AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #1 Skrevet 9. mai 2024 Eier et eldre rekkehus i et borettslag. Siste verdivurdering var på 4,3. Lån på boligen inkl. en bil (2023 modell) er på 1 mill og er et rammelån. Årslønn på 650’ og bor sammen med en tenåring. Tenåringen har jobb og betaler det neste for seg selv. Eneste er at jeg står for maten og mobilregningen. Budsjettet mitt er som følgende: (har rundet de fleste poster opp) Renter på rammelån + fellesutg.: 10000 Tv, internett, strøm 4000 Mobil 1000 Bilreperasjoner 2000 Bompenger 1000 Forsikringer (ufør, innbo, dyr, bil) 2000 Trening 1000 = 21000 kr. Ellers fordeler jeg budsjettet slik: Lønn 38000 kr, setter så inn 12000 kr på brukskontoen til mat, klær, kos. Sparer 2000 kr i mnd til ferie. Da er det 3000 kr igjen til nedbetaling av gjeld. Det er den siste summen der som stresser meg mest. Vet ikke om det er 40 års krisa som har tatt meg, men bekymrer meg for min økonomiske fremtid. Har ikke spart noe til pensjon enda. Har et indeksfond jeg setter inn noen hundrelapper i måneden, men det er det. Huset kunne ha trengt litt oppussing. Har stålkontroll på økonomien, lever nøkternt (tror jeg). Hjelp, er det noe dere hadde gjort annerledes? Vurderer en ekstrajobb. Anonymkode: ce548...11f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #2 Skrevet 9. mai 2024 Du bruker 144 000 i året på mat klær og kos?😳 Anonymkode: 318fa...41d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #3 Skrevet 9. mai 2024 Jeg ville kuttet ned på de 12000 du bruker på mat, klær og kos, og så heller betalt ned på lånet hvis dette stresser deg. Du har også lavt lån i forhold til verdi, så jeg tror jeg ville lånt opp litt på boligen og brukt dette på oppussing. Anonymkode: 94187...5be 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #4 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenåringen har jobb og betaler det neste for seg selv. Eneste er at jeg står for maten og mobilregningen. Hvis du betaler mat, mobil, strøm, Internett, huset, hva konkret er «det meste» denne tenåringen betaler? Det ser ut som du betaler alt av det nødvendige. Betaler hun sminke, busskort og klær? Anonymkode: 94174...dd5
Gjest Bromance Skrevet 10. mai 2024 #5 Skrevet 10. mai 2024 Jeg syns det er en fornuftig sum du har satt av til reperasjon / vedlikehold av bil TV og internett, sjekk om det er mulig å få billigere hos annen leverandør. Samme med strøm (og evt prøv å redusere strømforbruket noe). Samme med forsikringer, sjekk om det kan fås billigere annet sted. (Kanskje du er medlem av et forbund via jobben som kan gi deg rabatt på forsikringer)? Trening, er det mulig å gjøre treningen gratis i stedet for, ved egentrening? Jeg syns, som de andre her, at du setter inn et for stort beløp på forbrukskontoen hver måned. 9000 burde holde lenge. Jeg er veldig glad i å reise, så hvis det var meg, så hadde nok jeg satt inn et større månedsbeløp der, kanskje 4000. Men hvis 2000 holder lenge nok for ditt reisemønster så er det en helt grei sum. Mange forsøker å bli gjeldfrie innen pensjonsalder 67, andre liker å bli gjeldfrie tidligere. Kanskje du kan øke opp gjeldsnedbetalingen slik at du betaler inn 50.000 i året på den? Da er rammelånet nedbetalt på 20 år fra nå. Ellers så det som evt måtte bli til overs hadde jeg satt inn på indeksfondet. Kan du evt, sette inn på flere indeksfond, så får du i tillegg redusert risikoen ved å spare i fond.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå