undringshagen Skrevet 9. mai 2024 #1 Skrevet 9. mai 2024 Jeg har selv opplevd mye savn over at det er lite støtte rundt oss foreldre. Nå bor vi i tillegg på nytt sted uten familie i nærheten. Bare noe så enkelt som å møte andre foreldre med mer erfaring. Men selvsagt også flere som kjenner barnet mitt og inkluderer dem med i sine liv. Det blir fort vår lille familie som drar på aktiviteter. Savner familie rundt og det å være mer sammen uten planlagte aktiviteter liksom. Det vi har gjort er å spørre enkelte foreldre om å møtes på en bestemt lekeplass hver søndag. Det er virkelig trivelig og vi har blitt mye bedre kjent med flere gjennom det. Har noen flere tips, erfaringer eller råd som kan deles for å fortsette å bygge uformelle nettverk og landsby? 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #2 Skrevet 9. mai 2024 undringshagen skrev (8 minutter siden): Jeg har selv opplevd mye savn over at det er lite støtte rundt oss foreldre. Nå bor vi i tillegg på nytt sted uten familie i nærheten. Bare noe så enkelt som å møte andre foreldre med mer erfaring. Men selvsagt også flere som kjenner barnet mitt og inkluderer dem med i sine liv. Det blir fort vår lille familie som drar på aktiviteter. Savner familie rundt og det å være mer sammen uten planlagte aktiviteter liksom. Det vi har gjort er å spørre enkelte foreldre om å møtes på en bestemt lekeplass hver søndag. Det er virkelig trivelig og vi har blitt mye bedre kjent med flere gjennom det. Har noen flere tips, erfaringer eller råd som kan deles for å fortsette å bygge uformelle nettverk og landsby? Høres veldig ensidig ut. Fokuser på å være en støtte for andre, og inkluder andres barn. Så blir det litt mer naturlig at man får tilbake. Anonymkode: d337a...cb0 3 1
undringshagen Skrevet 9. mai 2024 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres veldig ensidig ut. Fokuser på å være en støtte for andre, og inkluder andres barn. Så blir det litt mer naturlig at man får tilbake. Anonymkode: d337a...cb0 Oj! Det var også en måte å forstå det på. Sitter barnevakt flere ganger i måneden og kjører innom med mat og ting til nybakte foreldre. Så kom gjerne med mer konkrete tips på hva mer som kan gjøres. Vi har mange unger i livet vårt her. Tenkte mer på å utvide voksennettverket rundt oss. Men godt tips det å fokusere på hva som kan gjøres for andre.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #4 Skrevet 9. mai 2024 15 minutter siden, undringshagen said: Oj! Det var også en måte å forstå det på. Sitter barnevakt flere ganger i måneden og kjører innom med mat og ting til nybakte foreldre. Så kom gjerne med mer konkrete tips på hva mer som kan gjøres. Vi har mange unger i livet vårt her. Tenkte mer på å utvide voksennettverket rundt oss. Men godt tips det å fokusere på hva som kan gjøres for andre. Hvis du gjør dette og fortsatt føler du har lite voksen-nettverk, kanskje du hjelper "feil" personer, hvis de ikke er lojale venner tilbake ? Anonymkode: dd75a...0fb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #5 Skrevet 9. mai 2024 Invitere på lunsj eller middag/grilling i haven (eller på tur i skogen) både voksne og barn sammen. Bygge vennskap med andre voksne (kolleger og naboer) uavhengig av om de har barn eller ei. Begynn i det små. Snakk over hekken, inviter på et glass vin, interesser deg for andre. Fokuser på noen interesser dere har. Bli kjent med folk gjennom det. Anonymkode: d5a98...8d8 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #6 Skrevet 9. mai 2024 Jeg bor et sted der det er mange aktiviteter arrangert av idrettslag, kommune, med mer. Følger gruppene på facebook. Når det dukker opp interessante ting for barn hører jeg gjerne om noen vil være med. De fleste setter pris på å få slike tips - å aktivisere barn kvelder og helger er jo en evig oppgave. Anonymkode: 9b077...874 2
undringshagen Skrevet 9. mai 2024 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2024 Jeg innser at det kunne misforstått som at jeg "klager" over at vi ikke har det. Jeg ønsket meg flere idéer til hvordan utvide nettverket. Vi har jobbet oss stegvis mot det og har langt flere i dag enn bare for seks måneder siden. Så jeg har det egentlig veldig bra. Jeg bare tenker at jeg og vi ALLTID kan fortsette jobben. Vi er jo ikke de eneste som gjør dette. Så andre har sikkert erfaringer som er god. Leter ikke etter en løsning! 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #8 Skrevet 9. mai 2024 Vi er litt i samme situasjon som nyinnflyttet i kommunen og uten familie i nærheten. Jeg er også en del alene med barna pga. mannes jobb, og må innrømme at jeg har lite overskudd til å jobbe med å utvide landsbyen til tider. Men når jeg tar initiativ til noe, så angrer jeg aldri. En ting vi setter veldig pris på er å invitere andre familier på middag. Nå på sommeren blir det gjerne grilling. Barna leker mens vi voksne gjør i stand maten, og så spiser vi sammen. Og bytter på hvor vi er. Ellers så syns jeg å møtes på lekeplassen er glimrende, for her er det lettere å invitere med alle som vil også. Ofte har barnehagen eller skoleklassen en foreldreside på fb, og her kan en fortelle om egne planer og så kan de som har anledning og lyst slenge seg med. Det sistnevnte kan jo gjelde alle aktiviteter. I dag skal f.eks. barna og jeg ta med oss matbokser i skogen, og det kan vi jo invitere andre med på. For ikke så lenge siden var det noen som spurte i barnehageforeldregruppen om det var noen andre som hadde tenkt seg på stranda og en kafé i nærområdet for en is, og som ville slå følge. Anonymkode: cda22...698 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #9 Skrevet 9. mai 2024 Ta initativ selv. Begynn med planlegg for eksempel samling eller treff . Bålkostreff, grillings, påsketur, bygdejulebord.... Anonymkode: 08356...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå