Gå til innhold

kjønn og fysisk styre - et feministisk tankeeksperiment

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menn og kvinner er biologisk forskjellige, og en av de tingene som er forskjellige er muskelmasse/ fysisk styrke. Slik jeg ser det er det vanskelig å ha en full likestilling så lenge det ene kjønnet er fysisk overlegent det andre. Samfunnet kan selvfølgelig kompensere, men til syvende og sist kommer du ikke langt med "argumenter" hvis den andre egentlig bare kan dytte deg overende (satt på spissen). Jeg har derfor lekt med et tankeeksperiment, som involverer et samfunn der det ble lagt til rette for mer utjevning av fysisk styrke hos kjønnene. Man kunne innført obligatorisk styrketrening for jenter i skolen, mens gutter fikk mer kondisjonsrettet trening. Man kunne laget ordninger der kvinner ble premiert for fysisk styrke på ulike måter, f.eks. kunne staten avholde styrketester der kvinner ble premiert økonomisk utifra prestasjon. Slik sett kunne man forsøke å stimulere og øke motivasjon for kvinner til å utvikle sitt fysiske styrkepotensiale fullt ut.  Jeg er selvfølgelig klar over at dette er totalt urealistisk, og presentert med litt humor fra min side, men jeg synes det er likevel interessant å se for seg hva som kunne  ha blitt resultatet av slike tiltak, om det hadde hatt effekt. Man kunne ment at det ville være diskriminering av gutter/ menn, men på den annen side er samfunnet fullt av tiltak for å kompensere for ulike typer ulikheter.

Anonymkode: 3fc33...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det ville fått noen som helst effekt rent bortsett fra at kvinner hadde blitt fysisk sterkere. Det er få/ingen som har lavere lønn fordi en mann har dyttet dem under lønnsforhandlingene. Og det er få kvinner i lederstillinger som har fått jobben fordi de slo en mann i håndbak. 

Anonymkode: ab8f0...c08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke det ville fått noen som helst effekt rent bortsett fra at kvinner hadde blitt fysisk sterkere. Det er få/ingen som har lavere lønn fordi en mann har dyttet dem under lønnsforhandlingene. Og det er få kvinner i lederstillinger som har fått jobben fordi de slo en mann i håndbak. 

Anonymkode: ab8f0...c08

Ja, men et samfunn der kvinne var mye fysisk sterkere hadde jo hatt mange fordeler. Selv om fysisk styrke er av generelt mindre verdi nå enn før, så kunne f.eks. kvinner gjort mer fysisk arbeid selv, vært mer uavhengige, og kvinner kunne beskyttet seg bedre mot evt angrep, voldteksraten kunnet gått ned osv. (Det ideelle hadde vel antakelig vært å kombinere styrketrening med trening i kamsport.) Kvinner ville i mindre grad vært "det svake kjønn".

Anonymkode: 3fc33...f3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper for din del at dette er trolling 😅 Og selv en dame med lik høyde og muskelmasse som en mann vil fortsatt være adskillig svakere, for det er mange andre faktorerer enn størrelse på muskler som gjør oss fysisk overlegne 

Anonymkode: 5e395...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kvinner ønsker å være like fysisk sterke som menn gjelder det kun å selektere for utelukkende fysisk spinkle og små menn over et par generasjoner, samt å forhindre de sterkeste menn og de svakeste kvinner fra å forplante seg. så vil dere se markante resultater. Om dere fortsetter med det lenge nok vil tilslutt menneskegeten se ut som enkelte arter av marulk- hvor hannen kun er en liten parasitt festet nært hunnens kjønnsåpning. img_9013.webp.5822a3aea8e032f0d3c1dc852bbbbc93.webp

Det er en framtid vi alle burde jobbe for.

Anonymkode: e82a3...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

.

Endret av Odhrán Ó Máille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg kvinne, og har alltid trent veldig mye, og styrke. Og er jo derfor i bedre form, enn en god del menn. Men jeg har jo ikke fått fordeler grunnet det. Men jeg er vernepleier, og i et yrke hvor fysisk styrke er en fordel. Er en grunn til at menn får jobb veldig lett i dette yrket, og gjerne høyere lønn.

Anonymkode: 1ddca...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 150 år siden hadde eksperimentet vært mer relevant. VI lever i en tid der fysisk styrke ikke betyr så mye. Det ser vi også på kvinners valg av partner. I tidligere tider var fysisk styrke mye viktigere fordi det trygget kvinnen.  Da ble sterke menn valgt som partner. Nå er det andre ting som tryggere og derfor velges andre type partnere.

Det betyr også at det ville være vanskeligere å utføre et slikt eksperiment i dag fordi vi på andre måter er mye likere hverandre.

Dessuten, som andre har påpekt, så er det for stor forskjell på kjønnene til at det kunne kompenseres med mer trening for damene. Om da ikke mennene ble helt nektet aktivitet eller fikk nedsatt muskelfunksjon på en eller annen måte.

Anonymkode: af80a...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kvinner blir oppfordret til å oppnå vårt styrkepotensiale. Vi blir ikke lært opp til å trene kroppen og utvikle styrken vår i like stor grad som menn. Vi er ikke like oppfordret til å trene styrke. Noen kvinner er til og med redd for å trene styrke fordi de ikke vil se muskuløse ut🤦‍♀️

Hadde kvinner blitt oppfordret til å bli sterkere (gjerne i kombinasjon med kampsport el. lignende) så hadde ihvertfall drap, voldtekt og vold mot kvinner gått ned. Både fordi vi kan forsvare oss bedre, men også fordi menn vil i mindre grad tørre å gjøre slikt mot oss når de vet at vi slåss tilbake. Slik det er nå ser det ut til at menn tror de er i stand til å gjøre hva som helst mot kvinner uten at vi kan skade de, og det stemmer ikke.

Anonymkode: 56210...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er både fysisk og psykisk sterkere enn menn.

Anonymkode: b38ee...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 17.01):

Selv om fysisk styrke er av generelt mindre verdi nå enn før

Var lederene før i historien noe utpreget fysisk sterke da?

Anonymkode: 68751...590

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...