meg selv, for jeg tenker hvis jeg bare ikke hadde gjort som jeg gjorde. Det gjør så vondt og økonomien er trang. Vet mye blir bedre innen Januar 2026 men føles så lenge til selv om det egentlig ikke er lenge til. Kan ikke snakke med familien om det heller. Jeg vet det ikke hadde blitt godt mottatt. Hvor kan jeg få hjelp med disse vonde følelsene? Flere som har det som meg? Anonymkode: 47aed...43e Tror vi alle har det slik i perioder, det som kan hjelpe deg dersom det er trangt er å sette opp ett regnskap i Excel eller tilsvarende gratis programvare, du har mere kontroll på de midler du har til rådighet. Dette vil trygge deg ved at du ser hvor mye midler du kan bruke fremover. HUSK det er ikke lenge til Januar 2026 heller. Lykke til videre med utfordringen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #23 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ca 500000. Men mye smågjeld som jeg har regnet ut er nedbetalt da og utover året. To større lån også men de tar lenger tid. Anonymkode: 47aed...43e Okay 🙂 Jeg var i liknende situasjon som deg. Altså gjelden min var 550.000 på det høyeste men er nå nede i ca 400.000, og regner med å greie å betale 50.000 i året på den. Så er gjeldfri om 8 år da. Jeg er også trygdet, og pengene stammer fra dårlige valg etter en skilsmisse, samt at jeg brukte mye penger for å hjelpe et barn å fortsette med idretten sin (elitenivå). Tenker du bare må gjøre det beste ut av situasjonen. Hjelper nok å tenke på bedringen som kommer i 2026 💖 Jeg har stålkontroll på egen økonomi, det er bare disse valgene mine som henger igjen. Klem 💌 Anonymkode: ca294...13a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #24 Del Skrevet 9. mai Jeg føler med deg selv om jeg ikke har kredittgjeld. Jeg har mye ekstra i gjeld etter dårlige valg av en mann som jeg trodde var snill. Jeg har klart å betale ned halvparten Ila 1 år ved hjelp av overtid på jobb + litt fra eksen, men jeg har tapt nermare 1 mill på valg av partner. Fremover blir det trangt pga jeg vil betale 22.000 inn på huslån/ekstra lån så er forbedret på å leve nøktern de neste årene. Håper å få nedbetalt 50.000 ned på lånet per år, men det blir hardt! Jeg kommer iallefall til å gjøre alt for å beholde huset! Anonymkode: 6b9c4...036 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #25 Del Skrevet 9. mai Finnes det måter å reservere seg mot å ta opp gjeld igjen? Jeg vet jo at man bare kan la være, men jeg vil for alt i verden unngå å komme i en sånn situasjon igjen. Anonymkode: 47aed...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoyken Skrevet 9. mai #26 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finnes det måter å reservere seg mot å ta opp gjeld igjen? Jeg vet jo at man bare kan la være, men jeg vil for alt i verden unngå å komme i en sånn situasjon igjen. Anonymkode: 47aed...43e JA, se site avsnitt i på denne siden: https://www.finansnorge.no/tema/personlig-okonomi/okonomi--og-gjeldsradgivning/frivillig-kredittsperre/ "Slik oppretter du kredittsperre Du må selv opprette kredittsperre hos alle selskapene som utfører kredittvurderinger, og i tillegg kan du oppheve kredittsperre på samme sted. Dette gjør du ved å logge inn med din BankID på selskapenes nettsider. De vanligste selskapene er Tietoevry, Experian, Bisnode/Dun & Bradstreet og Creditsafe. Dersom du ikke har BankID kan du ta kontakt med de ulike selskapene for å få hjelp." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #27 Del Skrevet 9. mai Lykke til, du klarer det!! Jeg heier på deg🩷🩷 Anonymkode: 7f23e...0a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #28 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lykke til, du klarer det!! Jeg heier på deg🩷🩷 Anonymkode: 7f23e...0a7 Tusen takk! 🩷🩷 Anonymkode: 47aed...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #29 Del Skrevet 9. mai Knoyken skrev (37 minutter siden): JA, se site avsnitt i på denne siden: https://www.finansnorge.no/tema/personlig-okonomi/okonomi--og-gjeldsradgivning/frivillig-kredittsperre/ "Slik oppretter du kredittsperre Du må selv opprette kredittsperre hos alle selskapene som utfører kredittvurderinger, og i tillegg kan du oppheve kredittsperre på samme sted. Dette gjør du ved å logge inn med din BankID på selskapenes nettsider. De vanligste selskapene er Tietoevry, Experian, Bisnode/Dun & Bradstreet og Creditsafe. Dersom du ikke har BankID kan du ta kontakt med de ulike selskapene for å få hjelp." Takk 🤙 Anonymkode: 47aed...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #30 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okay 🙂 Jeg var i liknende situasjon som deg. Altså gjelden min var 550.000 på det høyeste men er nå nede i ca 400.000, og regner med å greie å betale 50.000 i året på den. Så er gjeldfri om 8 år da. Jeg er også trygdet, og pengene stammer fra dårlige valg etter en skilsmisse, samt at jeg brukte mye penger for å hjelpe et barn å fortsette med idretten sin (elitenivå). Tenker du bare må gjøre det beste ut av situasjonen. Hjelper nok å tenke på bedringen som kommer i 2026 💖 Jeg har stålkontroll på egen økonomi, det er bare disse valgene mine som henger igjen. Klem 💌 Anonymkode: ca294...13a Hadde også 500.000. Men har nå bare 3 år igjen å betale på det største lånet, og da fristilles 9.000 kr hver mnd.. det blir deilig! Da har har jeg bare 100.000 kr igjen på det siste lånet og det går kjapt å betale det ned med de 9.000 kr. Så håper om 4 år være gjeldfri 🥳 Anonymkode: 18af4...182 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #31 Del Skrevet 10. mai Kjenner meg igjen. Rotet det selv kraftig til økonomisk samtidig som jeg ikke er i arbeidslivet. Fikk mørke tanker jeg også og gikk i lang tid til psykolog. Selv la jeg kortene på bordet overfor familien min. Jeg klarte ikke å holde det inne lenger så jeg nærmest kollapset og det bare rant ut av meg. For min del var det å legge kortene på bordet noe av det lureste jeg kunne gjort siden jeg både fikk hjelp og jeg slapp fortsette å lyve om økonomien min. Nå var det ikke helt frivillig at jeg sa ifra til familien min. Jeg sa ifra fordi jeg var i en slags sjokktilstand hvor jeg ikke klarte å tenke klart og ikke klarte å fortsette å lyve. Anonymkode: 121db...c90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #32 Del Skrevet 10. mai Ikke akkurat som deg, men jeg vil få gjeld, og den vil bare fortsette å øke og øke og øke og øke og øke. Så det er jo helt fullstendig håpløst. Jeg er altså ufør, går kraftig i minus hvert år (mer utgifter enn inntekter, ikke mulig å kutte ned noe mer enn hva jeg allerede har gjort/har allerede kuttet mer enn det egentlig går). Håpløst. Tar fullstendig knekken på meg psykisk også. Stress stress stress, svart svart svart. Anonymkode: 6b712...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #33 Del Skrevet 10. mai 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner meg igjen. Rotet det selv kraftig til økonomisk samtidig som jeg ikke er i arbeidslivet. Fikk mørke tanker jeg også og gikk i lang tid til psykolog. Selv la jeg kortene på bordet overfor familien min. Jeg klarte ikke å holde det inne lenger så jeg nærmest kollapset og det bare rant ut av meg. For min del var det å legge kortene på bordet noe av det lureste jeg kunne gjort siden jeg både fikk hjelp og jeg slapp fortsette å lyve om økonomien min. Nå var det ikke helt frivillig at jeg sa ifra til familien min. Jeg sa ifra fordi jeg var i en slags sjokktilstand hvor jeg ikke klarte å tenke klart og ikke klarte å fortsette å lyve. Anonymkode: 121db...c90 Edit: Jeg har også en diagnose som øker sjansene for at jeg tar dårlige valg. Så det å legge kortene på bordet og være ærlig førte også til at jeg fikk litt korrigering slik at jeg gjorde bedre valg. Hadde jeg vært ærlig fra dag 1 så hadde jeg sluppet å havne i denne situasjonen. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke akkurat som deg, men jeg vil få gjeld, og den vil bare fortsette å øke og øke og øke og øke og øke. Så det er jo helt fullstendig håpløst. Jeg er altså ufør, går kraftig i minus hvert år (mer utgifter enn inntekter, ikke mulig å kutte ned noe mer enn hva jeg allerede har gjort/har allerede kuttet mer enn det egentlig går). Håpløst. Tar fullstendig knekken på meg psykisk også. Stress stress stress, svart svart svart. Anonymkode: 6b712...efb Sender deg klemmer. Har du forsøkt å snakke med noen? Både når det kommer til det psykiske, men også for å klare å få økonomien til å gå rundt. Det er lett å få helt tunellsyn når man er i denne situasjonen så lurt å snakke med noen og så tidig som mulig. Desto før du får hjelp desto før kan du få kontroll på økonomien og de vonde tankene. Anonymkode: 121db...c90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #34 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): ... Sender deg klemmer. Har du forsøkt å snakke med noen? Både når det kommer til det psykiske, men også for å klare å få økonomien til å gå rundt. Det er lett å få helt tunellsyn når man er i denne situasjonen så lurt å snakke med noen og så tidig som mulig. Desto før du får hjelp desto før kan du få kontroll på økonomien og de vonde tankene. Anonymkode: 121db...c90 Tusen takk, sender klemmer tilbake! Nei, jeg har ikke noen å snakke med. Dvs. har litt kontakt med min mor og en eks, men begge de er psykisk syke og hvis jeg prøver å snakke med de om noe ender jeg bare opp med å angre intenst fordi de er bare virkelig ikke noe greie. Så det gjør bare mer vondt da. Har ikke noen andre enn de heller. Har vært i møte med NAV og spurt her inne f. eks., men det er ikke noe å få gjort med økonomien. Problemet er at jeg har mer utgifter enn inntekt (ufør), så det går ut mer enn det kommer inn. Jeg spiser nesten ikke, henter ikke engang livsviktige medisiner, og mangler ALT... Altså alt fra fungerende elektrisitet, varmekilde i leiligheten, klær, sko, har aldri vært hos frisør, aldri spist ute, aldri kjøpt takeaway, aldri vært på ferie, får aldri deltatt på noe eller gjort noe, har ikke råd til noen ting... Mangler også mye jeg hadde trengt ifht. helsen eller på grunn av helsen. Den er også sykt dårlig, begrenser meg ekstremt (i tillegg til økonomien) og det hele føles bare håpløst. Skikkelig umulig, håpløst, svart. Jeg skjønner ikke hva jeg driver med som fortsatt lever liksom-håpløst. Men tusen takk uansett<3 Anonymkode: 6b712...efb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #35 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk, sender klemmer tilbake! Nei, jeg har ikke noen å snakke med. Dvs. har litt kontakt med min mor og en eks, men begge de er psykisk syke og hvis jeg prøver å snakke med de om noe ender jeg bare opp med å angre intenst fordi de er bare virkelig ikke noe greie. Så det gjør bare mer vondt da. Har ikke noen andre enn de heller. Har vært i møte med NAV og spurt her inne f. eks., men det er ikke noe å få gjort med økonomien. Problemet er at jeg har mer utgifter enn inntekt (ufør), så det går ut mer enn det kommer inn. Jeg spiser nesten ikke, henter ikke engang livsviktige medisiner, og mangler ALT... Altså alt fra fungerende elektrisitet, varmekilde i leiligheten, klær, sko, har aldri vært hos frisør, aldri spist ute, aldri kjøpt takeaway, aldri vært på ferie, får aldri deltatt på noe eller gjort noe, har ikke råd til noen ting... Mangler også mye jeg hadde trengt ifht. helsen eller på grunn av helsen. Den er også sykt dårlig, begrenser meg ekstremt (i tillegg til økonomien) og det hele føles bare håpløst. Skikkelig umulig, håpløst, svart. Jeg skjønner ikke hva jeg driver med som fortsatt lever liksom-håpløst. Men tusen takk uansett<3 Anonymkode: 6b712...efb Søk nødhjelp hos Nav? Anonymkode: 18af4...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #36 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Søk nødhjelp hos Nav? Anonymkode: 18af4...182 Har gjort det Anonymkode: 6b712...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #37 Del Skrevet 10. mai 37 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk, sender klemmer tilbake! Nei, jeg har ikke noen å snakke med. Dvs. har litt kontakt med min mor og en eks, men begge de er psykisk syke og hvis jeg prøver å snakke med de om noe ender jeg bare opp med å angre intenst fordi de er bare virkelig ikke noe greie. Så det gjør bare mer vondt da. Har ikke noen andre enn de heller. Har vært i møte med NAV og spurt her inne f. eks., men det er ikke noe å få gjort med økonomien. Problemet er at jeg har mer utgifter enn inntekt (ufør), så det går ut mer enn det kommer inn. Jeg spiser nesten ikke, henter ikke engang livsviktige medisiner, og mangler ALT... Altså alt fra fungerende elektrisitet, varmekilde i leiligheten, klær, sko, har aldri vært hos frisør, aldri spist ute, aldri kjøpt takeaway, aldri vært på ferie, får aldri deltatt på noe eller gjort noe, har ikke råd til noen ting... Mangler også mye jeg hadde trengt ifht. helsen eller på grunn av helsen. Den er også sykt dårlig, begrenser meg ekstremt (i tillegg til økonomien) og det hele føles bare håpløst. Skikkelig umulig, håpløst, svart. Jeg skjønner ikke hva jeg driver med som fortsatt lever liksom-håpløst. Men tusen takk uansett<3 Anonymkode: 6b712...efb Meg du siterte. Uendelig trist. Skulle ønske jeg hadde noen gode råd, men det har jeg ikke. Anonymkode: 121db...c90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #38 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke akkurat som deg, men jeg vil få gjeld, og den vil bare fortsette å øke og øke og øke og øke og øke. Så det er jo helt fullstendig håpløst. Jeg er altså ufør, går kraftig i minus hvert år (mer utgifter enn inntekter, ikke mulig å kutte ned noe mer enn hva jeg allerede har gjort/har allerede kuttet mer enn det egentlig går). Håpløst. Tar fullstendig knekken på meg psykisk også. Stress stress stress, svart svart svart. Anonymkode: 6b712...efb Hørtes ikke bra ut. Hva slags utgifter er det? Kanskje du kunne søkt gjeldsordning... Anonymkode: 47aed...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #39 Del Skrevet 10. mai Når ingenting har gått til inkasso og lånene ikke er så gamle, kan gjeldsrådgiver likevel hjelpe så kreditorene greier å få de med på en eller annen avtale? Eller må man bare belage seg på å ha det trangt noen år? De ville ikke inngå noe avtale når jeg snakket med dem. Vet ikke hva gjeldsrådgiver får til. Anonymkode: 47aed...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #40 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hørtes ikke bra ut. Hva slags utgifter er det? Kanskje du kunne søkt gjeldsordning... Anonymkode: 47aed...43e Jeg har ikke gjeld enda, men vil få det. Jeg har gått i minus over mange år og har brukt opp alle sparepenger, brent lyset i alle ender, utsatt problemet og nå går det ikke mer, så vil få gjeld fra nå og fremover, og den vil øke fort... Anonymkode: 6b712...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå