Gå til innhold

Står ikke i oppskrift om skal felle av til ermer


Trolltunga

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny til strikking, bare holdt på et par måneder, og er nå på min fjerde genser. Derav kanskje dumt spørsmål. I en oppskrift fra Embraknit står det at jeg skal dele og strikke for- og bakstykke hver for seg. Maskeantallet endrer seg ikke når jeg senere skal felle til hals, så slik jeg leser det skal jeg ikke felle av til ermehull. Skal jeg bare fortsette å strikke frem og tilbake på stykkene hver for seg etter jeg har nådd X cm der hvor det skal deles da? Dette er første oppskrift jeg strikker hvor det ikke står noe om felling ut mot ermene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jo hull der du har delt arbeidet, det er her ermene skal sys i etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (10 minutter siden):

Du får jo hull der du har delt arbeidet, det er her ermene skal sys i etterpå...

Ermer skal ikke sys på, men masker plukkes opp. Jeg stusset bare på hvorfor noen har felling og tydeligvis noen ikke har. Om det var feil i oppskriften. Er som sagt nybegynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga skrev (1 time siden):

Ermer skal ikke sys på, men masker plukkes opp. Jeg stusset bare på hvorfor noen har felling og tydeligvis noen ikke har. Om det var feil i oppskriften. Er som sagt nybegynner. 

Jaja, sy på eller ta opp masker - det blir uansett ermehull der du har delt arbeidet for å strikke frem og tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Jaja, sy på eller ta opp masker - det blir uansett ermehull der du har delt arbeidet for å strikke frem og tilbake...

Jeg skjønner ikke hvorfor du virker så irritert på et spørsmål. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har å gjøre med hvordan genseren er designet. 

Det er ganske  vanlig at man ved isatte ermer (ikke raglan eller rundfelling) runder av ermehullet. Dette gjør at ermet sitter ganske tett på skuldra.

Denne genseren har nok rette ermehull der de ikke rundes av. Det gjør at skuldersømmen (eller tilsvarende med å plukke opp masker) faller litt ned på armen. Dette er vanlig på plagg med et mer oversized snitt. Det var også veldig vanlig på alle gensre på 90-tallet, og har vært tradisjonelt på norske strikkekofter.

Anonymkode: 828ef...0fe

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...