Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal kjøpe meg hus og må da flytte ut der jeg leier. I kontrakten står det at leilgheten leies foreløpig fra og med 1.3 2022 til og med 1.3 2025. Oppsigelsen er 3 måneder og går til utløpet av en kalendermåned. Betyr dette at jeg kan flytte ut før 1.3.2025 så lenge jeg sier opp leiligheten med 3 måneders frist eller må jeg bo der ut 1.3.2025?

Takker for alle svar

Anonymkode: c733e...c93

Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet

Du må ikke bo der til 1.3.2025, men i utgangspunktet så må du betale leie frem til 1.3.2025, eller til utleierne har funnet noen andre som kan bo der i stedet for deg. De har ikke krav på å få dobbel leie. Altså hvis du hadde flyttet ut 1.6. 2024, og de hadde fått noen nye som flytter inn 1.8.2024, så kan de ikke kreve leie både av de nye og av deg frem til 1.3.2025. 

Det enkleste for deg her er å ta kontakt med utleierne, og høre om det er mulig for deg å flytte ut tidligere. Men du må uansett påregne å betale leie frem til de har fått inn noen nye. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, igjen. I kontrakten står det også at oppsigelsestid er på tre måneder og jeg fant på nettet just nu: Dersom en tidsbestemt leieavtale ikke skal kunne sies opp i leieperioden må dette opplyses særskilt i avtalen.

Betyr ikke dette at dersom jeg skal bo og betale der til 1.3.2025 så måtte det ha stått eksplisitt i kontrakten at jeg ikke kan flytte ut i denne perioden? I kontrakten står det derimot at oppisgelsestiden er 3 måneder og går til utløpet av en kalendermåned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, igjen. I kontrakten står det også at oppsigelsestid er på tre måneder og jeg fant på nettet just nu: Dersom en tidsbestemt leieavtale ikke skal kunne sies opp i leieperioden må dette opplyses særskilt i avtalen.

Betyr ikke dette at dersom jeg skal bo og betale der til 1.3.2025 så måtte det ha stått eksplisitt i kontrakten at jeg ikke kan flytte ut i denne perioden? I kontrakten står det derimot at oppisgelsestiden er 3 måneder og går til utløpet av en kalendermåned.

Står det spesifisert i kontrakten din at den ikke kan sies opp? Står det noen steder at det er bindingstid i kontrakten?

Eller står det bare at du har en oppsigelsestid å forholde deg til?

Anonymkode: 5c6ab...526

AnonymBruker
Skrevet

Ofte står det minimum leietid før man kan si opp leieavtalen, det vanlige da er at man kan flytte ut tidligste etter 12 mnd, dvs at man kan si opp etter 9 mnd. Står det noe om dette i kontrakten din? 

Anonymkode: f424c...63a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står oppsigelse er 3 måneder så er oppsigelsestiden 3 måneder. Du må ikke betale leie etter oppsigelsestiden.

Anonymkode: 2dc78...192

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du en link til denne siden hvor dette står?

AnonymBruker
Skrevet

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/for-man-leier-ut/leietid/#:~:text=Tidsbestemt eller tidsubestemt leieavtale%3F,den dagen partene har avtalt.

Her er linken. Det står ellers ingenting om bindingstid eller minimum leietid, kun 3 måneders depositum og 3 måneders oppsigelsestid og ellers at leiligheten leies foreløpg fra 1.3.2022 til 1.3 2025 :/

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/for-man-leier-ut/leietid/#:~:text=Tidsbestemt eller tidsubestemt leieavtale%3F,den dagen partene har avtalt.

Her er linken. Det står ellers ingenting om bindingstid eller minimum leietid, kun 3 måneders depositum og 3 måneders oppsigelsestid og ellers at leiligheten leies foreløpg fra 1.3.2022 til 1.3 2025 😕

Nå ble jeg litt usikker her. Høres egentlig ut som du har en kombinasjon av tidsbestemt og tidsubestemt,  siden det er  3 måneders oppsigelse. Og i et slikt tilfelle så skal det være mulig å si opp. Men du får kanskje svar fra noen andre som har bedre kunnskaper om dette enn meg. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Du har tre måneders oppsigelse fra drn siste dagen i hver måned. Den 1.3.2025 opphører kontrakten uten oppsigelse og dere må skrive ny im leien skal fortsette.

Anonymkode: 4f581...965

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her er linken. Det står ellers ingenting om bindingstid eller minimum leietid, kun 3 måneders depositum og 3 måneders oppsigelsestid og ellers at leiligheten leies foreløpg fra 1.3.2022 til 1.3 2025 😕

Okay, dette er hva husleietvistutvalget sier, så da kan du som også flere her sier, si opp kontrakten med 3 måneders frist 🙂 Da lærte jeg noe nytt i dag 👍

https://www.htu.no/artikler/om-tidsbestemte-og-tidsubestemte-leiekontrakter

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, og spesielt du Bromance som fant biten fra husleietvistutvalget, kjempelettelse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...