Gå til innhold

Når det er mangel på et legemiddel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går på Avamys nesespray men det er mangel på den slik at jeg ikke får tak i, hva gjør jeg da? Det har vært mangel siden i høst, da jeg prøvde tidligere sa apoteket at de ikke kunne skaffe meg det, og de ga meg ikke noen alternativer. Kan jeg be legen skrive ut en annen nesespray midlertidig eller kan apoteket gi meg noe alternativ selv om jeg ikke har resept på det?

Anonymkode: 7a750...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Apoteket kan selvfølgelig ikke utgi et preparat uten resept.

Anonymkode: ec087...4b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Apoteket kan selvfølgelig ikke utgi et preparat uten resept.

Anonymkode: ec087...4b7

Nei, men noen ganger kan de gi deg et tilsvarende middel. Takk for et veldig nyttig svar.🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tillatt med salg av utenlandske pakninger, så da er det bare å få apoteket til å sjekke om det er andre i nærheten som har det inne. Evt om de har på nettapotek. Sjekk både Vitus, Apotek1, Boots og sykehusapoteket. Og har de ikke inne noe sted så må du evt få resept på noe annet, eller rett og slett bare klare deg uten til de får inn igjen. Er jo ikke akkurat snakk om liv og død når dette preparatet ikke er å få tak i. 

Anonymkode: b8514...b44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er tillatt med salg av utenlandske pakninger, så da er det bare å få apoteket til å sjekke om det er andre i nærheten som har det inne. Evt om de har på nettapotek. Sjekk både Vitus, Apotek1, Boots og sykehusapoteket. Og har de ikke inne noe sted så må du evt få resept på noe annet, eller rett og slett bare klare deg uten til de får inn igjen. Er jo ikke akkurat snakk om liv og død når dette preparatet ikke er å få tak i. 

Anonymkode: b8514...b44

Takk for svar. :) Nei, det er ikke snakk om liv og død men det er ganske stor forskjell med og uten nesesprayen så et alternativ hadde jo vært fint. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får følge legenes råd, avslutte bruk av nesespray, og nå har jo du sjansen ;) . 

Anonymkode: b48dc...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje Nasonex er et alternativ? Spør på apoteket. Jeg ser det kan være mangel på det også, men sjekk i nettapotekene.

Anonymkode: 6dc54...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får følge legenes råd, avslutte bruk av nesespray, og nå har jo du sjansen ;) . 

:klo:

Når begynte leger anbefale pasienter å slutte å behandle pollenallergien sin, mener du? Legg gjerne ut lenke til forskningsartikler på temaet. Ts har allergi. Hen leser selvsagt de nyeste vitenskapelige utgivelsene om egne lidelser, som folk flest.

Ts: du kan sjekke beholdningen på nett av mange legemiddel, og ethvert Apotek kan sjekke beholdningen på andre apotek, i alle fall i samme kjede/samarbeid. Så du går innom ett apotek, har de ikke legemiddelet ditt ber du dem sjekke beholdningen i nærheten, så reiser du dit (om det er ok nært) eller går til konkurrenten og gjentar øvelsen til du finner apotek med beholdning. Husk å ha 2-4 måneder i bakhånd av legemidler som utgjør forskjellen på et behagelig liv og relativ lidelse.

Bor du ikke «utpå bygda» tipper jeg du finner noen med beholdning i ok nærhet (1-2 timers reisevei).

Anonymkode: 64084...b68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går på Avamys nesespray men det er mangel på den slik at jeg ikke får tak i, hva gjør jeg da? Det har vært mangel siden i høst, da jeg prøvde tidligere sa apoteket at de ikke kunne skaffe meg det, og de ga meg ikke noen alternativer. Kan jeg be legen skrive ut en annen nesespray midlertidig eller kan apoteket gi meg noe alternativ selv om jeg ikke har resept på det?

Rart at apoteket ikke kunne tilby alternativer. Det bruker de å gjøre enten når det er tomt eller når de har et rimeligere alternativ med samme virkemiddel/virkemidler

Anonymkode: a2487...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Apoteket kan gi godkjente utenlandske varianter hvis de har det inne.

Det er veldig strengt hvilke medisiner apotek kan gi som alternativ, de kan ikke gi ut noe med annen styrke/virkestoff/godkjenning uten at det er godkjent fra lege eller DMP.

Anonymkode: 435b6...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Legens råd? Ikke min lege, i alle fall. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje Nasonex er et alternativ? Spør på apoteket. Jeg ser det kan være mangel på det også, men sjekk i nettapotekene.

Anonymkode: 6dc54...a73

Takk for tips! :)

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

:klo:

Når begynte leger anbefale pasienter å slutte å behandle pollenallergien sin, mener du? Legg gjerne ut lenke til forskningsartikler på temaet. Ts har allergi. Hen leser selvsagt de nyeste vitenskapelige utgivelsene om egne lidelser, som folk flest.

Ts: du kan sjekke beholdningen på nett av mange legemiddel, og ethvert Apotek kan sjekke beholdningen på andre apotek, i alle fall i samme kjede/samarbeid. Så du går innom ett apotek, har de ikke legemiddelet ditt ber du dem sjekke beholdningen i nærheten, så reiser du dit (om det er ok nært) eller går til konkurrenten og gjentar øvelsen til du finner apotek med beholdning. Husk å ha 2-4 måneder i bakhånd av legemidler som utgjør forskjellen på et behagelig liv og relativ lidelse.

Bor du ikke «utpå bygda» tipper jeg du finner noen med beholdning i ok nærhet (1-2 timers reisevei).

Anonymkode: 64084...b68

Takk for tips, skal sjekke!

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Rart at apoteket ikke kunne tilby alternativer. Det bruker de å gjøre enten når det er tomt eller når de har et rimeligere alternativ med samme virkemiddel/virkemidler

Anonymkode: a2487...04b

Ja, det synes jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min får en utenlandsk forpakning når apoteket er tomt. Samme virkestoff og dose, men pakningen ser litt annerledes ut og det hender at han må få pakningsvedlegget printet ut fordi det i pakken er på spansk eller noe sånt. 

Anonymkode: 74d32...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er alergi nesespray og det ska en ikke slutte på. Hadde jeg ikke kunne bruke nesespray,  øyedråper og alergi tabletter nå i pollensesongen hadde jeg ligget rett ut, ikke klart å puste mellom nesa, øyene helt røde igjenklistret

Anonymkode: df5be...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fins andre alergi nesespray her fikk vi nasonex i stede

Anonymkode: df5be...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...