AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #1 Skrevet 9. mai 2024 Dette gjelder ikke meg men en nærstående bekjent. Hen har ingen utdanning og aldri jobbet. Gått på sosialen frem til legen skrev erklæring på at hen ikke kunne jobbe og burde søke om AAP. Hen har vært gjennom ett par utredninger, men har ingen diagnoser fordi de finner ingenting galt, bortsett fra ren latskap. Kan ikke jobbe fordi hen påstår å måtte sove 20 timer i døgnet, noe som er ren løgn fordi Hen er så dum å skryter av å sitte oppe hele natten og spiller. Får man så enkelt AAP ved at legen skriver at hen ikke kan jobbe? På hvilket grunnlag legen skrev dette er ukjent. Hvis hen får innvilget AAP så man vel gjennom arbeidsutprøvinger, kurser og være aktiv arbeidssøkende for å beholde AAP? Krever ikke nav aktiv søking og nekter hen dette så kan man få avslag på AAP? Anonymkode: 679cc...fc6
mommyaka Skrevet 9. mai 2024 #2 Skrevet 9. mai 2024 Han må til lege der legen må finne ut om han har nedsatt arbeidsevne med iallefall 50 prosent. Du må ikke ha diagnos..men det hjelper lite å komme til legen og si at du må sove i 20 timer... Da må han eventuelt ta masse oeøvo, kansje se psykolog etc. Dette kommer jo an på om han vært hos legen før med problemer etc eller om dette er første gangen. Mest trolig blir han sendt i arbeids trening først . Men lege må ha en god legeerklæring og grunnlag
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #3 Skrevet 9. mai 2024 Jo det stemmer det du sier. Det kan jo være noen psykiske greier legen gar skrevet, hvem vet. Der kan jo hende han kan gå det innvilget, dersom han har behov for medisinsk behandling, og er over 50 % arbeidsufør. men han vil jo etter hvert mistr den om han ikke vil i arbeidsrettet utprøving/ tiltak. Det er aktivitetsplan for å motta aap. Det er jo meningen man skal avklares, derav navnet. Anonymkode: 5f6bc...8e8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #4 Skrevet 9. mai 2024 Hen har vært til søvn utredning og de fant ingenting feil der, ingen diagnose. Jeg trodde også at en måtte gjennom aktivitetsplan med nav. Hva skjer hvis hen nekter dette? Mister retten til AAP? Hen "drømmer" om uføretrygd og vi rundt har prøvd å forklare så godt vi kan at veien dit ikke er så enkel og lett som hen tror. Men det når ikke inn. Anonymkode: 679cc...fc6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #5 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hen har vært til søvn utredning og de fant ingenting feil der, ingen diagnose. Jeg trodde også at en måtte gjennom aktivitetsplan med nav. Hva skjer hvis hen nekter dette? Mister retten til AAP? Hen "drømmer" om uføretrygd og vi rundt har prøvd å forklare så godt vi kan at veien dit ikke er så enkel og lett som hen tror. Men det når ikke inn. Anonymkode: 679cc...fc6 Løpet med NAV er såpass langt at de kommer til å gjennomskue han tror jeg. Han får kun AAP dersom legen skriver en rapport som er bra nok for NAV, at det er noe reell grunn til AAP. Og hvis han ikke går med på tiltak for å bli avklart til jobb så kan han miste AAP og må tilbake på sosialstønad. Ingen som ikke vil selv blir kastet på gata uten penger, men det blir da sosialstønad, ikke AAP eller uføretrygd. Uføretrygd får man ikke når man ikke vil jobbe, uføretrygd får man hvis man ikke kan jobbe. Og hvis han ikke vil høre på dere ang. hvor lang vei det er mot evt. ufør så la han nå bare ture på og skjøtte seg selv så ser han jo det. Hvis han sitter oppe hele natta og gamer så blir det tøft for han å stå opp til timeavtaler og møter med NAV og evt. tiltaksarrangør etterhvert. Men hvis han har vært på utredning ift søvn og de ikke har funnet noe så skal det vel også noe til for at legen og spesielt legene på NAV godkjenner at han bare "må sove". Anonymkode: bdc5f...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #7 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg trodde også at en måtte gjennom aktivitetsplan med nav. Hva skjer hvis hen nekter dette? Mister retten til AAP? Når en aap er innvilget, da kommer kravet om akitivtetsplan. Om denne personen er på masse utredninger og det ikke finnes noe, så vil ikke en uføretrygd bli innvilget. Om h*n mener det er psykisk, må vedkommende komme seg til psykolog og gå der over en lengre periode. Her vil også det avdekkes om det er latskap eller faktisk sykdom. Nav vil få rapport. Ja, dersom man nekter å følge og ha en aktivitetsplan, stoppes aap. Anonymkode: 3eeee...8a5 1
