AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #1 Skrevet 9. mai 2024 Hei! Et innlegg som kan risikere litt jante-lov-tilbakemeldinger. Jeg hadde en 10-års-periode som lubben/overvektig. Påvirket av svangerskap osv. Nå i en alder av 35 år har jeg blitt ganske veltrent og slank (bmi 20-21). Vært det noen år nå, men mer trent/muskler i det siste… «Problemet» mitt er at jeg føler meg stort sett bra i alle klær, og derfor har jeg shoppet alt for mye klær de siste årene. Skapene mine et proppfulle, og jeg rekker aldri å gå med alt… jeg bør nesten ikke prøve klær på butikken, for da synes jeg de sitter så bra at jeg ender med å kjøpe de! Jeg tror det kan være en reaksjon på at jeg følte meg så dvask i flere år, og nå «tar igjen»…. Noen som har opplevd det samme? Hvordan få til å stoppe å shoppe, og vere fornøyd med det jeg har? Kanskje jeg har blitt «avhengig»… jeg har jo så mye å ta av i antrekk nå at det er helt vilt! Får mange positive tilbakemeldinger på stil og antrekk av andre, nesten daglig på jobb… jeg rettet meg mer opp i ryggen og er mer fornøyd også. Anonymkode: 68e8d...569 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #2 Skrevet 9. mai 2024 Ikke helt likt, men jeg har alltid vært slank og veltrent (kmi 18,15-19). Alt jeg prøver på, sitter fint 😅 så litt skummelt det også her. Elsker kjoleshopping 🙌 hva med å sette opp et budsjett? Eller definere hvor mange plagg du skal ha? Altså om du kjøper noe nytt, må noe annet ut. Selg unna på Tise evt Anonymkode: 69441...bb3 1
Kullsyrevann Skrevet 9. mai 2024 #4 Skrevet 9. mai 2024 Ta å selg unna ting! Så kan du kjøpe nytt med god samvittighet. Bruk det du selger enten på nye plagg eller sett inn på sparekonto. Du har vært flink og har jobbet hardt for noe som krever tid og dedikasjon! 👏 Ikke mange som klarer å snu på den måten. Totalt forståelig at du går litt amokk da. Bygg opp en kapsellgarderobe med nøkkelplagg av god kvalitet. Kanskje ta en fargeanalyse så du vet nøyaktig hvilke farger du skal gå for? Bli mer selektiv. Les vaskelappen på klær å studer snitt å sting. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #5 Skrevet 9. mai 2024 Jeg skjønner hva du mener! Jeg tenker på miljøet. Les deg opp på hva klesforbruket ditt gjør med miljøet. Ta det innover deg, og vær disiplinert. Man kan ikke holde på sånn. En regel du kan ha er å ikke kjøpe plagg etter du har prøvd dem første gang, men at du må vente og se om du fortsetter tenke å ønske deg plagget. Anonymkode: ba565...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #6 Skrevet 9. mai 2024 Ja, den kjenner jeg til. Om man synes man selv/kroppen ser fin ut i 1 av 10 plagg, så kjøper man det ene plagget hver gang man treffer det. Men plutselig ser kroppen fantastisk ut i 10 av 10 plagg, og man kjøper jo alt som ser bra ut på - da er det et "problem" når alt man prøver ser bra ut 😅 Anonymkode: 3e767...a8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 Haha, jeg opplevde det samme: Da jeg plutselig så fint ut i "alt", ble det litt lett å ta av. Etter hvert lærte jeg å bli mer kresen og selektiv, så det gikk seg fint til. Når alt passer, trenger man jo ikke kjøpe det ene plagger som ser litt ok ut lenger, men har heller muligheten til å vente på det rette. Når det er sagt: Det kan ikke være at du har erstattet mat med shopping som følelsesregulator eller dopaminrus? At det ikke bare handler om at du føler deg fin, men at du kanskje har en litt tøylesløs og "avhengig" personlighet som erstatter én avhengighet med en annen? Det er nemlig ikke helt uvanlig ... Anonymkode: 0d10f...98d 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 Å shit, dette kjenner jeg meg igjen i. Å bli slank betyr var i starten en befrielse for meg fordi jeg så bra ut i alle plagg, og kunne begynne å kjøpe klær jeg likte, og ikke de plagene som var mest flatterende eller skjulte problemområder. Så hadde en intens shoppe-periode. Nå har jeg hatt denne kroppen jeg føler meg vel i en stund, og er mer bevisst på forbruket. Nå har jeg basisgarderoben, og trenger ikke hive meg på alle nye trender. Er bevisst på å kjøpe vintage, byttedager med venninner (som ikke var aktuelt da jeg var overvektig), bruker appen Tise og har kjøpt mye fint der. Unngår fast fashion nå. Men syns likevel du må ha lov til å ha deg en periode hvor du koser deg med klær. Du må jo ha ny garderobe uansett. Bare samtidig vær bevisst på å ikke la klesshopping bli en vane. Anonymkode: c7b70...b05 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #9 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 14.35): Hei! Et innlegg som kan risikere litt jante-lov-tilbakemeldinger. Jeg hadde en 10-års-periode som lubben/overvektig. Påvirket av svangerskap osv. Nå i en alder av 35 år har jeg blitt ganske veltrent og slank (bmi 20-21). Vært det noen år nå, men mer trent/muskler i det siste… «Problemet» mitt er at jeg føler meg stort sett bra i alle klær, og derfor har jeg shoppet alt for mye klær de siste årene. Skapene mine et proppfulle, og jeg rekker aldri å gå med alt… jeg bør nesten ikke prøve klær på butikken, for da synes jeg de sitter så bra at jeg ender med å kjøpe de! Jeg tror det kan være en reaksjon på at jeg følte meg så dvask i flere år, og nå «tar igjen»…. Noen som har opplevd det samme? Hvordan få til å stoppe å shoppe, og vere fornøyd med det jeg har? Kanskje jeg har blitt «avhengig»… jeg har jo så mye å ta av i antrekk nå at det er helt vilt! Får mange positive tilbakemeldinger på stil og antrekk av andre, nesten daglig på jobb… jeg rettet meg mer opp i ryggen og er mer fornøyd også. Anonymkode: 68e8d...569 Ja. Når jeg gikk fra Str 42 til 38/36 så shoppa jeg MASSE bukser. Anonymkode: af39f...b22
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #10 Skrevet 10. mai 2024 Kos deg med alle nye klærne dine, men kanskje sirkuler skapet litt? Selg unna på Tise, tenk at det er lov å handle, men for hvert nye plagg inn skal ett ut, eller noe sånn. Så er spørsmålet om du ønsker å stoppe å shoppe da, og eventuelt hvorfor, så lager du deg noen regler ut fra det. Anonymkode: e7d19...521
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #11 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 14.35): Skapene mine et proppfulle, og jeg rekker aldri å gå med alt… jeg bør nesten ikke prøve klær på butikken, for da synes jeg de sitter så bra at jeg ender med å kjøpe de! J Anonymkode: 68e8d...569 Hvis du skal kjøpe alle klær som sitter bra på deg går du tom for penger lenge før du går tom for klær å kjøpe Her må du nesten bare bestemme deg for hvor mye klær du trenger, og hvor mye penger du skal bruke på klær, og holde deg til det. Men det var en annen ting jeg festet meg ved av det du skrev: AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 14.35): Får mange positive tilbakemeldinger på stil og antrekk av andre, nesten daglig på jobb… jeg rettet meg mer opp i ryggen og er mer fornøyd også. Har du blitt avhengig av positive tilbakemeldinger fra andre? For den problemstillingen snublet jeg borti for mange år siden, og den avhengigheten er vanskeligere å bli kvitt enn kjøpeavhengighet. Anonymkode: 711b7...794
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #12 Skrevet 11. mai 2024 Jeg har alltid likt å shoppe klær, så jeg begrenser hvor ofte jeg går i klesbutikker. Har ikke lyst til å bruke så mye penger på det. Har to venninner som har gått ned mye i vekt og shoppet masse trange klær som passet når kroppen var på det slankeste. Sannheten er dessverre at de aller fleste går litt opp igjen. Ikke nødvendigvis alt, men noe. Så tenk litt på det hvis du bruker mye penger nå. Anonymkode: 55f49...0a7
senior Skrevet 11. mai 2024 #13 Skrevet 11. mai 2024 Jeg har også gått mye ned i vekt og trimmet kroppen. Og jeg shopper stadig nye klær. Men jeg shopper stort sett gratis i mitt eget klesskap, klær fra den gangen for mange år siden da jeg var like slank som nå. Det gir meg stor tilfredsstillelese å kunne ta frem igjen kostbare bukser og jakker som ikke ble kastet, men tatt vare på i et lønnlig håp om å bli slank igjen . . . .
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #14 Skrevet 11. mai 2024 Du har mest sannsynlig byttet ut en avhengighet med en annen, det er ikke uvanlig. Anonymkode: b1879...df8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå