Gå til innhold

Noen som har tatt hpv-vaksine i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en dame på 35, aldri hatt celleforandringer og har ikke viruset. Er det poeng for meg å ta vaksinen nå? Når jeg er singel og seksuell aktiv for tiden 

Anonymkode: bc4ac...3cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er en dame på 35, aldri hatt celleforandringer og har ikke viruset. Er det poeng for meg å ta vaksinen nå? Når jeg er singel og seksuell aktiv for tiden 

Anonymkode: bc4ac...3cb

Ja,er vist er fordel for begge kjønn. Skal ta min første straks. Jeg er eldre enn deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

HPV er jo den vanligste kjønnssykdommen og en av de største "bidragsyterne" til celleforandring, så om jeg var deg ville jeg tatt den. Jeg tok den som var gratis for kvinner født i 1991 (og senere) men vurderer også å ta Gardasil 9.   

Anonymkode: aa751...0c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 44 år og har heller aldri hatt celleforandringer eller fått påvist HPV-virus. Har nylig tatt første dose med Gardasil 9.

Anonymkode: 6e614...64b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt! Jeg tok den som voksen fordi jeg ble nektet av foreldrene mine å ta den i ungdomstiden. 

Anonymkode: 477ef...8cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekologen min anbefalte det veldig. 34 år, negativ for HPV. Fikk resept på Gardasil 9.

Anonymkode: e9863...de8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

HPV er jo den vanligste kjønnssykdommen og en av de største "bidragsyterne" til celleforandring, så om jeg var deg ville jeg tatt den. Jeg tok den som var gratis for kvinner født i 1991 (og senere) men vurderer også å ta Gardasil 9.   

Uff, jeg er så lei meg for at jeg er 1990-modell og ikke fikk dette. Foreldrene mine var totalt antivax når det gjaldt akkurat denne vaksinen, så fikk den ikke på deres initiativ heller.

Anonymkode: 1cacb...5cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff, jeg er så lei meg for at jeg er 1990-modell og ikke fikk dette. Foreldrene mine var totalt antivax når det gjaldt akkurat denne vaksinen, så fikk den ikke på deres initiativ heller.

Du kan jo få resept på Cervarix, tre doser av den er nesten 2000 kroner billigere enn Gardasil, og den dekker jo de vanligste variantene av HPV. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har på eget initiativ tatt gardasil 9. mannen min skal også ta det. Midt i 30 årene. 

Anonymkode: 69d53...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men nå er du voksen, og bestemmer selv :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan jo få resept på Cervarix, tre doser av den er nesten 2000 kroner billigere enn Gardasil, og den dekker jo de vanligste variantene av HPV. 

Ja 🤔 Er det noe poeng nå som jeg er voksen og har fast partner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå er du voksen, og bestemmer selv :) 

Ja, det er klart. Hadde bare vært mye lurere og bedre effekt om jeg tok før debut, slik det anbefales :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja 🤔 Er det noe poeng nå som jeg er voksen og har fast partner?

Selvsagt! Du er ikke så gammel, og celleforandringer kan oppstå i maaange år til. Kjør på og få deg vaksinert!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klart. Hadde bare vært mye lurere og bedre effekt om jeg tok før debut, slik det anbefales :) 

Du kan teste deg for HPV. Har du det ikke så er det kjempeviktig å ta den, har du det så er det viktig da også. 

Det blir litt som med røykere, det beste hadde vært å aldri begynt, men det er store helsegevinster med å slutte, uansett når. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok 3 doser cervarix i voksen alder. 

Anonymkode: cae45...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp beskjed fra gynekolog at når jeg ikke har påvist hpv virus,og har fast partner var det ingen vits.

Anonymkode: 5387b...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp beskjed fra gynekolog at når jeg ikke har påvist hpv virus,og har fast partner var det ingen vits.

Jeg fikk stikk motsatt beskjed i samme situasjon. Skal du bare vente på HPV da, eller aldri bytte partner? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk stikk motsatt beskjed i samme situasjon. Skal du bare vente på HPV da, eller aldri bytte partner? 

Jeg har lurt på det samme… er HPV negativ, har fast partner (i nesten 20 år). Jeg kunne tenke meg å ta vaksine egentlig, men er redd partner vil ta det ille opp, som i at jeg planlegger å bytte partner, eller at jeg tenker han vil være utro… 😵‍💫 vaksinen beskytter jo bare mot ny smitte. 

Anonymkode: 8aefe...c33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på det samme… er HPV negativ, har fast partner (i nesten 20 år). Jeg kunne tenke meg å ta vaksine egentlig, men er redd partner vil ta det ille opp, som i at jeg planlegger å bytte partner, eller at jeg tenker han vil være utro… 😵‍💫 vaksinen beskytter jo bare mot ny smitte. 

Anonymkode: 8aefe...c33

Jeg ville og ta vaksinen, fikk ikke resept.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville og ta vaksinen, fikk ikke resept.

Du kan bestille deg resept selv og få satt på nærmeste apotek.

Nettlegevakt.no, evaksiner.no, maja.no osv tilbyr resept på nett. Koster 299.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...