Loff77 Skrevet 10. mai 2024 #8 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 9.44): Dette gjelder ikke meg men en nærstående bekjent. Hen har ingen utdanning og aldri jobbet. Gått på sosialen frem til legen skrev erklæring på at hen ikke kunne jobbe og burde søke om AAP. Hen har vært gjennom ett par utredninger, men har ingen diagnoser fordi de finner ingenting galt, bortsett fra ren latskap. Kan ikke jobbe fordi hen påstår å måtte sove 20 timer i døgnet, noe som er ren løgn fordi Hen er så dum å skryter av å sitte oppe hele natten og spiller. Får man så enkelt AAP ved at legen skriver at hen ikke kan jobbe? På hvilket grunnlag legen skrev dette er ukjent. Hvis hen får innvilget AAP så man vel gjennom arbeidsutprøvinger, kurser og være aktiv arbeidssøkende for å beholde AAP? Krever ikke nav aktiv søking og nekter hen dette så kan man få avslag på AAP? Anonymkode: 679cc...fc6 Ja dessverre, gir man faen lenge nok får man både aap og ufør
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #9 Skrevet 10. mai 2024 Loff77 skrev (1 time siden): Ja dessverre, gir man faen lenge nok får man både aap og ufør Det er ikke sant. For folk utenfra kan det kanskje se sånn ut noen ganger, men man kan ikke si sånt ved bare å se på andres tilfeller. Det er så mye som kan være grunn som for noen kan virke som latskap, men så er det helt andre grunner som leder til aap og ufør. Anonymkode: bdc5f...b6f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #10 Skrevet 10. mai 2024 mommyaka skrev (På 9.5.2024 den 9.53): Han må til lege der legen må finne ut om han har nedsatt arbeidsevne med iallefall 50 prosent. Du må ikke ha diagnos..men det hjelper lite å komme til legen og si at du må sove i 20 timer... Da må han eventuelt ta masse oeøvo, kansje se psykolog etc. Dette kommer jo an på om han vært hos legen før med problemer etc eller om dette er første gangen. Mest trolig blir han sendt i arbeids trening først . Men lege må ha en god legeerklæring og grunnlag Det er NAV som vurderer om arbeidsevnen er nedsatt med minst 50% til et hvert arbeid. Legen gir en funksjonsbeskrivelse av pasienten og beskriver gjennomført og planlagt behandling, samt medisinsk vurdering av prognoser. Legene vet lite om mulighetene i arbeidsmarkedet, og baserer seg på det pasienten forteller om funksjon i nåværende jobb. Noen leger uttaler seg om anbefalte ytelser i legeerklæring, men det er funksjonsbeskrivelsen som NAV legger til grunn. Så er det NAV sin oppgave å si noe om aktuelle ytelser opp mot helse, muligheter til annet arbeid eller kompetansehevende tiltak. Anonymkode: e0f2a...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #11 Skrevet 10. mai 2024 1) Du vet ikke hva som har blitt sagt på de legekontorene, og hvilke diagnoser som måtte ha blitt stilt eller mistenkt. Du vet ikke alt om hvilke plager denne personen har. Man er ikke akkurat velfungerende når man aldri har jobbet eller studert, og har gått på sosialen i lengre tid. Da er det helt riktig å utrede mtp eventuell uførhet, noe som gir et bedre liv enn sosialen resten av livet, hvis vedkommende kvalifiserer. Jeg tenker først og fremst at denne personen har hatt et skikkelig kjipt liv, han har nok hatt mye imot seg på mange plan. 2) Det er alltids NOEN som klarer å snylte til seg uføretrygd, men det er ikke akkurat flertallet. 3) Dette er ikke din business. Anonymkode: 44087...c96 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #12 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 10.19): Hen har vært til søvn utredning og de fant ingenting feil der, ingen diagnose. Jeg trodde også at en måtte gjennom aktivitetsplan med nav. Hva skjer hvis hen nekter dette? Mister retten til AAP? Hen "drømmer" om uføretrygd og vi rundt har prøvd å forklare så godt vi kan at veien dit ikke er så enkel og lett som hen tror. Men det når ikke inn. Anonymkode: 679cc...fc6 Ja, man får en aktivitetsplan på AAP og følger man ikke den så opphører stønaden. Anonymkode: e5a5f...635
Loff77 Skrevet 10. mai 2024 #13 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke sant. For folk utenfra kan det kanskje se sånn ut noen ganger, men man kan ikke si sånt ved bare å se på andres tilfeller. Det er så mye som kan være grunn som for noen kan virke som latskap, men så er det helt andre grunner som leder til aap og ufør. Anonymkode: bdc5f...b6f Joda, vet om flere jeg, er en vits
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #14 Skrevet 10. mai 2024 Loff77 skrev (4 minutter siden): Joda, vet om flere jeg, er en vits Og da har du så innsikt i saken at du har lest vedtak og dokumentasjonen legen sender til NAV osv? Og så gjelder det flere til og med? Tror ikke noe på at noen får AAP bare fordi de ikke gidder og er late. Anonymkode: bdc5f...b6f
Loff77 Skrevet 10. mai 2024 #15 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Og da har du så innsikt i saken at du har lest vedtak og dokumentasjonen legen sender til NAV osv? Og så gjelder det flere til og med? Tror ikke noe på at noen får AAP bare fordi de ikke gidder og er late. Anonymkode: bdc5f...b6f Har all innsikt jeg trenger ja, de bare gir faen lenge nok, drikker, røyker og gamer. Så gir fastlegen opp og vips så er man ufør, selvfølgelig står det ikke vondt i viljen eller lat slask som diagnose, de finner på noe som treffer de;)
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #16 Skrevet 10. mai 2024 Loff77 skrev (8 timer siden): Ja dessverre, gir man faen lenge nok får man både aap og ufør Moren min ga faen i 20 år og ble til slutt pensjonist. Ingen av diagnosene hun fant på førte til ufør. Nå er jeg ikke overbevist om at hun er frisk akkurat, men det er ikke sånn at man får ufør om man bare er « lat» lenge nok. Anonymkode: 36b79...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #17 Skrevet 10. mai 2024 Loff77 skrev (7 minutter siden): Har all innsikt jeg trenger ja, de bare gir faen lenge nok, drikker, røyker og gamer. Så gir fastlegen opp og vips så er man ufør, selvfølgelig står det ikke vondt i viljen eller lat slask som diagnose, de finner på noe som treffer de;) Så det holder ikke og gi faen lenge nok altså, man må drikke, røyke og game i tillegg? Anonymkode: 36b79...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #18 Skrevet 10. mai 2024 hahahah her er det mye fordommer. Jeg er selv på AAP og studerer med drømmen om å jobbe senere. Fått beskjed av både psykolog og nav om å IKKE jobbe ved siden av studiene. Det er nesten ingen som vet hvorfor og hvordan sykdommer jeg har. Men jeg sitter da ikke i rullestol og er psykisk utviklingshemmet heller så jeg ser vel ikke syk ut for folk? nav er strenge på AAP. Det er nok mye mer bak hos vedkommende enn ts vet. Anonymkode: 77f2f...8a2 2 1
Loff77 Skrevet 10. mai 2024 #19 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så det holder ikke og gi faen lenge nok altså, man må drikke, røyke og game i tillegg? Anonymkode: 36b79...0a0 Er ikke det å gi faen da?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #20 Skrevet 10. mai 2024 Loff77 skrev (9 timer siden): Ja dessverre, gir man faen lenge nok får man både aap og ufør Det er faktisk ikke sant. Noen ganger venter NAV altfor lenge med å innvilge uføretrygd. Har en bekjent som åpenbart aldri kommer ut i jobb noe mer. Personen har gått på AAP i 12 år. AAP er mye lettere å få innvilget enn uføretrygd da. De 2 stønadene kan ikke sammenlignes. Man settes jo på AAP for å vurdere om man har mulighet til å komme seg ut i arbeid eller om man er for syk til det slik at man skal innvilges en uføretrygd. NAV gjør kanskje en feilvurdering noen ganger, men den feilvurderingen går begge veier da, at noen får innvilget som burde fått avslag, og noen får avslag som burde fått innvilget. Men du trenger ikke være i tvil om at vurderingen er grundig gjennomført. Det er bare noen ganger vanskelige vurderinger som ligger bak, og ROL i NAV kan overkjøre både fastlege og spesialister uten engang å ha truffet pasienten. Anonymkode: c24af...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå