Gå til innhold

Beise et bord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et lite, gammelt bord, et typisk avlastningsbord. Det er furu eller noe sånt, lakkert og har noen svimerker etter stearinlys eller sigaretter eller noe. Men ellers er det fint.

Nå har jeg lyst til å få beiset det sånn at det likner kirsebærtre. Da må jeg gjøre noe med lakken først - altså fjerne den. Noen som vet hva som er mest effektivt, kjemisk lakkfjerning eller rett og slett godt gammeldags sandpapir?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gikk jeg i fargehandelen - og fikk en lakkbeis som kan brukes rett oppå lakken. Enklere blir det jo ikke!

Skrevet
lakk på svimerker blir vel ikke fint?

Er ikke store merkene, så jeg får teste det. Ellers får jeg sette i gang med lakkfjerner seinere

Skrevet

Vi slipte ned et bord en gang, med slipemaskin, og lakket det opp igjen, fikk en slitt stil og ble kjempe stilig :)

Skrevet

Nå har både bordet og ei lakkert furukiste fått to strøk av den lakkbeisen. Det blir virkelig kjempefint, kan anbefale det. Likner akkurat på salongbordet i kirsebærtre, plutselig! :ler:

Skrevet

Så bra! Det er utrolig gøy å få gamle møbler til å oppstå i ny prakt.

Skrevet (endret)
Nå har både bordet og ei lakkert furukiste fått to strøk av den lakkbeisen. Det blir virkelig kjempefint, kan anbefale det. Likner akkurat på salongbordet i kirsebærtre, plutselig! :ler:

Hva er merke på lakken og fargen som ligner på kirsebær?

(Har litt furu jeg og :cry: )

Endret av Persille
Skrevet

Fargen heter mahogny, merket husker jeg ikke i farten. Men skal prøve å huske å sjekke det når jeg kommer hjem!

Er uansett i små lakkbokser på enten 0,25 eller 1 liter, du kan spørre i fargehandelen.

Eneste jeg måtte gjøre før jeg begynte, var å rubbe overflaten med sandpapir for å gi feste, og så fjerne støvet. Kjempeenkelt!

Skrevet

Godt tips: på bordflater vil jeg anbefale deg å lakke flere strøk med vanlig lakk oppå beisen. For selv gjennom lakkbeis kan det bli stygge merker etter vann, varme og annen belastning.

Skrevet

nå ble jeg så glad av denne tråden!!

Jeg har et furu kjøkkenbord med stoler til, som jeg vil beise i kirsebær på bordplata og stolsetene, og så med lyse ben... men har gruet og kviet og utsatt fordi jeg trodde jeg måtte slipe, eller fjerne lakken kjemisk... og slipper jeg!!!

Hurra - da løper jeg på Obs! Bygg på onsdag når det kommer kapital inn på kontoen min igjen!!

Takk til Champisjenta som tok tak i det som jeg har gruet meg for så lenge!!

:hoppe:

Skrevet

Mysan: Anbefaler deg sterkt å lakke flere strøk oppå stolsetene også! Personlig erfaring ;) ... Jeg har brukt blank lakk, det har blitt kjempefint! Vet ikke om andre blankhetsgrader er like holdbare, men skulle jo tro det?

Skrevet
Mysan: Anbefaler deg sterkt å lakke flere strøk oppå stolsetene også! Personlig erfaring  ;) ... Jeg har brukt blank lakk, det har blitt kjempefint! Vet ikke om andre blankhetsgrader er like holdbare, men skulle jo tro det?

Siden det bordet og den kista jeg nå har behandlet, er sånt som ikke er i mye bruk, har jeg bare gitt det et strøk med blank lakk. Ser veldig bra ut. Men er nok enig i at jeg ville lakkert flere strøk hvis det var "bruksflater" som spise-/stuebord eller stoler, vil jo helst at fargen skal holde også.

Søren, nå glemte jeg å sjekke merket på lakken igjen... Skal huske til i morgen! Lover!

Skrevet
Tenker det er Liberon Bistrotlakk.

Jaaa! Det er det! :hoppe:

Og altså i fargen mahogny, som likner temmelig nøyaktig på kirsebærtre.

Skrevet

...og så ble det så fiiiint! :hoppe:

Skrudde sammen tingene igjen i går, og fikk satt det ut i stua. Det ble jo helt ny stue, jo!

(Forresten: Jeg HAR jo helt ny stue, jeg flyttet inn for halvannen uke siden. Men dere skjønte sikkert hva jeg mente. :ler:)

Skrevet

Takk for tipset MALIN - det skal jeg nok gjøre. Jeg har puter på stolene, men jeg er litt sånn at jeg kommer til å fikse dette bordet og disse stolene én gang og aldri mer, så da er det greit at det blir litt levealder på det ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...