Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på å flytte til Frankrike for et år eller mer. Muligens litt utenfor Paris. Har vært mye i Frankrike og blitt veldig glad i landet. 

Men lurer på praktiske ting også. Om jeg ikke får være frivillig medlem av den norske folketrygden, blir man automatisk medlem av helsesystemet i Frankrike når man flytter og registeret flytting der? Må man ha jobb i Frankrike for å være medlem av helsesystemet der? 
Og om man jobber, si for en norsk arbeidsgiver, bidrar det til pensjonsparing i Norge? Eller er det noen slags ordning mellom landene? 
Og si at jeg registrerer flytting men ikke bor der for et helt år og ikke jobber, blir jeg da fortsatt medlem av det norske helsesystemet? Kommer uansett til å være en del i Norge for å besøke familie. 

Anonymkode: 9b40a...9b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er TS.

For å legge til noe informasjon; jeg får ingen støtte fra NAV, har vært arbeidstaker men jobber ikke akkurat nå. Og kan klare mer en stund uten å jobbe

AnonymBruker
Skrevet

For å flytte til Frankrike må du ha jobb. Du kan oppholde deg der opptil seks måneder før du får jobb. Den tiden kan du være medlem av norsk folketrygd.

Det er avtalefrihet, og du og arbeidsgiver har flere muligheter for avtaler. Dere må avtale arbeidssted. Du kan ha pensjonsinnbetaling som del av lønn, utover lovbestemt 2%.

Hvilket land du skatter til, avhenger av skatteavtaler og mange forhold. Dette får du avklart når du har detaljert informasjon.

Anonymkode: f5af1...504

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For å flytte til Frankrike må du ha jobb. Du kan oppholde deg der opptil seks måneder før du får jobb. Den tiden kan du være medlem av norsk folketrygd.

Det er avtalefrihet, og du og arbeidsgiver har flere muligheter for avtaler. Dere må avtale arbeidssted. Du kan ha pensjonsinnbetaling som del av lønn, utover lovbestemt 2%.

Hvilket land du skatter til, avhenger av skatteavtaler og mange forhold. Dette får du avklart når du har detaljert informasjon.

Takk for mye hjelpsom informasjon. Er du sikker på at jeg må ha jobb når jeg er nordmann og EØS land etc?

AnonymBruker
Skrevet

Frankrike er et "interessant" land å etablere seg i for kort eller lang periode. Vær forberedt på en omfattende (lokalt) byråkrati, og bit tenna sammen i møte med formaliteter hos offentlige kontorer, bank, skattevesen, utleiesystem, forsikring, bilkjøp etc etc etc. Ting tar tid!

På de aller fleste områder gjøres ting (naturlig nok) annerledes enn her i Norge, men det er nesten ikke grenser for hvor tungrodd det kan være til tider... Enkelte systemer føles som om de ligger 20-25 år tilbake i tid.

Anonymkode: e3800...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for mye hjelpsom informasjon. Er du sikker på at jeg må ha jobb når jeg er nordmann og EØS land etc?

Du kan oppholde deg i Frankrike uten å ha jobb, men da bor du i Norge. Hvis du oppholder deg i Frankrike som arbeidssøker nå du melde deg hos politiet. Du får ikke flyttet formelt uten jobb/inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan oppholde deg i Frankrike uten å ha jobb, men da bor du i Norge. Hvis du oppholder deg i Frankrike som arbeidssøker nå du melde deg hos politiet. Du får ikke flyttet formelt uten jobb/inntekt.

Tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...